Uti vår hage . . .

 

. . . där växa inte blåbär. Men väl de sex örter som besjungs i folkvisan. De börjar yrvaket titta fram men gömmer sig fortfarande under ett frasigt och fluffigt täcke av fjolårslöv.

Kom liljor . . .

  

 

 . . . och akvileja,

 

 

kom rosor . . .

 

  

. . . och salivia!

 

 

Kom ljuva krusmynta . . .

 

 

. . . kom hjärtans fröjd!

 

Jag har ingen bild på Hjärtans fröjd. Det finns olika uppfattningar om vilken växt visan syftar på. En del säger liljekonvalj, andra menar att det handlar om citronmeliss

(Ett annat skäl till att jag inte har någon bild på hjärtans fröjd är att båda kandidaterna fortfarande sover sin skönhetssömn i den uppländska myllan.)   :-)

* * * 

Uti vår hage” är en mytomspunnen visa. Somliga menar att texten är ett recept för fosterutdrivning – farligt för den kloka gumman att teckna ner, men lätt att memorera i visform. Andra påstår att det är ett recept på afrodisiakum, ett preparat som sägs framkalla kärlek och lust. Två ganska olika användningsområden, kan man tycka.

Själv sätter jag en slant på att hjärtans fröjd i visan är liljekonvalj, och att medlet som presenteras i visform är ett two-in-one. Först en förstärkning av lusten och därefter, för säkerhets skull, en brygd som framkallar abort. Liljekonvaljen är mycket giftig, men övriga växter som räknas upp har i första hand positiva egenskaper.

* * *

 

Uti vår hage

Uti vår hage där växa blå bär.
Kom hjärtansfröjd!
Vill du mig något, så träffas vi där.
Kom liljor och akvileja, kom rosor och salivia!
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtansfröjd!

Fagra små blommor där bjuda till dans.
Kom hjärtansfröjd!
Vill du, så binder jag åt dig en krans.
Kom liljor och akvileja, kom rosor och salivia!
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtansfröjd!

Kransen den sätter jag sen i ditt hår.
Kom hjärtansfröjd!
Solen den dalar, men hoppet uppgår.
Kom liljor och akvileja, kom rosor och salivia!
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtansfröjd!

Uti vår hage finns blommor och bär.
Kom hjärtansfröjd!
Men utav alla du kärast mig är.
Kom liljor och akvileja, kom rosor och salivia!
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtansfröjd!

Uti vår hage är en svensk folkvisa av okänt ursprung och ålder, som nedtecknades för första gången på Gotland under 1880-talet. (Wikipedia)

Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. charlotta gillgren

     /  april 24, 2012

    Hej Anita! Tidigt vaknar jag denna dimmiga aprilmorgon Så trevligt att då mötas av denna fina gamla folkvisa, som verkligen bitit sig fast i folksjälen! Jag har också hört att Hjärtans Fröjd skulle vara Citronmeliss. Att sången skulle vara en minnesramsa för kärlekslust och dess eventuella följder, var en intressant nyhet för mig.

    Jag var ute på landet igår och nu puttrar det av aktivitet i markytan. En spännande buske som blommar på bar kvist just nu är Cornus Mas, körsbärdkornellen, en ganska okänd buske, som nu visar upp ett fantasttiskt flor av gula bolliknande små blommor. Busken skulle planteras mycket oftare, tycker jag. Tibasten står inför sin blomning med grälla lila blommor. Den är giftig den också, precis som konvaljen. Karin Boyes dikt ”Javisst gör det ont….” känns så aktuell nu, när knopparna brister. Älskar den här tiden, brytningstiden. Varm kram och tack för allt fint du visar oss på din blogg! Charlotta

    Svara
    • Tack själv Charlotta för trevlig kommentar! Och jag undrar: Växer tibast på bar kvist? Runt löparslingan i skogen här hos oss kan man nämligen se en buske lite här och där, som blommar så exotiskt med mörkt lila blommor på bar kvist. Kan det vara förvildad tibast?

      Min krusmynta på bilden är ättling till en moderplanta jag fick av dig för säkert 25 år sedan nu. Tack så här lite i efterskott! :-)

      Svara
  2. Nej, hjärtansfröjd är en äldre benämning på citronmeliss. Min hustru har en stor kryddgård, och vi har genom åren skaffat ett helt bestånd av böcker om kryddor och kryddodling, och i flera av dem anges hjärtansfröjd vara en äldre benämning på citronmeliss.

    Svara
    • Visst är det så! MEN – jag hörde som barn samma benämning på liljekonvaljen. Vid mitt barndomshem (Gävletrakten) växer konvaljen som ogräs, den är ju ockå Gästriklands landskapsblomma. Kanske är hjärtans fröjd ett lokalt uttryck för konvaljen?

      Just nu slår det mig att de ”blå bär” som visan berättar om kanske är konvaljens giftiga bär – inte alls blåbär, som jag tidigare tänkt. Det särskrivs i texten, det tyder på att det inte handlar om blåbär. Citronmelissen växte nog på den här tiden i kryddgårdar, och inte ute i hagen. Vi lär aldrig ska få veta den korrekta koden för den krypterade texten i visan, vi får nöja oss med att spekulera.

      Svara
  3. Säker kan man ju aldrig vara. Där jag bodde som barn, i Juniskär söder om Sundsvall, sa folk Natt och dag om styvmorsviolen som växte ymningt i alla åkerrenarna.

    Svara
  4. charlotta gillgren

     /  april 24, 2012

    Hej igen Anita! Ja, de buskar du talar om är troligen förvildad Tibast. Doftar blommorna gott? Busken är extremt giftig. Frukterna består av små röda bär. 2 bär kan leda till allvarliga förgiftningar, Dussinet bär lär ha lett till dödsfall, även barken är giftig. Man bör passa småbarn, som gärna stoppar de små röda bären i munnen. Fåglarna äter dem gärna och sprider på så sätt busken ut i vild natur.

    Så kul med min Krusmynta. Myntorna är ljuvliga vänner i trädgården. Men de sprider sig ju fort, så man får ju välja växtplats därefter. Kram Charl8

    Svara
  5. charlotta gillgren

     /  april 25, 2012

    Nej, inte alls. Så är det ofta i nturen. Idegransbär är ett annat exempel.

    Svara
  6. Lillebil Falkenström

     /  maj 3, 2012

    Vilka vackra bilder …man bara dånar

    Svara
    • Tack! Kan avslöja (bara för dig, säg det inte till nån) att ”liljan” i själva verket är en iris, men jag ville så gärna ha med just den bilden, det var så mycket kraft i de små bladen. :-)

      Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

