Ebba – the Belle

En period var jag aktiv på PoemHunter, en portal på nätet för bland annat poesi. John Knight heter en av medlemmarna där, en förtjusande engelsman av den gamla goda skolan, som börjar närma sig de åttio. Han har invigt mig i många av poesins mysterier, bland annat har han lärt mig flera gamla versmått. Ett av dem är trioletten.

Triolett  är en fransk, metrisk form. Den består av en enda strof som ser ut så här:

a b a a a b a b

Av triolettens åtta  rader används den första raden identiskt tre gånger. Rad två upprepas en gång enligt en visst mönster. Innehållet får gärna vara lättsamt. Ebba är en av mina töser av rasen korthårig collie.

 

Ebba the Belle – female perfection

bouyant – energetic – yet so frail

a wonder of beauty – total affection

Ebba the Belle – female perfection

running in circles seeking connection

endlessly chasing her own, naughty tail

Ebba the Belle – female perfection

bouyant – energetic – yet so frail

 

*

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Fantastiskt intressant versmått – som jag aldrig har hört talas om !!! Men fiiint exempel!!!:-)))

    Svara
    • Det är väldigt roligt att (ibland) tvinga in orden i system och ändå försöka få innehållet att fungera. Mr Knight på PoemHunter gör skäl för sitt namn, han är som en hövisk riddare från en svunnen tid och han har fungerat som en poesins ögonöppnare för mig. .

      Svara
  2. Olof Olsson

     /  mars 27, 2012

    Häftigt! Syns inte att du tvingat in orden, de tycks finnas där helt frivilligt. Det impar på mig som knappt kan få ur mig ens ett julklappsrim.

    Svara
  3. charlotta gillgren

     /  april 2, 2012

    Jättefint Anita! Kände inte till det här versmåttet, och det var roligt att se hur lyckosamt du kan använda det om din fina vovve. Jag tycker också att det är roligt att leka med språket, men är inte alls duktig. Kram Charlotta

    Svara
    • Tack Charlotta! Mr Knight på PoemHunter var betydligt mer klassiskt skolad än alla vi andra tillsammans på sajten, och det var så roligt att han ville dela med sig. Han var av den riktigt gamla skolan som menade att en dikt SKA rimma!🙂

      Svara

Kommentera

