Treenigheten – i en brun papperspåse

Jag har självaste treenigheten i en brun papperspåse. Påsen förvarar jag i kylskåpet. Det handlar inte om något andligt hopkok, nej tvärtom, den här treenigheten är mycket jordnära –  och framför allt matnyttig!

Påsens innehåll kallas Trinity Roots på engelska. De tre ingredienserna ingår mycket ofta i yogisk kost.

_______________________________________________________________________

Yogi: En person som utövar yoga

Yogisk kost: vegetarisk kost som enligt yogatradition rekommenderas för den som praktiserar yoga

________________________________________________________________________

Vilka är då treenighetens ”rötter”?     Svar:  Ingefära, vitlök och lök.

Trinity Roots – ingefära, vitlök och lök

*

Jag vill här nämna några hälsobringande egenskaper hos dessa tre. Den som vill fördjupa sina kunskaper hittar i det närmaste obegränsat med material som sjunger hyllningssånger till Trinity Roots på nätet. Men kanske viktigast av allt: Att de är välsmakande!

Ingefära

*

Trinity Root 1: Ingefära – en hälsobomb

Ingefära är ett av de livsmedel som innehåller flest antioxidanter per gram.

Ingefära är svagt inflammationshämmande.

Ingefära stimulerar matsmältningen.

Det är också känt för att hjälpa mot menstruationsproblem.

__________________________________________________________________________

Ingefärsté är uppfriskande, välgörande – och gott! – inte bara vid förkylning. Recept finner du på internet.

___________________________________________________________________________

Jag använder ingefära i många maträtter, jag testar att peta ner det i både det ena och det andra. Hittills har det gått bra!🙂

Spenatsoppa, exempelvis, blir så mycket vassare i smaken om man hackar ner ingefära i den.

Lax i ugn som täcks med ett lager av hackad ingefära, vitlök, kokosflingor, fänkål och citronpeppar är sensationellt gott.

Klyftpotatis bakar jag alltid tillsammans med ingefära och vitlök, ibland även lök.

Ugnsbakade rotfrukter (palsternacka, morot, skaftet av broccoli, potatis, kålrot, rödbetor . . . ) i ugn med massor av hackad ingefära,  vitlök och röd lök – min favoriträtt!

Spenatsoppa spetsad med hackad ingefära – mums!

*

Vitlök

*

Trinity Root 2: Vitlök – naturens antibiotika

Vitlökens undergörande förmåga är allmänt omvittnad.  Att vitlök fungerar som en naturlig form av antibiotika känner nog de flesta till.

Vitlök har enligt flera studier positiva effekter på blodtryck och troligen viss positiv effekt på kolesterol.

Vitlök innehåller också ett högt antal antioxidanter.

___________________________________________________________________________________

Dunderkur vid förkylning

Glöm det där med näsdroppar vid förkylning! Skär i stället till en lagom klyfta av en vitlök, vira lite hushållspapper runt den och stoppa in i näsborren. Kuren hjälper också vid besvär med bihålorna.

___________________________________________________________________________________

Lök

*

Trinity Root 3: Lök – billigt, nyttigt och gott!

Lök anses enligt yogatraditionen rena blodet, ge energi och stimulera matsmältningen.

Lök innehåller flavonoider (kemiska föreningar som fungerar som antioxidanter) och har antiinflammatoriska egenskaper.

​Lök är bra för magen, är bakteriedödande och har genom historien använts på variga sår.

Lök innehåller även nyttobakterier, så kallade probiotika. Probiotika är nyttobakterier som är bra för tarmfloran och även immunförsvaret. Probiotika har även visat sig bra mot allergier av olika slag.

Det finns tecken på att de som äter mycket lök skyddar sig mot flera olika cancertyper.

Den röda löken, som jag föredrar eftersom den är mildare än den gula, har ungefär samma näringsvärden som den gula. Den ger också en vacker färg åt maten.

Trinity Roots – hackat och klart för att röra ner i kastrullen, pannan eller grytan

*

Recept på min favoritsoppa – där Trinity Roots är stommen – hittar du HÄR.

*

Lämna en kommentar

14 kommentarer

  1. Man lär så länge man lever. Visste inte att jag under lång tid haft treenigheten i köket… En mycket omtyckt form kan jag säga. Gör ofta grytor med bl.a. dessa ingredienser. Trevligt att nyttigt också kan vara gott! Liksom andra favoriter; lax, sardiner, makrill och inlagd sill i de flesta former. Det vattnas i munnen, dags för lunch, tror jag…

    Svara
    • Visst är det behändigt att det som är så oerhört nyttigt också är så gott! Själv är jag fiskfuskvegetarian och jag älskar, precis som du, lax och andra fisksorter. Jag säger bara rökt sik! På knäckebröd! Smask, smask . . .

      Här i gröna torpet satt vi just och diskuterade ingefärans inträde på våra bord. Ingen av oss kunde minnas att det gick att köpa färsk ingefära i butikerna förr? Med ”förr” menar jag . . . ja, när började ingefäran dyka upp i färsk form? Någon som minns? Jag antar att ingefärans inträde på grönsaksavdelningarna är ytterligare något som vi kan tacka våra invandrande medmänniskor för. Jag förknippar själv ingefäran med asiatisk mat, men roten kanske används i andra världsdelar, också? Hoppas någon som läser det här kan skingra frågetecknen.

      Nu dyker ett annat minne upp: När jag bodde i England (sent 60-tal) stötte jag på något som hette ”ginger”. Då visste jag inte vad det var, men jag var inte förtjust, kakorna var så starka och ginger ale smakade så där. Det slår mig nu att det kanske hade att göra med brittiska samväldets utbredning, bl a i Indien? Inte att jag ogillade det, utan att de använde ingefära på så många sätt.

      Svara
  2. Rökt sik ! Ja, färskrökt sik från Spiken i södra vänern… oj oj oj. Överträffar det mesta !
    Minns inte när ingefäran dök upp. Har du smakat på Gari, en japansk inläggning av ingefära, mycket gott, och nyttigt. Jovisst, kryddor kommer oftast öster ifrån. Vi kan nog till stor del tacka Ostindiska kompaniet för det.

    Svara
    • Rökt sik från Roslagen är inte heller så dumt!

      Nej, Gari har jag inte smakat, men nu kommer jag givetvis att göra det.

      Svara
  3. Göran

     /  november 17, 2012

    Enligt C.G.Jung är treenigheten ofullständig som symbol för fullkomlig harmoni. Ett element saknas för att bilda en ”quaternity”. Så frågan är. Vad är Jokern som saknas? Det som lyfter matupplevelsen till extatiska höjder eller fullkomlig harmoni.🙂 GG

    Svara
    • Min första spontana ”kvadrant”: I och med att Någon tar treenigheten i sin mun så är det fullbordat.

      Nummer två: Uppläggning på vackert porslin.

      Nummer tre: Miljön där matupplevelsen görs.

      Nummer fyra: Att dela matupplevelsen med Någon Annan.

      Det är bara att fylla på. . . 🙂

      Tack för rolig infallsvinkel!

      Svara
  4. Görel Hedberg

     /  november 18, 2012

    Tack Anita för att du påminner om dessa nyttigheter, jag är l-å-n-g-s-a-m-t- på bättringsvägen mitt i en lunginflammation, det har i alla fall vänt, och detta inlägg ger mig energi att skicka maken att köpa ingefära, övrigt finns hemma.

    Svara
    • Åh, så kämpigt, Görel, med lunginflammation nu i svarta november när solen gäckar oss så till den grad! Måtte du snart vara återställd!

      Jag tror det var klokt att skicka maken till affären för att inhandla den undergörande roten. En soppa eller gryta med Trinity Roots kommer att ge dig en puff i rätt riktning.

      Tänker på dig!

      Svara
  5. Görel Hedberg

     /  november 18, 2012

    Varmt tack för din omtanke, kämpigt är rätta ordet.
    Ska lägga Trinity Roots på fisken till middag och riktigt känna vilken nytta det gör.

    Svara
  6. Göran Gustafsson

     /  november 20, 2012

    Nummer fem: Ett gott vin.

    Svara
    • Absolut! Jag föreslår Errazuriz Chardonnay Viognier (2010) från Chile. Torr, mycket fruktig, aningen blommig smak med inslag av aprikoser, gråpäron och apelsin. 79 kronor. 🙂

      Svara

Kommentera

