Varje liter gör skillnad – hur då?

 

”Varje liter gör skillnad.”

Det påstår Ramlösa.

Hur då? undrar jag.

Jag vänder på PET-flaskan och läser:

 

För varje liter Ramlösa du köper skänker vi en liter rent vatten till olika vattenprojekt i Afrika. Målet är att öka tillgången på rent vatten och förbättra människors hälsa i utsatta delar av världen. Du är alltså med och bidrar – varje gång du väljer Ramlösa.

Fantastiskt! Jag är med och bidrar till att förbättra människors hälsa i utsatta delar av världen varje gång jag väljer Ramlösa i PET-flaska.

Det är så vi ska lösa problemen i utvecklingsländerna! Heureka! Äntligen har jag förstått.

Jag ska göra världen bättre genom att dricka Ramlösa på PET-flaska, jag ska dricka tills jag nästan spricker. Och om alla vi i den rika delen av världen dricker så mycket Ramlösa på PET-flaska att vi storknar – ja, då har vi snart löst vattenförsörjningen i Afrika! Halleluja!

Men vänta nu, så var det ju det där med miljön. Någon har räknat ut att en liter vatten på flaska kräver 500 gånger mer energi än en liter kranvatten.

ICA-Kurinen verkar ha invändningar, åtminstone tycks det finnas ett litet aber:

Mineralvatten är en riktig klimatvärsting. Kolsyrat, förpackat, inplastat och transporterat långa vägar. Om du byter ut 25 st halvliters petflaskor mineralvatten mot samma mängd kranvatten, sparar du 2 kilo koldioxid och dessutom 250–300 kronor.

Hmm, nu blir det trassligt för mig. Ska jag lyssna på Ramlösa eller ICA-Kuriren? Ska jag välja att dricka Ramlösa till Afrikas lov eller ska jag hålla mig till kranvatten och tänka på miljön? 

Kanske det rentav finns andra sätt att rädda världen än att dricka vatten på PET-flaska?

 Fy skäms Ramlösa, det är skamligt att försöka rättfärdiga en klimatvärsting genom att kollra bort oss kunder med prat om behjärtansvärda projekt i Afrika. Den lätte går vi inte på!

Varje liter Ramlösa vi INTE köper gör skillnad!

 

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Linda CH

     /  april 14, 2012

    Att uppmärksamma detta slöseri; Gör en väldig skillnad!

    Svara
    • Tack, Linda! Man får göra som Lina Sandell: ”Gör det lilla du kan, gör det villigt och glatt . . .” 🙂

      Svara
  2. Olof Olsson

     /  april 14, 2012

    Skönt att det är så enkelt att bidra till en bättre värld! Hörde just Anna-Karin Hatt säga att varje gång man tankar sin bil framöver ska man känna att man bidra till ett bättre klimat. Hurra! Det finns inga begränsningar! Allt är möjligt!

    Svara
    • Om man dessutom sveper några Ramlösa på bilfärden så är saken biff! Det är nog vi som trasslar till det, tror du inte? 🙂

      Svara
  3. charlotta gillgren

     /  april 15, 2012

    Ramlösa, helgonglorian har halkat på sned! Plastflaskor med vatten /läsk borde beläggas med lyxskatt. ”Denbarmhärtigesamariten”-konceptet är mer motbjudande än annan reklam tycker Charlotta

    Svara
    • Håller med dig! Hyckleriet får motsatt effekt på mig, jag vill undvika en produkt som så öppet skyltar med sitt vi-har-fixat-så-att-du-slipper-känna-dåligt-samvete.

      Svara
  4. Lånade din bild via google. Gick in och läste och du hade visst redan skrivit liknande som jag skrev. Ett år senare nu kör de reklamen stenhårt igen.

    Svara

Kommentera

