Birger Sjöberg må förlåta

 
 
 
 
Ljuv och änglaaktig – ja, jag medger det
 
sidenblank är hennes svarta krinolin
 
när hon trippar fram – med små och lätta fjät
 
ljuv och änglaaktig – ja, jag medger det
 
svansen högt i skyn i näpet majestät
 
mattes egen rara Frida Feminin
 
ljuv och änglaaktig – ja, jag medger det
 
sidenblank är hennes svarta krinolin
 
 
 
 
 
Lekfull hyllning till Frida, korthårig collie med glänsande svart päls. Versmått: Triolett
 
 
För ordningens skull, här kommer första strofen ur
 
Frida i vårstädningen         
Text och musik: Birger Sjöberg
 
Något ljuvt och änglaaktigt skiner
omkring Fridas huvud, medge det!
Särskilt när bak vårens blomgardiner
kring hon går med små och lätta fjät.
Icke något språng, som slår och skallar;
fint, likt suset i en vass hon lopp.
Ändå står ej Frida, vad man kallar,
på vår samhällssteges högsta topp
 
 
 
                           *
 
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Undrar om inte du, Anita, är högskolad litteraturvetare – eller nåt sånt!!!:-))) ???

    Svara
    • Rätt – men ändå fel, fel, fel, som Brasse skulle ha sagt. Jag började läsa litteraturvetenskap i Uppsala, men det handlade mest om intensiv korvstoppning – att trycka upp så mycket fakta som möjligt i hjärnkontoret på mycket kort tid – inte så mycket tid för diskussioner OM litteraturen – det tyckte jag nog blev trist.

      Jag har ärvt ett mycket tummat ex av Birger Sjöbergs Fridas visor efter min far, brädgårdsarbetaren. Jag växte upp med att han sjöng dessa visor. ”Ja, den kommer till slut, Bleka Dödens minut . . . ”

      Livets skola fungerar i regel bättre än alla högskolor i världen. Med andra ord: Mer ”nåt sånt” för min del. :-)

      Svara
  2. charlotta gillgren

     /  april 2, 2012

    Anita! Nu gör jag det, som jag tänkt göra länge: Knycker med mig den här fina texten och de ljuvliga bilderna till min facebook. Ska bli spännande att se hur det blir. Jag tycker att mina fb-vänner ska få njuta av din vers! Kram Charlotta

    Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

