Ett öga för ett öga slutar med att hela världen blir blind

Mahatma Gandhi

 

Han föddes i ett land

ockuperat av imperialister

 

Beskyddare av de fattiga,

de ranglåga, de oberörbara

 

Rönte respekt –

även bland motståndare

Blev mänsklighetens samvete

 

Regerade inte över något världsligt rike

Visade att ödmjukhet

och den rena sanningen

är mäktigare än imperier

 

Gjorde Makten maktlös

med sitt ickevåld

 

Praktiserade Gyllene regeln

och att vända andra kinden till

 

Dog som han levt –

utan ägodelar – titel – ämbete

 

Kristuslik!

 

Inspiratör för

Nelson Mandela –

Martin Luther King –

Aung San Suu Kyi –

John Lennon

 

Kallades Mahatma (stor ande)

 

*

Några citat av Mahatma Gandhi:

”Ett öga för ett öga slutar med att hela världen blir blind.”

”Förtryckarna kan inte ta vår självaktning.”

”De kan döda mig – de får min kropp – men inte min lydnad.”

”Fattigdom är den värsta formen av våld.”

”De enda djävlarna här i världen är de som löper omkring i våra egna hjärtan. Där bör alla våra strider utkämpas.”

 ”När jag förtvivlar påminner jag mig om att under hela historien  har sanningens och kärlekens lag alltid segrat.”

 

 

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Han är en av mina absoluta favoriter. Min kylskåpsmagnet säger: There is more to life than increasing its speed. Mahatma Gandhi

    Svara
  2. Slow food-ingredienser i ditt kylskåp? 🙂

    Svara

Kommentera

