Timmermannen

Påsken ger oss starka bilder för mänsklig erfarenhet –  oavsett om vi kallar oss ateister eller  agnostiker, eller bekänner oss till någon religiös lära. 

Om man skalar av de religiösa flosklerna så finner man i påskens bilder en tidlös problematik, skildrad med varsamhet och stor visdom. Att vara människa innebär att någon gång göra en golgatavandring –  att genomlida en oundviklig, övermänsklig prövning, utan att kunna dela skräcken och utsattheten med någon. Ingen går fri, inga dogmatiska trossatser i världen kan skydda oss mot all sorg och smärta och slutligen  – döden. Att tidvis vara naglad vid sitt kors hör till människans livsvillkor. Och ibland kanske lika smärtsamt – att vanmäktig stå nedanför den andres kors utan att kunna lindra hans plåga.

1996 utkom diktsamlingen Timmermannen, en förtätad skildring av Jesu ord och gärning, skriven av den österbottniske poeten Gösta Ågren, en diktare som inte kallar sig kristen.

Han menar att vi aldrig blir färdiga med det religiösa sökandet, den existentiella utsattheten och dess tidlösa frågor. Den mångbottnade, närmast koan-liknande dikten Efter livsupplevelsen är hämtad ur diktsamlingen Timmermannen.

 

Efter livsupplevelsen

 

Det finns ingen ondska
det är klorna som använder katten

det finns ingen gud
så mäktig och osynlig är han

det finns ingen sorg
det ordet räcker inte till

det finns en själ
människan behöver ett namn
på den bur som hon fångats i

det finns en frid
en fortsättning utan ord

det finns en verklighet
den döljer allt

 

About these ads
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. charlotta gillgren

     /  april 10, 2012

    Anita! Jag har erfarit det du skriver om ovan, i andlig litteratur kallas detta ”själens mörka natt”. Vi behöver känna den totala utsattheten för att nå djupare lager i vår utveckling. Känner du till Caroline Myss? Hon har skrivit mycket om själen på ett sätt som inte lämnar en oberörd, om själen och Nåden. Känner du inte till henne, skulle jag rekommendera dig att börja med ”Andens anatomi!”.

    Vad betyder ”koanliknande”? Vilken fin dikt!!! ”Det finns ingen sorg, det ordet räcker inte till” … Visst har vi alla upplevt stor sorg, att med så få, men starka ord uttrycka detta, är stort!
    Charlotta Gillgren

    Svara
    • Tack för din kommentar, Charlotta! Nej, jag känner inte till författaren du nämner. Jag har närmat mig ämnet med hjälp av karmelitermunken Wilfrid Stinissen. Och Johannes av Korset, förstås!

      En koan är ett begrepp som används inom zenbuddismen. Det är ett motsägelsefullt påstående, som man under meditation kan ”fördjupa” sig i och på så sätt uppnå en inre frid när man ”inser” förnuftets begränsningar. (Hemmasnickrad förklaring, själv föredrar jag att ”bara sitta” när jag mediterar!) :-)

      Svara
  2. charlotta gillgren

     /  april 10, 2012

    Tack för din förklaring Anita! Caroline Myss brukar referera till Johannes av Korset. Jag är rätt säker på att du kommer att uppskatta Caroline. Vid sidan av ”Andens anatomi”, som jag nämnde tidigare, kan du läsa ”Din inre borg”, ”Heliga kontrakt” eller kanske den sista boken ”Trotsa tyngdlagen”. / Charlotta <(")

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: