Apple Blossom Time . . .

 

Som jag tidigare har berättat bor jag i ett roslagstorp anno 1890. Äppelträden i trädgården är ganska skraltiga. Inte underligt alls, de är lite till åren komna, eftersom de troligen planterades för så där 120 år sedan.  Något träd lutar betänkligt, andra har ihåliga stammar:

 

 

 

Ändå blommar alla med full kraft:

 

 

Trots sin ansenliga ålder har alla åtta träden i år bestämt sig för att stå brud i pingst. Just nu försöker de överträffa varandra i skönhet. Inget träd är det andra likt, men alla är obeskrivligt vackra i sin blomsterskrud. Får jag bjuda på en liten kavalkad?

 

 

Stor klar astrakan

 

 

 

*

 

 

 

Åkerö

 

 

åkerö

 

*

 

 

 

Skönhet utan namn

(Det här trädet bar inte frukt förra året så jag hade inget att visa upp för pomologen

men i år ser det lovande ut. Till hösten kanske den med expertens hjälp har ett namn)

 

 

 

*

 

 

 

Oranie

 

 

 

 

*

 

 

 

Wealthy

 

 

 

*

 

 

 

 

Ringstad

 

 

 

*

 

 

 

Kavlås

 

 

 

*

 

 

 

Vit astrakan

 

 

 

 

*

 

 

 

Å alla trädens vägnar bugar och tackar jag, kavlåsträdet, för uppmärksamheten.

 

 

Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Äppelblom hör till det vackraste som finns så här års, också i vår trädgård. Vi har många träd, så jag dristade mig till att bryta ett par blommande kvistar och sätta dem i en tulpanbukett.

    Svara
    • Ett pingstbröllop mellan tulpaner och blommande äppelkvist – så vackert!

      Svara
  2. Mia Hellström

     /  maj 27, 2012

    Så vackert Anita! Mitt gamla äppelträd, vildäpple (fågelsådd tror jag), blommar också för fullt. Blommar gör även alla syrener så nu frossar jag med buketter inne. Det är en underbart härlig tid nu full av hopp om liv och glädje:))

    Svara
    • Tack Mia! Ja, det här är den allra bästa tiden! Syrenerna har inte börjat blomma hos oss, men endera dagen . . .

      Svara
      • Glömde: Pomologen som hjälpte oss att namnge våra äppelträd i fjol, berättade att varje äppelträd som är frösått, med hjälp av fåglar eller mer avsikligt, är helt unikt, oavsett vilken äppelsort kärnan hade. Så var stolt över ditt unika träd!

        Å andra sidan avlivade han myten att Kristina från Duvemåla fick ett astrakanträd over there, även om det skickades astrakankärnor till dem från den gamla landet. Men hon t-r-o-d-d-e att det var ett astrakanträd, och på tro kommer man långt. :-)

  3. charlotta gillgren

     /  maj 28, 2012

    Ma chère Anita, Adamo sjöng på 60-talet ”Tombe la neige”. Som student spelade jag denna singel gång på gång, rycktes med av hans mycket medryckande och intensiva tolkning av smärta och kärleksorg. Kom att tänka på den melodin i morse, när luften var full av de vita små blombladen, som virvlade ner från äppelträden i den mycket starka blåsten. Marken var täckt av äppelsnö. Vackert och sorgligt på samma gång, precis som hos Adamo! Kram och tack för lika underbara bilder som vanligt! Charl8

    Svara
    • Vackert och sorgligt på samma gång, precis som livet.

      Äppelsnö, vilket underbart ord!

      Tack för, som vanligt, inspirerande kommentar, Charlotta!

      Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

