Så länge jag kan greppa en pensel

 

 

Tacksamhet – innan min höst kommer . . .

*

På en pall

invid staketet

under den höga rönnen

ansiktet

vänt mot solen

kisar

mot det eldröda

i trädets krona

röda rönnbär och jag

lapar sensommarsol

*

*

Anna linkar förbi

döljer

sin förvridna kropp

och sina soleksem

i fladdriga kläder

och handskar

röda rönnbär och jag

lapar sensommarsol

*

Karin passerar

inte helt förlorad

i tunga droger

nej, idag

växlar vi några fraser

men hennes händer -

händerna skakar

*

trädet dignar

av mogna rönnbär

tunga grenar

vilar

mot staketet

*


*

med stadiga händer

för jag varligt

grenarna åt sidan

sträcker mig efter penseln

och börjar måla

jag målar mitt staket

*

Berit hasar förbi

ger mig

ett snett leende

formar läpparna

till en stum hälsning

en stroke

stal halva leendet

och alla hennes ord

*

greppet hårdnar om penseln

när jag målar mitt staket

rött

rött som rönnbär

i sensommarsol.

*

*

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. Mia Hellström

     /  augusti 15, 2012

    Livet passerar verkligen revy och kan komma tätt inpå när man gör vardagliga (triviala höll jag på att säga men menar inte så) saker. Trivialt för en men ett berg att bestiga för någon annan. Människor passerar eller stiger in en stund i ens liv och alla har vi något att berätta innan vi går vidare. Vackert Anita, både ord och foton och staketet fick du målat!:)

    Svara
    • Tack Mia!
      ”Triviala” är precis rätt ord, tycker jag. Mycket upplever vi ju verkligen som trivialt så länge vi tar för givet att vi kan göra det. Så en dag händer något – ibland förr än vi anar – och livet blir aldrig vad det var igen. Svårt, svårt, svårt att ständigt ha i åtanke, men vissa stunder blir man mer påmind än andra . . . som när ett staket som kändes flera mil långt (och omålat!) plötsligt blir till den Stora Påminnelsen om att min kropp fungerar!

      Svara
  2. Hej Anita, jag vet inte om detta kommer fram överhuvudtaget. Har bytt till Mozilla Firefox, från explorer,.. återkommer om detta fungerar!

    Svara
  3. charlotta gillgren

     /  augusti 18, 2012

    Hej Anita! Så fint du skriver om din staketmålning: Vackert och tankeväckande.
    Människor passerar förbi, jag ser dem som symboler för alla medmänniskor vi möter och har mött i livet. Människor som livet slagit hårt mot. De finns överallt. Ofta orkar vi nog inte se dem som vi borde. Ibland stannar vi till och kanske förstår vi då? Förstår att livets flöde inte alltid går att begripa eller att styra i den riktning vi själva bestämt. Kanske kan man avleda en liten rännil för sig själv, där man kan bygga sitt trygga bo…. För en tid ….

    ”Ingen lycka utan tacksamhet”, orden är Patricia Tudor – Sandahls Jag har skrivit dem med blyerts på min vitkalkade skorstensmur….. För att inte glömma.

    Ja, Anita, hösten är på väg, men kan i sig vara alldeles underbar och jag tycker om den, både livets och naturens. Kram Charlotta

    Svara
    • Tack för fin och angelägen kommentar, Charlotta! Ja, vi människor är trasiga, ibland syns det utanpå, ibland sitter trasigheten på insidan. Ingen går oskadd genom livet, alla har sitt kors att bära. Det gäller att försöka se den sanna människan bakom och bortom . . . människan som hon är, innerst inne. Vi fastnar så lätt i varandras trasigheter. Kram tillbaka!

      Svara
  4. Jag gör ett nytt försök. Tala om trivialt… vet inte om det kommer fram, jag återkommer :-)

    Svara
  5. Jag kan inte annat än att hålla med. och försöka igen och igen… Anita ! Om du plötsligt får en massa kommentarer från mig, på en gång, så vet du vad som hänt… Har skickat flera, konstigt nog så har det börjat fungera på EN blogg !??

    Svara
    • Av någon outgrundlig anledning så har en massa kommentarer hamnat i skräpkorgen! Men nu har de flyttat hem.

      Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

