Bodybuilding för hjärnan

katarina gospic

Jag vet inte om hjärnforskaren Katarina Gospic mediterar – men hon har en ovanligt spänstig hjärna

*

Vad händer med hjärnan när man mediterar?

Den frågan ställde Birger Schlaug till hjärnforskaren Katarina Gospic i programmet En bok, en författare (Utbildningsradion) om hennes bok Välj rätt! – en guide till bra beslut.

Hon svarade:  ”Hjärnan blir mer vältränad. Med en muskelliknelse så kan man säga att man får en starkare hjärna av att meditera.”

*

Meditation – bodybuilding för hjärnan, alltså.

Gärna för mig. Meditation är en motionsform som jag trivs med.

Allt började för min del för tjugo år sedan. Radion stod på, utan att jag egentligen lyssnade. Plötsligt lystrade jag till. Mannen som talade utstrålade en sådan energi att jag stannade upp, intensiteten i hans röst tillsammans med det han sa fångade mig fullständigt.

Mannen var Hans Hof. Han samtalade med reportern om meditation utifrån sin bok Mer människa. Dagen därpå hängde jag på låset när biblioteket öppnade. Med mig hem hade jag ett exemplar av hans bok.

2012-02-06 11.35.53

Mitt eget, slitna exemplar av boken Mer människa

*

Inte kunde jag då, för tjugo år sedan, ana att jag en dag skulle ge ut boken på nytt, på eget bokförlag, och att jag skulle revidera boken i nära samarbete med författaren!

*

Ganska snart köpte jag ett eget exemplar av Mer människa, det här var inte något man sträckläste. Boken hade ett upplägg som en gedigen handbok.  En bok att använda, att återvända till, gång på gång – en detaljerad introduktion för nybörjaren som vill börja meditera. Den var hopplös i sin form och typografiskt rent bedrövlig, men innehållet var så givande att jag bortsåg från det.

hans hof

Kort om Hans Hof

Hans Hof  föddes 1922.

Han prästvigdes 1944.

1969 blev han professor i religionsfilosofi.

1952 disputerade han med en avhandling om mystikern Mäster Eckhart.

Han introducerade zenmeditationen i Sverige.

1972 grundade han Rättviks meditationscentrum och ledde kurser i zenmeditation in på åttiotalet.

1974 utkom hans bok Mer människa, reviderad 2000.

Hans Hof avled 2011, 89 år gammal.

*

Att följa sin intuition

Ju mer jag mediterat, desto mer har jag vågat lita på min intuition.  Strax före milleniumskiftet fick jag en ingivelse: jag skulle skriva till Hans Hof (som jag inte kände) och fråga om jag kunde få ge ut hans bok på nytt, nu på eget bokförlag. Sagt och gjort. Jag skrev ett brev där jag förklarade mitt ärende.

Dagen därpå ringde han. Han berättade att det var dags att trycka om boken, att de dagen därpå skulle lämna in boken för omtryck! Han var den förste att bekräfta att boken egentligen borde omarbetas, men det fanns inte ekonomi till det. Tanken var att den nu skulle fotograferas och tryckas upp på enklast och billigast tänkbara sätt.

Om jag hade skrivit brevet en dag senare hade det varit för sent. Om jag inte hade följt min intuition, om jag hade tvekat det minsta, hade boken hunnit gå till det planerade nytrycket.

Så inleddes vårt samarbete

Nu fick jag i stället äran och den stora glädjen att fräscha upp boken och ge ut den på nytt. Bokförlaget, Benedictum, var nytt och helt obekant för Hans Hof. Man kan säga att vi båda valde att lita till intuitionen. Samarbetet visade sig fungera väl. Det blev en intensiv period. Vi stuvade om, drog bort och lade till, men innehållet förblev detsamma.  Hans Hof, som nu närmade sig de åttio,  blev till och med så inspirerad att han skrev ett helt nytt tillägg.

År 2000 kom den nya versionen av boken.

2012-02-06 11.41.37

 Bli mer människa – som ett träd planterat nära vatten.

Hans Hof använde gärna bilden av trädet som metafor för en människa som står rotad, väl grundad. Med tillägget i titeln ville han också göra en medveten återkoppling till Bibeln. Hans intresse för zenmeditationen gjorde nämligen att han under en period – jag blev aldrig klar på hur lång tid det rörde sig om – blev fråntagen sin prästtitel. Eller om det var han som i protest avsade sig den. Han blev väldigt uppriven när han talade om det här, och jag valde att inte ställa följdfrågor. Oavsett hur det gått till, så fick han sin prästtitel tillbaka.

*

”Hans Hof var något så ovanligt och sällsynt som en nutida mystiker.”

Det kunde man läsa i ett minnesord över Hans Hof vid hans död. Jag kan bara instämma. Aldrig glömmer jag våra timslånga telefonsamtal när vi arbetade med de ändringar han ville göra i boken. Hans spontanitet och närvaro var total, hans iver och entusiasm var som ett barns, parat med ett skarpt intellekt av sällan skådat slag. Han var häpnadsväckande ödmjuk och prestigefri, när jag försiktigt föreslog en del språkliga ändringar i texterna var han inte sen att bejaka. Sällan har jag varit med om så livgivande samtal, de fick mig att glömma både tid och rum.

*

I tjugo år har jag praktiserat za-zen. Visst har det funnits perioder då jag hoppat över att sitta på kudden, men med meditation är det som med cykling eller skridskoåkning: har du en gång lärt dig, så sitter det. Hjärnan minns!

2012-02-06 11.43.39

Skonsamma varianter av ”diamantställningen”

*

Till sist några rader ur bokens inledning:

” Att gå meditationens väg är att gå en väg till sig själv. Det betyder att det upprättas en väg i mig till mitt livs ursprunglighet, sådan den är mig given, i min kropp, i mitt medvetande och i min människoande.

Jag lever mitt dagliga liv genom att vara den som regelbundet går denna inre väg till källorna och ursprungen i mitt liv.

Utan tillgång till klarsynthetens källa kan min yttre människa inte bli och förbli en i djupaste mening levande, skapande och vaken människa.”

2012-02-01 12.34.46

Bild från en bokmässa i Uppsala med författare och bokförlag med anknytning till staden.

*

*

*

Mer om meditation:

Meditation – allt annat än flum

*

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Linda CH

     /  februari 5, 2013

    Hej Anita! Jag undrar var man kan köpa boken av Hans Hof? Har kollat på nätet men inte hittat. Hälsningar Linda Hansson

    Svara
  2. Har tidigare skrivit inlägg om meditation, och kommer inom kort att berätta lite mer om mina egna erfarenheter. Hjärngympa, jo kanske, energin ökade iaf.helt klart. Jag har mediterat (TM) av och till under trettio år. Hans Hof har jag läst en del av, bl.a. antologin Meditation och Mystik som Hof gjorde med Wilfrid Stinissen. ( Återkommer ofta till den.) Mäster Eckehart, också intressant. Har du läst Ignatius av Loyola, ”Andliga övningar?
    Eget bokförlag? Det har jag lyckats missa…

    Svara
    • Wilfrid S är en av mina absoluta favoriter! Dock har jag inte vågat mig upp till S:t Davidsgården när han varit där, (en vecka varje höst under många år). Jag har hört att han inte gett så mycket mer än böckerna, dvs han har inte varit tillgänglig vid sidan om det schemalagda. Jag har föredragit att ha min egen bild av honom.

      Jo, nog har jag nosat på Igantius´ övningar, men inte mycket.

      TM har jag inte provat, men enligt Hans Hof finns det två djupmeditativa former som är någorlunda likvärdiga och det är TM och za-zen. Han menar att metoderna liknar varandra på så sätt att de verkar indirekt på utövaren.

      Tanken var att jag skulle skriva om meditationens välgörande effekter, men inlägget for i väg och blev en liten hyllning till Hans i stället.

      Inte så underligt om du missat förlagsbiten, jag tror inte jag har skrivit om det tidigare. 🙂

      Svara

Kommentera

