Kampens väg

Dan Berglund – Kampens väg

 _________________________________________________________________

 

Öde låg landet – landet av stenar
Landet av granar – av renlav och häll
Och jorden gav liv åt maskar och örnar
Lämlar och vargar bland snöklädda fjäll
Men så en morgon steg dina fötter
Stora och tunga på otrampad mark
Och landet det grep dig med hungriga armar
Och kämpade mot dig på liv och på död
Men människans styrka den skulle segra
Fast klipphällen färgades röd

Men friheten dränktes i piskornas välde
Privategendomen tog dig till slav
Och jorden drack blod och jorden drack tårar
Och tistlarna växte på trälarnas grav
Men så en morgon höjdes ditt stridsrop
Klasskampen föddes med yxa och påk
Och hövdingens kämpar – dom svingade svärden
Och kämpade mot dig på liv och på död
Men människans styrka den skulle segra
Fast boplatsen färgades röd

I pesthärjat land du dikade kärren
Och marken gav gröda till tack för din svett
Men jorden beslagtogs och snart fick du plöja
Blott för att göda en rikemansätt
Men så en morgon stod du vid stugorna
Redo att kämpa för åkrar och bröd
Och godsherrens knektar – dom höjde gevären
Och kämpade mot dig på liv och på död
Men människans styrka den skulle segra
Fast byvägen färgades röd

En dag sa baronen: Gå från min åker
Ditt arbete gör mej ej tillräckligt rik
Och hungrig och frusen kom du till staden
Där du fick jobb uppå närmsta fabrik
Men så en morgon slocknade eldarna
Nävarna höjdes och du gick i strejk
Och borgarnas knektar med piskor och sablar
Dom kämpade mot dig på liv och på död
Men människans styrka den skulle segra
Och fanan den färgades röd

O, du som har burit mitt frö genom natten
Var det blott för att få se mig ge opp
Nej, jag svär vid ditt namn att det var ej förgäves
Du bar dessa plågor och bar detta hopp
Ty kanske i morgon står vi som bröder
När arbetarklassen gör revolution
Må borgarnas härar marschera emot oss
Och kämpa emot oss på liv och på död
Ty människans styrka ska än en gång segra
Fast gatstenen ska färgas röd

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

12 kommentarer

  1. thord wiman

     /  april 30, 2012

    Hej,
    Dan Berglund: helt okänd för mig. Tills nu. Otroligt stark sång, gripande tag i lyssnaren med formuleringar och ord som brinner.
    Fascinerande skivomslag, någon slags politisk maskerad eller karikatyr. Tycker mig se Palme i brun hatt. Gösta Boman i blå karolinuniform. Längst bak VPK:s dåvarande partiordförande Lars Werner och är där inte, iklädd bananer, förre transportbasen (70-tal) Hans ”Hoffa” Ericson?
    Vem symboliserar makten och kapitalet. Markus Wallenberg?
    Skickligt gjort alltsammans – men det känns gammalt. Eller: Kampen går vidare!
    Du har (är) varit engagerad förstår jag?
    Hej!

    Svara
    • Nu går jag bet! Vilket skivomslag menar du? Jag får bara fram ett porträtt av Dan Berglund.

      Jag tolkar texten som att vi har en skyldighet att föra kampen vidare – annars slet ju våra förfäder förgäves! Visst var jag aktiv på 70-talet, men revolutionär, nej, redan då var det det brutna geväret som gällde för mig. Men visst har jag förståelse för människor som väljer den väpnade kampen – i andra länder, med andra förutsättningar. (Även om jag som sagt tror att det är fel väg.)

      Jag upptäckte Dan Berglund via visprogrammet Felicia i SR. Då spelades Wellamo, en hyllning till Dans döende far. Han kom till Sverige med skeppet Wellamo och nu ska han göra sin allra sista resa i livet. Den här gången ska Wellamo ta fadern till andra sidan och visan är sonens tack och farväl. (Min tolkning :-) )

      http://open.spotify.com/track/09wNw9CzUzCh4r5uMw2ofw

      Svara
  2. APPLÅÅÅDÅSKOOORRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Svara
  3. Trummorna tycktes mäktigare, fanorna rödare, talen kraftfullare och folkskarorna större än vanligt. På torget, i solen, alldeles nyss. Kändes bra. Det finns mycket att återta!

    Svara
  4. thord wiman

     /  maj 1, 2012

    Jag ville lyssna på sången ”Kampens väg” men blev inte insläppt på Spotify. Då gick det bättre på
    Dan Berglund kampens väg youtube
    (5:11)
    Där finns, om det nu är ett skiv/CD – omslag. Jag vet inte. Det är förunderligt bra gjort. KANSKE kan det kallas politisk satir. Ett vasst satiriskt bett.

    Det var dumt och naivt av mig skriva ”det känns gammalt”, ville provocera dig litet. Du har ju rätt, förstås. Ursäkta!
    Om rötter och samband bakåt i tiden kapas blir inget samhälle särskilt beständigt. Bakomvarandets händelser betyder allt för att rätt kompassa vägen in i framtiden.

    Jonas var bäst idag, betonade bl.a. klimatfrågan tydligt. Bra! Hej!

    Svara
    • Nu har jag kollat in Dan Berglund på youtube. Tack för tips! Visst har du rätt om alla ”gubar”, det här omslaget är helt säkert från den tiden då det begav sig. Ingen tvekan om sångarens värderingar, det är svart eller vitt som gäller, inga gråskalor här inte!

      Håller med dig, Jonas är bra! Han säger det jag skulle önska att (S) sa, så revolutionär är jag. Eller – kanske mer av en from förhoppning. :-).

      PS Spotify förutsätter antagligen att du har ett konto. Jag kan varmt rekommendera medlemskap. En musikalisk guldgruva. Om du är osäker kan du testa gratis medlemskap, även om du då får stå ut med jobbiga reklamjinglar DS

      Svara
  5. Jag har själv följt, också recenserat, Dan Berglund från debuten. Han startade som en trosviss kämpe i KPMLrs led men visade redan då konstnärligt egensinne, vilket senare väl bidrog till att få honom att tänka om så småningom. Men att han har blivit mer nyanserad betyder inte att han har blivit mindre radikal. Jag har haft ett samtal om detta med Ulf Bjereld, själv med en bakgrund i samma sekt, på hans blogg, och vi är helt överens.

    Svara
    • Intressant! Kan jag hitta något om Dan B på din blogg?

      Jag gillar din reflektion att man inte nödvändigtvis blivit mindre radikal för att man blivit mer nyanserad. Även om det kanske finns en gräns för hur långt man kan gå i pragmatism utan att radikaliteten går förlorad. Detta eviga dilemma!

      Ulf Bjerelds blogg följer jag med stor behållning, en klok man.

      Då antar jag att du hört ”Wellamo” med Dan B, som jag nämner i en kommentar ovan? Den berörde mig – och gör så fortfarande – på djupet. Försoning mellan far och son på dödsbädden.

      Svara
  6. Jo visst har jag hört ”Wellamo”.

    Mina samlade recensioner av Dan Berglunds plattor hittar du på min blogg under Kulturspegeln, Musik, Berglund, Dan.

    Det som ligger arkiverat (men lättåtkomligt) under Kulturspegeln kan inte kommenteras – men samtliga texter där har tidigare publicerats också på bloggen och är förstås sökbara där, om man vill kommentera.

    Svara
    • Nu har jag läst dina recensioner av DB. Intressant! Du nämner Rudolf Nilsen, jag läste slarvigt och fick det till Ruben Nilson – inte helt fel, kanske. Dan Berglunds texter är ofta lika dråpliga och galghumoristiska som Nilsons.

      Svara
  7. Jag har under Kulturspegeln samlat allt jag under mitt bloggande har skrivit om skivor, böcker med mera, även till exempel barnböcker, och dit också fört en del av det jag tidigare har publicerat i tidningar och tidskrifter – en av artiklarna om Dan Berglund var uppbyggd på det viset. Men jag har skrivit så mycket att jag inte har orkat genomföra det konsekvent.

    Svara
    • Imponerande hur mycket du hunnit med, även om du, som du skriver, inte har genomfört det konsekvent. Jag kommer helt säkert att återvända till din Kulturspegel.

      Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

