”Magda” – ditt ”typsnitt” fungerar inte!

En period i livet tog jag emot bokbeställningar på telefon. En dag lyfte jag som vanligt luren när det ringde, sträckte mig efter papper och penna, beredd att skriva ner beställningen. Mannen som ringde från en liten bokhandel gjorde sin beställning på sedvanligt sätt, och vi avslutade samtalet.

Men beställningsblocket var tomt! Jag hade ingen aning om vad han hade beställt! Jag var som förtrollad av hans röst. Den var så makalöst vacker, mörk, melodisk och med en sällsynt varm klang. Man kan säga att han förförde mig med sin röst, så till den grad att jag missade hans ärende. Jag ringde upp igen efter en stund, drog till med att beställningen kommit bort, vilken den ju hade gjort, på sätt och vis. Den här gången kunde jag koncenterera mig på vad han sa, och bortse ifrån hur han sa det.

Rösten – människans ”typsnitt”

Rösten är människans ”typsnitt”. Med det menar jag att rösten är det viktigaste verktyget vi har till vårt förfogande när vi vill kommunicera muntligt med andra.

Enligt Christer Hellmark, typografins guru, ska bokstäverna vara en redskap för störningsfri kommunikation. Typsnittet får inte stå i vägen för budskapet. Att bli skicklig på layout handlar alltså om att lära sig att göra texten så tillgänglig som möjligt för läsaren. Texten får inte ha brister som blir ett hinder för läsaren. Då förlorar den i trovärdighet, konstaterar han.

Överfört till rösten: Den får inte stå i vägen för budskapet, som ska vara så tillgängligt som möjligt för lyssnaren. Rösten får inte ha brister som blir ett hinder för åhöraren.

Bokhandlaren med den sällsynt vackra rösten blev ett ”problem” av angenäm art för mig, men dessvärre är det betydligt vanligare med det motsatta. En knarrig, gnällig, spänd eller pipig röst blir ett hinder för lyssnaren och omedvetet uppfattar vi att personen i fråga har lägre trovärdighet än om rösten varit tilltalande.

Våra politiker jobbar i en förtroendebransch där rösten är oerhört viktig för hur budskapet tas emot.

Mediaträning finns idag på många politikers schema.  De får råd av stylister om val av klädsel och frisyr, men röstvården verkar allvarligt försummad. Särskilt viktigt är det att kvinnliga politiker använder sin röst på ett optimalt sätt, de riskerar annars att avfärdas och förlöjligas. Maud Olofsson har fått utstå mycket spott och spe för sitt ettriga tonläge. En som däremot påminner om min bokhandlare är Anna Kinberg Batra. Trots att hon och jag politiskt står ljusår ifrån varandra så väcker hon intresse med sin behagliga, glada,  melodiska röst.

Så: Magdalena Andersson, det fungerar inte! Du låter som en knarrig, gisten gammal dörr! Jag hör inte vad du säger, din röst står i vägen! Den blir till retningar på min hjärna. Så synd, så synd, jag skulle så gärna vilja koncentrera mig på vad du säger! Jag tror du har något viktigt att säga svenska folket.

Kanske beror det på att du är nervös, vem skulle inte vara det i din position. Desto viktigare att rösten bär! Alla kan träna upp och utveckla sin röst. Så snälla ”Magda”, anlita en talpedagog som kan hjälpa dig att hitta ”ditt” typsnitt. Annars har du inte en chans mot Borg, oavsett hur bra innehållet i ditt budskap är!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

