Alls ingen svanesång

Idag gjorde jag slag i saken. Utrustad med kamera traskade jag ner till havsviken för att fixa illustrationer till en tanka. Den handlar om en svanfamilj som jag följt hela sommaren. Jag hade tur, familjen var på plats.

*

 

*

Men de ståtliga fåglarna var inte samarbetsvilliga idag.

De höll sig på behörigt avstånd från människan med kamera på magen, och så fort hon fått in skärpan såg det ut så här:

*

*

Pappa svan hade slagit sig ner på en sten i vattnet.

Där satt han och putsade fjädrarna, fullständig likgiltig inför att fotografen ville ha ett familjefoto.

*

 

*

Så läsaren av min tanka får helt enkelt föreställa sig den innerliga familjeidyllen för sitt inre:

*

I mjuka cirklar

glider två vita svanar

levande sköldar

*

de fula ankungarna

badar i hav av kärlek

*

 

*

Kära svanfamilj, jag vill tacka för allra vackra bilder ni försett mig med den här säsongen.

Snart bär det av till varmare länder för er, men det är alls ingen svanesång, nej det kommer en ny vår, så jag säger:

Välkomna tillbaka!

*

*

Tanka om tillit och närvaro

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. thord wiman

     /  oktober 3, 2012

    Utan att riktigt förstå (hejsan förresten..!) kråksången i tankans form tänker jag
    att:
    Den är allt bra rar!

    Jag har bara två ord vill jag meddela
    innan jag börjar. Nu
    börjar jag.

    (Alliansens svanesång!!)

    Nog finns det en genuin ledsnad/leda, en stor trötthet i landet på borgerlig, orättfärdig politik. Jamen 6 år!
    ”Är vi lyckliga nu?” undrar en ilsken för att inte säga förbannad Ulf Lundell på sin nya CD om tillståndet i landet och globalt. Du har lyssnat på folkhemsförespråkarens senaste alster misstänker jag? Lite Göran Greider på morgonkvisten och lite Ulf Lundell på kvällsdito kalibrerar siktet eller en människas inre kompassnål. Om man vill. Jag är imponerad av deras envishet, livslånga kamp, oförtrutet, oförtrutet.
    Har försökt googla fram texten men hittar inte rätt. Den gode Ulf artikulerar med gröt i halsen ibland, fast jag älskar honom ändå.

    Jo: även om det existerar en generell trötthet och en växande vilja till politisk förändring får nog Shakespearcitatet aktualitet igen – fast gud förbjude det!

    ”Så går beslutsamhetens friska hy i
    eftertankens (ett 5:e jobbskatteavdrag)
    kranka blekhet över”.

    Svara
    • Hej själv! Roligt att du tittar in!

      Tankans form är inte alls komplicerad, 5-7-5 7-7 – stavelser, alltså.

      Resten av din kommentar: jag älskar alternativa, oväntade kommentarer! Tack för en dylik. I synnerhet som jag av hela mitt hjärta instämmer i dina tanka-r.
      Första gången, dessutom, som Hamlet citeras i kommentarsfältet. Ännu mer alternativt blir det med koppling till jobbskatteavdragen. Ja, låt oss hoppas att det handlar om en äkta svanesång för Alliansen!

      Märkligt nog har Ulf Lundell hamnat lite vid sidan om mitt musiklyssnande, likaså Bruce Springsteen, hans amerikanske frände, trots att jag gillar båda. Vet inte vad jag hade för mig när det begav sig? Jag var mer lagd åt folkmusikhållet, tror jag. Men jag ska ändra på detta, till min glädje ser jag att Ulf Lundells senaste finns på Spotify. Ska lyssna.

      Om att vara outtröttlig som Lundell och Greider: jag tror att den som föddes med underdog-perspektiv aldrig helt kan lämna det bakom sig. Om man inte förnekar och förtränger, vill säga. Men den som har genuin kontakt med sina känslor fortsätter livet ut att ta ställning för den svage.

      Svara
  2. charlotta gillgren

     /  oktober 5, 2012

    Hej Anita! Jag ska skriva ner en liten söt japansk vers, som jag tycker passar här på din blogg:

    ”Poesin har
    sin växtplats
    i människohjärtan.
    Den består av
    myriader löv:
    orden.”

    Ki no Tsurayuki

    Ord – Löv – Höst – Sol – Himmel – Kram
    Charl8

    Svara

Kommentera

