Sensommar i Roslagen

Luften är hög och klar, solen strålar och hundarnas sprittande glädje smittar. Sensommardagar – de allra vackraste av dagar.

Färger och dofter!

Blommorna är klädda i starka och mättade färger och de doftar förföriskt – för att locka insekter till sig?

*

*

Guldboll” – eller fylld höstrudbeckia, som är det korrekta namnet – på långa, eleganta stänglar, strålar i kapp med solen.

*

*

Guldbollen är hög och rank men rosenflockeln är ännu ståtligare. Efter en regnrik sommar mäter den dryga två meter.

*

*

Rosenflockel lockar inte bara med färg och prakt – den har även en utsökt doft, en mild blandning av kanel och vanilj.

*

*

Den här fjärilen satt länge och väl och sög nektar från den storkorgiga perennen. Intill förväxling likt ett blad, men ändå en främmande fågel på just den här växten.

*

*

Kransveronika – en sirlig, levande fröautomat

*

*

Humlan surrar . . .

*

*

. . . fjäriln prålar . . .

*

Påfågelögat valde kryddlandet – krusmyntans friska doft står som en sky runt rabatten.

*

*

Höstflox slåss om insekternas gunst med både doft och färg – här en varmt röd variant.

*

*

Eller varför inte en oemotståndlig djupblå ?

*

*

Påfågelöga – så skimrande vacker!

*

*

Det här krypet gick varken på färg eller doft. Ibland verkar storleken vara avgörande.  🙂

*

*

En av mina favoriter så här års – höstanemon – så skir och älsklig!

*

*

Såningsman?

*

*

Att ta hand om komposten hör sensommaren till. Allt som under säsongen har samlats i skuggan av det gamla åkeröträdet ska nu blandas omsorgsfullt innan frosten slår till.  Det här liknar mer en skräphög än en kompost.

*

*

Så här fin blev komposten efter några vändningar med grepen. Den säreget syrliga doften av det jästa trädgårdsavfallet slår det mesta – till och med surströmming ligger i lä – och hundarna är hela tiden med och bevakar när någon ”godbit” ramlar vid sidan om komposten. Här är Ebba i aktion. . .

*

*

. . . medan Frida har rullat ihop sig bland pioner och syrener strax intill för att njuta av solens värme.

Livgivande dagar, för både två- och fyrbenta gäster i vår Herres hage.

*

Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Gunnar Ericsson

     /  september 19, 2012

    Vilken härlig höstkänsla du lämnar till oss Anita.

    Svara
    • Tack, Gunnar! Det slår mig, du skulle väl ha en blogg där du kunde samla och sprida alla dina vackra naturbilder?

      Svara
  2. charlotta gillgren

     /  september 19, 2012

    Tack Anita för underbara bilder! Naturens palett så här års innehåller underbara färger, ofta starka – en slags grand final innan den stora sömnen infinner sig. Jag frågar mig ofta när trädgården är som vackrast, tror nog att sensommar och höst vinner.

    Fröställningarna i sig är vackra och nu mognar de raskt. Krolliljan samlar sina frön ovanpå varandra som i ett CD-ställ. Dags att kasta frön! Alliumfröna kan man också sprida nu, så får man massor av lila bollar med tiden.

    Strängnäs parkavdelning använder både den ståtliga Rosenflockeln och Kransveronikan i sina kommunala rabatter. De vajar i rondellerna och gör oss glada. Verkar kunna bli hur höga som helst.

    Kompost är förgängelse och liv på samma ställe. Klart att hundarna älskar detta ställe. Doften är särskilt stark nu när äpplen ligger där och jäser.

    Sköldpaddsört, perenn solros, solbrud och kärleksört blommar också fint nu. Och rosorna!!!! Snart kommer lönnar, rönnar och körsbär med sina färgsprakande bidrag till höstens palett. Än har vi mycket att se fram emot!
    Kram Charl8

    Svara
    • Tack själv för alla vackra ordbilder du ger, Charlotta!

      Håller med dig om komposten – alltings begynnelse och avslut. Utan att på långa vägar omfatta vad hundarna kan dofta sig till i den förmultnande jorden – kanske lika bra det – så kan jag själv känna mig som mest jordnära (!) när jag bearbetar komposten. Doften gör mig smått snurrig. Jag gick under smek(ök?)namnet ”mullvaden” av mina barn när de bodde hemma:)

      Om de ännu mindre krypen: Jag blev själv förvånad att mina bilder innehöll så många insekter. Oftast finns de bara där, utan att de gör så mycket väsen av sig. Men sååå livsviktiga för kretsloppet! Inte minst alla maskar, gråsuggor och andra sötingar som huserar i komposten! 🙂

      Du har så många spännande växter i din trädgård. Här i gröna torpet försöker vi hålla oss (någorlunda) konsekvent till växter som har en gammaldags prägel. Visst slinker det in en och annan ”modern” växt men det får inte bryta alltför mycket mot gammeltorpskänslan. Desto roligare då att få ta del av andras intressanta planteringar i både ord och bild! Kram tillbaka!

      Svara
  3. Det är inte utan att jag längtar ut till roslagskusten när jag ser dina höstbilder. Men vi blev ju, på grund av Birgittas operation, tvungna att flytta in till Uppsala en månad tidigare än vi brukar.

    Svara
    • Jag kan förstå din längtan, även om Uppsala inte är så tokigt, heller. Jag bodde där i 35 år, innan jag flyttade ut till kusten. Men sjukdom rår vi inte över, dessvärre. Jag har läst om Birgittas operation på din blogg. Vi får hoppas att hon snart repar sig,, så att ni kanske till och med kan göra ett litet besök ute i ert älskade hus i Öregrund innan vintern kommer.

      Svara

Kommentera

