Ordens begränsning

Kort efter Willy Kyrklunds död 2009 hörde jag en återutsänd intervju med honom på radio.

 

Varför var jag inte född

till målare?

eller åtminstone

musiker?

 

hans röst

spröd, nasal

en gammelmansröst

 

hans frågor

anklagelser

 

jag skruvar upp radion

reportern mållös

inför mannens förtvivlade

lågmälda utbrott

 

hur många gånger

har jag inte funderat på

att skapa

ett nytt språk!

mitt språk!

mina ord!

 

jag ville använda ord

aldrig tidigare nyttjade

 

den gamle mannen

betonar

varje stavelse

spottar ut dem

som ville han

göra sig kvitt dem

 

men

varje gång

gav jag upp den tanken

 

dessa ord

är de enda ord

jag fått

till mitt förfogande

 

tystnad

 

hans röst

tunn

resignerad

 

så jag gjorde mitt bästa

med dessa ord

de enda ord

jag fått

 

hans gnälliga röst

finsksjungande

klingar av

 

övergår

i vemodiga toner

Sibelius

 

musik från en maestro

till en annan

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Olof Olsson

     /  mars 11, 2012

    Jättefin text! Känner igen känslan av att vilja ha ett nytt språk, med oslitna och oförvanskade ord.

    Svara
    • Tack! Om Willy Kyrklund, en ordets mästare, hade svårt att finna det rätta uttrycket, behöver man inte misströsta när orden inte vill samarbeta.

      Svara
  2. Kan man säga Obrukad som högsta betyg av text? Ok, då så!!!:-)))

    Svara
  3. Görel Hedberg

     /  mars 16, 2012

    Otroligt fin text! Bara njuter av den, sjunker in i hans finsksjungande längtan efter ord som uttrycker det han vill ha sagt.

    Svara
  4. charlotta gillgren

     /  april 9, 2012

    Jättefin text, Anita! Tycker om den renskalade typografin, som förstärker det förtvivlande sökandet efter ord. Alla ord känns upptagna, utsugna på sitt innehåll. felanvända. Vad finns kvar att använda när man vill ”ta i”? När man vill beskriva de sällsynta, svindlande ögonblicken i livet?

    Svara
    • Ja, han var sparsmakad, mr Kyrklund. Han bodde förresten några hus ifrån Johanna, min dotter, i Nåntuna, Uppsala.

      Svara

Kommentera

