Trillingar på gång – bildbevis!

Idag fick jag se kycklingarna in spe, när mamma fiskgjuse snyggade upp lite i boet. Tre ägg i år, också! Brunspräckliga och präktiga. Förra året kläcktes tre välskapta ungar, tänk om succén upprepas i år igen!

Minkki har i en haiku fångat konsten att ruva:

vingarnas rundning

ett lufthölje av värme

naturlig kuvös

Dagens besök i fiskgjuseboet avslutas med ett gruppfoto på det stolta föräldraparet.

Tips: Bilderna förstoras om du klickar ett par gånger på dem.

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Strålande gestaltning av omtanke!:-)

    Svara
  2. Hur har du lyckats ta dessa foton?!

    Svara
    • Jag vet inte om du läst alla länkar bakåt om fiskgjusarnas öden och äventyr. Det är alltså en hemsida på nätet där en kamera följer fåglarna dygnet runt. Jag har förgäves sökt något om copyright men eftersom sidan är på finska är det lite svårt för mig. Förhoppingsvis blir de som ansvarar för boet (forskare?) glada att de får spridning om sitt projekt. Så jag hoppas ordet ”ta” inte får dubbel innebörd. :-)

      Här hittar du fåglarna (men just nu är det skymning i redet) (observera att det går att förstora bilden, så att fåglarna blir tydligare):

      http://www.balticseanow.info/en/Home/explore_0/webcameras_0/ospreynest.html.stx

      Svara
  3. Så mycket häftigare det hade varit om jag hade kunnat berätta om vilken kamera jag använde, vilket objektiv, om jag klättrat upp i en gran eller en tall och hur länge jag suttit där. . . nu handlade det bara om att högerklicka med musen på bilden . . . ;)

    Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

