Haiku eller senryu?

Isen har ännu inte lagt sig i havsviken. När jag tittade ut över vattnet idag var det fyllt av mystiska, runda klumpar, i oregelbundna formationer, jag räknade till ett hundratal. Några har jag fångat på en oskarp bild, avståndet var för stort för min enkla kamera. Så här såg det ut:

När jag stått en stund och iakttagit de små kloten, märkte jag att några av dem rörde på sig! Klart läge för en haiku:

 

I blåfruset hav

kurar sommarns bulländer

som fasta bojar

 

Gräsänderna är kloka, de har helt klart gått ner i ett energisparläge.  Vi människor har mycket att lära av dem.    :-)

En bunden haiku har sjutton stavelser, uppdelat på 5-7-5.  Då frågar man sig varför det som kommer nu inte är en haiku?

 

Fyndar i gräset

näpna skor – livets under

barfotabarnbarn!

 

Stavelserna är korrekt antal, 5-7-5, och visst finns väl årstidskopplingen där. Men – orden berättar om mänskligt beteende. Och människor och mänskliga relationer hör inte hemma i haiku-världen, har jag lärt mig på poeter.se. Nej, då har man skrivit en senryu.

En haiku har ofta ett högtidligt språk, medan en senryu har ett mer vardagligt anslag.

Jag rekommenderar för övrigt ett besök på sajten www.poeter.se om du vill läsa fler dikter.

Till sist en bild på ett av ”mina” barbotabarnbarn, en påminnelse om att ljuset och värmen snart är här igen, så håll ut!

 

  

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. 🙂 en ”äkta” haiku, dvs en haiku efter japanska ursprungsmodellen var enkelradig, inte sant? Våra nutida, västerländska är språk/fonemiskt anpassade, för att överhuvudtaget vara möjliga, tror jag .. är det så?.

    Svara

Kommentera

