Ögongodis – rosenfröjd

En ros är en ros är en ros är en ros är en ros är en ros är en ros är en ros . . .

Maiden´s Blush

(Alba)

 

2012-06-29 11.25.25

Blanche de Belgique

(Alba)

 

  

2013-07-07 12.02.21

Double Blush

(Pimpinellifolia)

 

Jeanne d´Arc

(Alba)

 

rosor i långa banor 016

L´Évêque

(Gallica)

Belle Isis

(Gallica)

Suaveolens *

(Alba)

* Rosen är köpt som en suaveolens, men kronbladen är så många att det kanske handlar om en Maxima? I min stora bok om rosor står det så här om suaveolens:  ”Antalet kronblad och deras storlek kan variera kraftigt med väderleken, särksilt mellan olika år.”

Så: Suaveolens - eller Maxima. Oavsett vilken sort det är, så är den outsägligt vacker.

 

2013-07-05 12.34.01

Eglantyne

(Engelsk ros)

 

 2013-07-01 13.05.08

Violacea

(Gallica)

2013-07-07 12.09.05

Celestial

(Alba)

 

 

. . . är en ros är en ros är en ros är en ros är en ros är en ros är en ros . . .

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. charlotta gillgren

     /  juli 15, 2012

    Tack Anita för ljuvliga bilder! Jag har i tidigare inlägg berättat om min passion för rosen. Jag kommer inte att upprepa mig här, men låt mig delge er en dikt av Karin Boye, en underbar kärleksdikt.

    Din röst och dina steg faller
    mjuka som dagg på min
    arbetsdag.
    Där jag sitter är det vår i luften
    omkring mig av din levande värme.
    Du blommar i min tanke,
    du blommar i mitt blod, och jag undrar bara,
    att inte mina lyckliga händer
    slår ut i tunga rosor.
    Karin Boye
    Idyll

    Charlotta

    Svara
    • Den är underbar, den dikten! Så fint att den nu får vara med och förstärka bilderna! Tack!

      Svara
  2. Smärtsamt vackert ! Varmt välkommen tillbaka efter välförtjänt vila. Saknar dig redan !

    Svara
  3. Göran Gustafsson

     /  juli 19, 2012

    O my Luve’s like a red, red rose,
    That’s newly sprung in June:
    O my Luve’s like the melodie,
    That’s sweetly play’d in tune.

    As fair art thou, my bonie lass,
    So deep in luve am I;
    And I will luve thee still, my dear,
    Till a’ the seas gang dry.

    Till a’ the seas gang dry, my dear,
    And the rocks melt wi’ the sun;
    And I will luve thee still, my dear,
    While the sands o’ life shall run.

    And fare-thee-weel, my only Luve!
    And fare-thee-weel, a while!
    And I will come again, my Luve,
    Tho’ ’twere ten thousand mile!

    Robert Burns

    Svara
    • Lämpligare illustration går inte att finna! Tack! Och HELA dikten, för en gångs skull. Oftast får bara de två första raderna vara med när vi ska tala om vår nationalskalds version av Burns dikt. Evert har inte bara lånat rosen, han har ju också använt hav som sinar ut och berg som smälter av solens glöd.

      Det här inläggets alla undersköna mamseller hade kanske frusterat Robert Burns. Eller gjort honom säll. Han lär ju ska ha haft svårt att hålla sig till en enda blomma. :-)

      Skotskan är skön – eller är det kanske skrivet på engelska med skotsk dialekt, jag kan inte skilja dem åt. Oavsett, så tilltalas jag av det. Som sjuttonåring vistades jag en kort tid i Robert Burns hemtrakter. Makalös natur – ljungtäckta, mjuka hedar kontrasterade mot mäktiga klippor/berg som reste sig spikrakt upp ur ingenting, ibland krönt av ett medeltida sagoslott (fästning?).

      En gång var jag på bal i ett sådant slott – i Stirling – min kavaljer bar kilt, familjen där jag bodde tillhörde en av de större klanerna. Då tyckte jag att det var aningen pinsamt med det kvinnliga attributet på en man, idag är det ett minne jag kan le åt. Tack för påminnelsen!

      Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

