Minkki – fiskgjusens okrönta haiku-drottning

22

Jag vill gärna presentera Minkki för mina läsare. Minkki, med efternamnet Huldén. Jag råkade henne i cyberrymden - närmare bestämt på en sida som heter Poeter.se.  Jag fängslades omedelbart av hennes sätt att närma sig tillvaron, och hennes skicklighet att transponera sina iakttagelser av vår omvärld - från personliga intryck till poetiska tonarter.

Jag läser allt hon skriver med samma förtjusning. Förra året vid den här tiden började plötsligt en ny typ av dikter dominera. De svävade högt,  de var fyllda av rymd och hav. Och de var mycket vackra. Till slut kunde jag inte bärga min nyfikenhet, så jag tillskrev denna finlandssvenska dam och hörde mig för om hennes diktning hade någon koppling i den yttre rymden eller om de var konstruktioner i hennes egen inre tillvaro.

De visade sig vara i allra högsta grad påtagliga och tillhörande världen som vi kan förstå den – Minkki berättade om webbkameran som placerats intill fiskgjuseboet i Åbo skärgård.

Jag gjorde min första visit hos de ståtliga fåglarna. Sedan den dagen är jag ohjälpligt fast, det går inte en dag utan att jag tittar in för att se hur de har det. Än så länge inga ungar, jag har inte heller sett om honan ruvar på några ägg. Men nog ligger hon märkvärdigt stilla. Endera dagen får vi nog svaret.

Till dess: Med Minkkis tillåtelse - tack! – vill jag publicera några av hennes haiku-dikter om fiskgjusarna.  Diktaren ser omvärlden från fåglarnas höga horisont, än så länge utan ungar och allt vad det innebär i vuxenlivet - även i fåglarnas värld.  De första två dikterna hör ihop, en dubbel-haiku?

skiktade fläckar

i istäcket, moaré

eller vanlig taft?

duvblå moaré!

havsgudinnan kan

alla klädkoder

*

någon har lagt rouge

på havets runda kinder

suddat gränserna

*

stillhet i snett ljus

brett vingspann ovan havet

famnar rymden

*

ensam fiskgjuse

på bokanten, iakttar

hur hav slukar sol

*

ensam i boet

ruvar på sina tankar

ännu inga ägg

*

himlen droppar sol

i havets aftongropar

natten slätar ut

*

havet har lagt sig

färgerna gått till vila

fiskgjusen ugglar

Förgäves har jag försökt hitta något om webbkamerans copyright, men hoppas att ansvariga inte misstycker att jag publicerar bilderna. Förhoppningsvis kan de se mitt inlägg som gratisreklam.   :-)

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

