Jag lydde bara order

 

Jag hade väntat länge

då fick jag syn på honom
mitt i den skränande folkhopen
som närmade sig

då reste jag korset
från marken

när han var mitt för mig
ropade jag hans namn
beordrade honom
att göra halt

hans blick –
jag glömmer aldrig hans blick!

då röt jag åt honom
att vända sig helt om

jag släppte korset
på hans rygg

jag såg
hur han vacklade
under bördan

jag hörde
hur han stönade

jag förnam
lukten
av skräck

jag vet hur skräck luktar
det var inte första gången

hans blick!

jag gjorde bara mitt jobb
jag lydde bara order

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. oj! jädrar i lådan vilken styrka!!

    Svara
  2. Tackkk för Så stark symbol!!!

    Svara
  3. Du har lyft fram detta inlägg igen, ett mycket starkt och tyvärr aktuellt ämne!. Jag lydde bara order. Ett slitet uttryck. Ofta använt.
    På liknande sätt tiger folket vad gäller nedskärningarna i ”välfärden”. Det samhälle som det tog generationer att bygga. Det verkar som om de flesta tror att det är en naturkraft; det finns inget man kan göra. Att känna lukten av skräck hos andra gör att rädslan hos det egna ynkliga jaget minskar.

    Svara
    • Jag ville lyfta fram det nu till påsk, det är många idag som har ett tungt kors att bära. Och ju fler som gömmer sig bakom orden ”Jag lydde bara order” eller varianten ”Vi följer bara lagarna” desto tyngre blir korset för den drabbade.

      Svara
  4. Ja, tråkigt att inte fler reagerar. Tystnaden är skrämmande!
    Jag önskar dig en vilsam och stärkande helg, och ser fram emot fler upplyftande inlägg.
    Kram på dig!

    Svara
  5. Passande dag och ack så aktuellt tema. Starkt skrivet!

    Svara

Kommentera

