Vad vi än tycker om det . . .

. . . så blir tecknen fler och fler i naturen.

 

Rönnbären börjar rodna så klädsamt

 

Äpplena går mer och mer från kart till fullvuxna

 

 

Namnen på blommorna, som tar över i blomstersängarna, talar sitt tydliga språk:

 

Höstöga

 

 

Höstflox

 

 

Höstkaprifol

 

 

Höstanemon (den allra första för i år, liten och skygg)

 

Tecknen skvallrar om ett obestridligt faktum: Sommaren går mot sitt slut.  Hösten kommer smygande, ibland så obemärkt att vi inte hinner upptäcka det förrän den helt tagit över sceneriet.

 

Men än är det tid att njuta!

Vi får göra som humlan – söka nektar där den står att finna.

*

Musiken hör till livets sötma – även när vi går mot mörkare tider.

Och hösten kan vara underbar!

”Hösten i hela dess ursinniga och milda skönhet.”

(Eeva Kilpi)

*

 

Vad passar bättre att avsluta med än Lasse Tennander när han sjunger sin Honungshöst.

 

Refräng:

Dränk min höst i honung

fyll mitt glas med vin

värm mitt bröst med ömhet

lägg din längtan här hos min

bjud min kropp på kärlek

skölj min själ med din fantasi

dränk min höst i honung

kyss min mun med din. 

*

 

 

 

*

Följande inlägg
Lämna en kommentar

12 kommentarer

  1. Hösten, (sept. okt.) har länge varit min favorittid. Hög, klar luft, vackra färger, mindre krav… och ett varmt vemod. ( Mycket är vemod just nu !) Sommaren försvann dock alldeles för fort, utan att sätta spår… Jag har faktiskt missat Lasse Tennander😦 sorry, men nu har jag helt klart något att ta igen. Musik; livets sötma. JA…honungshöst och sommarorgel…visst är det vackra ord ! Kram på dig…

    Svara
    • Håller med dig om hösten! Och numera handlar det om livets höst, också . . .

      Men du: Du har ju citerat Tennander hos Nemokrati! ”Ska vi gå hem till dig eller hem till mig . . .” 🙂

      Det är Lasse som både har skrivit och spelat in den (1974). När Magnus Uggla bara var ett blöjbarn:)

      Kram tillbaka och tack att du gjorde ett avtryck, alltför många tittar bara in och sveper sedan vidare . . .

      Svara
  2. charlotts gillgren

     /  augusti 8, 2012

    Hej Anita! Så kul att du är tillbaka! Jag föredrar vår och höst framför sommar. Början och slutet, fylls inte så ofta av vemod på hösten. Allt är i sin ordning. Färgerna djupnar, luften är mättad av mognad, mylla och fukt. Den långa sköna vilan för det växande kommer att skapa kraft för ännu ett uppvaknande, vilket inger tröst och förhoppning. Hösten känns också mer kravlös än sommaren. Tycker om mörker. Vilsamt sammet.

    Jag funderar över varför så många höstblommor är gula. Solens färg! Kanske för att vi ska minnas Gullriset i december?

    Kantareller, jag älskar dem så högt, både att se dem sticka fram genom eklöven och att äta dem. I år kånkar vi hem korg efter korg. Gula de också, solskensgula. Kantarell, ett vackert namn! Nog minns vi Elsa Beskow- bilderna? Och sången om herr Kantarell upp i enebacken? Var det Alice Tegne’r?

    Jag slutar med ett haikuförsök, känner mig som stor novis på området, men är road av att försöka. ”Chapeau jaune” (den gula hatten).:

    Gudamat till oss
    med fötter i fukt kring sten
    ler så milt i gult

    Kram till dig från Charl8

    Svara
    • charlotts gillgren

       /  augusti 8, 2012

      Detta blir nog bättre:
      Gudamat för oss
      med fötter i fukt kring sten
      Ler så milt i gult

      Svara
    • Hej Charlotta! Jag håller med dig om din årstidsanalys. Här i Roslagen får vi vänta länge på våren, det tar tid för solen att värma upp havet. Vi får dock igen det på hösten, när det uppvärmda (nåja, varmt och varmt, det är en definitionsfråga) havet gör hösten lång och mild. Klara höstdagar – hög luft, strålande sol, vind som svalkar den som gräver i landen – de allra bästa!

      En jätterar haiku (senryu?) – även om jag plockar min svamp ur konservburkar!🙂

      Jag satsar också en slant på att det är Alice Tegnér. Ser bilden framför mig av kantarellfamiljen i Nu ska vi sjunga.

      Svara
  3. Eeva Kilpi vet var skåpen ska stå! Hösten
    äger hela vägen:-)
    Underbart att du är tillbaka också!

    Svara
    • Underbart att få livstecken från dig, också!

      Ja, Eeva Kilpi är fin, raden i mitt inlägg har jag plockat ur en av hennes romaner – Bröllopsdansen – en juvel!

      Svara
  4. charlotts gillgren

     /  augusti 9, 2012

    Augustinätter här i min skog är svarta och stjärnor och måne lyser med starkare sken än i stan.

    ”Du går inte ensam” av Carl Jonas Love Almqvist:

    Om bland tusen stjärnor
    någon enda ser på dig,
    tro på den stjärnans mening,
    tro hennes ögas glans.
    Du går icke ensam.
    Stjärnan har tusen vänner,
    alla på dig skåda,
    skåda för hennes skull.
    Lycklig du är och säll.
    Himlen dig har i kväll.

    Låt oss tänka på dessa fina rader när vi vänder blicken uppåt om natten …… Stjärnkram till dig från Charl8

    Svara
    • Tack!

      ”Jag stod vid det rytande havet i natt
      Och såg ut i rymdens evighet
      och jag såg en svag men tydlig glöd;
      Jag såg att nya stjärnor föds
      så fast det var natt
      var det ändå inte svart
      där ute
      tändes nya ljus.”

      Ur Ljuset av Björn Afzelius

      Svara
      • charlotts gillgren

         /  augusti 9, 2012

        Björn Afzelius och Hoola Bandoola Band. Jag njöt av deras musik och rebelliska texter från kassettband jag spelat in från LP-skivor, som jag lånat av musikläraren på min skola. Hög volym minns jag att det skulle vara i bilen på väg till jobbet.

        ”Sång till friheten” är en av de finaste sångerna i sitt slag.

        En av mina döttrar förlorade en nära vän och klasskamrat när barnen gick i ettan. Det var oväntat och mycket dramatiskt. Pojken blev en stjärna som vi kan prata med.. Stor tröst.
        Det kosmiska perspektivet är svindlande. Kram Charl8.
        Ps från kantareller till stjärnor……Ds

      • Ja, ”Affe” var en stjärna som lyste klart! Jag beundrade honom för att han aldrig fogade sig. Han var ju lovligt villebråd för alla musiktyckare, det var helt ok att såga honom längs fotknölarna. Ett under att han inte knäcktes.

Kommentera

