Tankar i midsommartid

 

Midsommarblomster

 

Hur ska jag få veta om du håller av mig eller ej

när du aldrig säger att du älskar mig

Bara det blir sommar får jag svar kära lilla du

ty då ska jag spörja blommorna de sju.

*

Midsommarnatten plockar jag

klöver

(Det växer i stora sjok vid uthusets södra kortsida!)

 

 

och timotej

(Finns ganska mycket runt de gamla äppelträden, visserligen lite utblommade, men de får duga.)

 

 

karibacka* 

(Där urberget går i dagen)

* Karibacka, karibacke (egentligen sammandrag av Kajsa på backe) –

annat namn för röllika eller rölleka.

 

 

och ängsull

(Nej det finns inte här i nejden, alldeles för torrt för att den skulle trivas,

det får bli något annat.

Prästkrage, kanske?  

Men den har inte slagit ut än, hoppas det fungerar i alla fall.)

 

 

och blyga förgätmigej 

(Ska jag plocka av de vita eller de blå?  -  jag tror jag väljer de blå.)

 

 

blåklockor 

(Det brukar växa en slingersort i korallkornellen, men inte i år,

jag har bara sett en enda blåklocka i år, och den är inte utslagen.

Undrar varför, har de kanske regnat bort?  Allt annat prunkar efter alla juniregn.)

 

 

och violer 

(Det har jag sett vid kallfarstubron, inte så många men det kanske räcker med en eller två.)

 

 

och sen drömmer jag om dig

och då vet jag att du älskar just mig.

 

*

 

Nog har jag förklarat att du är min egen hjärtevän

lovat dig min trohet om och om igen.

Men kanhända att nån gång ibland tvivlar du ändå

bara det blir sommar ska du visshet få.

*

Midsommarnatten plockar du klöver och timotej

karibacka och ängsull och blyga förgätmigej

blåklockor och violer och sen drömmer du om mig

och då vet du att jag älskar blott dig.

Text: Einar Molin

Musik: Lille Bror Söderlundh

 

*

 

Jag önskar alla mina läsare en solig och livgivande midsommar!

Och ljuva drömmar!

 

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

22 kommentarer

  1. smultrondoft smyger in i värmedallret
    friden breder en flik av middagsslummer över
    gläntan

    i stillheten
    höres endast humlornas mumlande addering
    av sina ägors blommor

    © s-e forslin

    TREVLIG MIDSOMMAR önskas Alla!!!

    Svara
    • En midsommarglänta!

      Tack för smultrondoft och stillhet, och jag vill önska dig en trevlig midsommar, Sven-Erik – nu är det tid att samla kraft och njuta av all skönhet i naturen . . .

      Svara
  2. thord wiman

     /  juni 20, 2012

    Glädjens tid och vemodets: de första hösttecknen (Ooops), förlåt! men fyra stycken flöjtande storspovshonor på distinkt sydlig kompass ovanför Hargshamn i Roslagens skärgård i måndags (18 juni).
    Åtminstone bör det vittna om att årets häckningssäsong i nordlandet förflutit normalt för dessa fyra fågelmödrar. En ny spovgeneration har sett dagens ljus. Annars är det sorgligt med storspoven som kan liva upp ett landskap som ingen annan fågel, från mycket vanlig till sparsamt förekommande och på många håll helt försvunnen.
    Men. Den ska bort helt. Marknaden har sitt offeraltare och människan ger sig inte. Hållbarhet är bara ett tomt, ihåligt ord i en värld där girighet, ansvarsflykt och ytlighet fått rotfäste.
    Vad sorgesamt det här blev då.
    Hm.
    Glad Midsommar, Anita!

    Svara
    • Glädjens och vemodets tid, visst är det så. Jag har aldrig så nära till tårar som den här tiden . . .

      Men vad är det du säger om storspoven? Är den hotad? Berätta gärna! (Jag ser att du geografiskt är mycket nära mitt eget härbärge.)

      Glad midsommar önskar jag både dig och storspoven, Thord!

      Svara
  3. charlotts gillgren

     /  juni 20, 2012

    Hej Anita-pacemaker-i midsommartid!
    Koltrasten lär ha 50 melodier på sin repertoar, från vemod till glädje. Denna midsommarhelg blandar hon nog sina uttryck, precis som ni talar om. Göken har ännu inte hittat någon fru, och ropar fortfarande efter henne. Det är vemod.

    Humlan rullar sig till berusning i min nyutslagna mandarinros nektar. Det är hänryckning. Som sagt: en blandning eller både och. Precis som livet självt!

    En riktigt skön midsommarhelg, Anita! önskar Charl8

    Svara
    • Koltrasten, en favorit. Här finns några i en skogsdunge intill, som startar sin nya dag ett par timmar efter midnatt. Jag, som är en utpräglad nattsuddare, har just intagit sängläge när de sätter i gång. Nog kan de sjunga! :) Det är bråda tider i naturen nu!

      Jag önskar dig och de dina en skön och avkopplande midsommar. Och glöm inte att plocka din sjublomsterbukett, man vet aldrig vilka budskap man nås av i drömmarnas värld!

      Mamsellerna sänder många tasskramar till Charlie Choklad.

      Svara
      • Hej igen Charlotta! Såg att du gjort en nytt försök att kommentera. Men den första kommentaren kom fram, så fint, så fint.

  4. Det är härligt med alla dessa blomster och fåglar. Naturen är som bäst nu med alla friska, gröna nyanser. Efter midsommar mognar det och frodigheten faller av sin egen tyngd…
    Låter det deppigt? Ja, jag har hamnat i en formsvacka sedan en tid tillbaka. Men, jag kommer tillbaka. Ska ta ett snack med Näcken & Co, (då menar jag inte att dränka mig), utan få lite råd från expertisen där i forsen. Jag önskar dig en riktigt skön midsommar Anita, med god mat o dryck i goda vänners lag !

    Svara
    • Det kan vara nog så knepigt att inte vara i fas med naturen som är sin sin fullaste prakt nu. Desto större blir ju skillnaden, också, när man känner sig som undantaget från allt som prunkar vart än man ser. Önskar dig trots allt en skön midsommar och ett välgörande snack med Näcken, du ska se att han har något i bakfickan (nej, det går ju inte! :-) ) åt dig. Han spelar nog en polska till din ära, där han väver in sitt livselixir, tror du inte?

      Svara
      • Ja du har helt rätt. Det prunkar runt omkring, och man hänger inte med… dubbelt jobbigt. Du är en klok kvinna. Ja lite fiolmusik gör susen, lagom melankolisk…

  5. en ljuv och vacker sommar i mid önskar jag dig med en hel bukett glada tankar!

    Svara
  6. Sorry, jag tror jag tar tillbaka min kommentar på din framtidsberättelse. En glimt av denna skönhet borde räcka för att väcka viljan att försvara livet på jorden. Tack för att du påminner en asfaltsunge.

    Svara
  7. Göran

     /  juni 22, 2012

    När den ljumma sommarvinden försiktigt smeker midsommarblomstren och de älskande i hagen, så kanske det är just de, som är svaret som blåser i vinden.

    Svara
    • Vacker, ungdomlig bild! En härlig tid, ”som verkade stå still”. . .

      Själv firar jag midsommaren med skörden av vad jag sått i livet – fem (och en halv) fröer i små-grodorna-ålder med diverse tillbehör i form av föräldrar och hundar. Den sjätte fröhalvan, som fortfarande befinner sig i svärdotterns mage, får en tidig inskolning i turerna kring midsommarstången. Det ska böjas i tid . . . :-)

      Allt har sin tid – men våra drömmar känner inga gränser, eller hur? Kudde upp, blomstren inunder och sedan – ?

      Svara
  8. JUNISVIT

    En sång en junidag
    när björken lyfter sitt hänge
    i en ljus och spelande vind

    En sång om den ljusa
    tryggheten som dallergräset
    blåklockan och det lätta
    sommarmolnet vilar i

    medan vinden kommer och går
    från ljus till ljus
    i hängen och blad

    Birger Norman

    Svara
    • Åh, vilken vacker dikt! Tack!

      Ture, Einar och Birger Nerman, vilka bröder! Och Bengt Nerman, Tures son, inte att förglömma. Ture Nermans Den vackraste visan om kärleken gör sannerligen skäl för namnet.

      Svara
  9. Släkten Nerman är mycket intressant – själv har jag haft en del att göra med Ture, bland annat eftersom vi båda gav ut böcker med Joe Hills sånger.

    Men du har blandat ihop Birger Nerman med Birger Norman, ångermanlänning, intressant lyriker, dramatiker och novellist, också han en mycket intressant samhällsdebattör. Jag rekommenderar gärna honom för läsning. Vill du ha mer vägledning, hittar du sådan under Kulturspegeln, Prosa & lyrik, på min blogg.

    Svara
    • Ja, det gjorde jag! Jag läste faktiskt Nerman efter din vackra dikt! Kanske för att jag just nu har Bengt Nermans Den skapande processen – En studie i Walter Ljungqvists diktarmetod, på nattduksbordet. Dessutom pratade vi om Einar Nermans solstickepojke häromdagen. Hjärnan generaliserade. Tack för att du påpekade det.

      Visst minns jag Birger Norman! Undrar om inte han skrev i min fars fackföreningstidning? Aftonbladet? Jag kopplar ihop eller kanske blandar ihop ( :-) ) Birger Norman och Stig Sjödin, tror jag. Min far var en stor beundrare av dem båda. Oavsett, så var dikten du förmedlade, Birger NOrmans, svindlande vacker. Så vacker att jag idag har funderat på att lyfta fram den i ett separat inlägg.

      Svara
  10. thord wiman

     /  juni 25, 2012

    Men så mycken fin poesi att vila ögonen på i din
    speglande, själfulla blogg.
    Tack alla som bidrar!
    Kanske du skulle ordna en egen kolumn, en slags
    sammanställning, en avdelning avsedd för poesi.

    Jo, Birger Norman skrev många fina naturdikter, fågel-
    motivet ständigt återkommande.

    Ӂter en stormdag.
    Tre stora, bruna fåglar rätt mot vinden.
    Hela tiden oförändrat avstånd till vågorna.
    Jämna vingslag, jämn hastighet, oförändrad
    höjd. Genom den hårda vinden.
    Detta är inte teknik.
    Det är poesi.

    Birger Norman
    Utanför Eden

    Svara
    • Åh, vilken lämplig dikt denna stormdag, och just här, där fiskgjusen finns med på ett litet hörn både här och där! Tack, du också, för ditt mäktiga bidrag! Ja, visst är det fint hur vi med poesins hjälp kan föras ett steg närmare Eden . . .

      Min främsta avsikt med den här bloggen var nog att skriva mina politiska reflektioner. Jag märkte att jag tillbringade så stor del av min tid på andra bloggares kommentarsfält, bättre då att ha en egen blogg. Jag funderade både en och två gånger om det skulle vara pk att varva poesi och politik. Men som jag upplever det så har det blivit ett lyckat hopkok, kanske korsbefruktar politiken och poesin varandra? Tänk om jag lyckas få någon politisk nörd att läsa en dikt eller två? Och tänk om den lyriskt intresserade börjar väva in politiska ställningstaganden i sin diktning? Tänk om . . i så fall har min lilla blogg bidragit till att göra världen lite godare. :-)

      Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

