Gör en ginko!

Har du gjort en ginko den senaste tiden? Att ta en promenad i naturen för att hämta inspiration till en haiku kallas på japanska för ginko. Jag vet inte om ginko är ett verb eller ett substanstiv men jag gör ofta en ginko – eller kanske att jag ginkar?

Med två motionskrävande hundar blir det många och långa promenader, ofta utmed havsviken där jag bor. När något i naturen gör intryck på mig börjar min hjärna arbeta med att hitta orden, uttrycket, för det jag upplevt. Jag börjar skapa en haiku.

Haiku är en japansk diktform i miniformat. Den innehåller normalt 17 teckenljud. Oftast översätts detta till 17 stavelser i svenskan. Även om det är felaktigt (ett japanskt teckenljud är ofta kortare än en svensk stavelse) så finner jag en utmaning i att skapa en haiku med exakt 17 stavelser, delat på tre rader. Ibland kallar detta för bunden haiku, till skillnad från fri haiku, som oftast består av färre stavelser. Men en bunden haiku består alltid av 5-7-5. En haiku bör dessutom skildra natur (inte människor!) och en årstid – utan att orden för årstider får användas.

Det här ploppade upp i mitt huvud idag när jag gick över de upplysta gångbroarna nere vid vattnet:

Svart som i en säck –

ljusdekorationerna

fördriver mörkret

 

En annan:

Mörkret sveper in

ljusbestyckade broar

går till motattack

 

 

Gör en ginko, du också!  Ta en sväng ut i guds fria natur och låt dig inspireras till en haiku! 🙂

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Olof Olsson

     /  januari 7, 2012

    Ja!! Till motattack mot mörkret med ljusbestyckade broar!

    Svara
  2. pyttiminpanna! IMPONERANDE, dina haikudikter!!! Haiku = det svåraste av alla diktmått!!!

    Att få blott 17 stavelser att ”säga nåt” VÄSENTLIGT = svårtttt!!! Grattiiiis!!!

    Här två av min systers bundna haikun:

    öppen sommargrind
    hästarnas flyende flock
    blott vinden rider

    resenär utan
    bagage, lämnar sin skugga
    på livets perrong

    Svara
  3. Så vackert!

    /Eva

    Svara

Kommentera

