Bevara mig väl?

I åtta år har jag bott i Roslagen, i Östhammar, närmare bestämt. Jag älskar gamla hus och jag föll för den lilla stadens charm. Ett annat stort intresse är hundar. I Östhammar kombinerar jag mina intressen. Som hundägare gör man många och långa promenader, och under tiden som hundarna ”läser dagens tidning” får jag gott om tid att njuta av stadens många vackra hus. Det fantastiska lilla rådhuset, exempelvis:

rådhuset 2

*

Vilsamma vyer för ögat finns det gott om här i stan:

*

2012-02-29 14.47.02

*

En absolut favorit, ett uthus längs gågatan i centrala stan. Byggnaden åldras med värdighet, otroligt vackra kulörer, dörrar och foder har behandlats med roslagsmahogny.

*

vackra kulörer

*

Spännande interiörer i gatumiljön:

*

interiör

*

Ibland måste det byggas nytt, det inser även den som vurmar för bevarande av kulturhistoriskt intressanta fastigheter. I Östhammar har man förenat gammalt med nytt, ofta med lyckat resultat. Här råder det harmoni mellan fastigheterna, trots att de byggts i olika sekler. Det vita huset med blågrå knutar hör till stadens vackraste, och det glädjer mig att man inte helt sonika rev det när kvarteret skulle bebyggas.

*

2012-02-29 14.42.53

*

Staden är belägen vid en havsvik, Östhammarsfjärden. Fortfarande ligger mycket gamla båthus och magasin intakta längs den välskötta gångvägen på Sjötorget.

*

2012-02-29 14.45.46

*

MEN – och nu blir det smärtsamt för den som älskar gamla byggnader –

till höger om det harmoniska båthuset skymtar sorgebarnet:

*

2012-02-29 14.45.11

*

Vi går närmare.

*

2012-02-29 14.49.52

*

Här ligger Källörsskolan, tidigare Societetshuset. När jag var nyinflyttad frågade jag runt hur det kom sig att detta ståtliga hus fick stå och förfalla. Varför rustade man inte upp det? Alla jag talade med var upprörda över misskötseln av byggnaden. Man sa att kommunen avsiktligt låter det förfalla för att sedan kunna säga att huset är i för dåligt skick för att bevara. I stället vill man smälla upp ett hypermodernt hotellbygge i glas och metall på tomten, berättades det för mig. Cyniskt, tyckte jag, och mycket tragiskt, förstås. I den här byggnaden finns så mycket av Östhammars själ! De jag pratade med måste ha fel. Så illa kunde det väl inte vara?

*

2012-02-29 14.51.38

*

Fastigheten är sorgligt nedgången –  men som ägare av ett hus från 1800-talet vet jag att under den flagnade färgen finns friskt virke av ett slag som inte går att få tag på idag, huset skulle bli som nytt med behandling av gammaldags linoljefärg.

*

Idag läser jag i Upsala Nya Tidning:

Ja till rivning av Källörsskolan

Ordföranden i samhällsbyggnadsnämnden säger:

”Den här byggnaden är i så dåligt skick att den bör rivas.”

Ridå!

Jag läser vidare: Upplandsmuseet har i ett yttrande framfört att byggnaden har ett kulturhistoriskt värde genom sin ursprungliga funktion kring förra sekelskiftet som societetshus och badanstalt, med tidstypisk utformning och placering vid vattnet. De förordar att byggnaden bör rustas upp och komma till användning i någon form.”

2012-02-29 14.52.15

Låt huset leva!

När jag bodde i Uppsala följde jag på nära håll renoveringen av en fastighet i Marielund. Byggnaden ägdes av Samariterhemmet och användes som sommarhem. Den omfattande renoveringen genomfördes med bidrag från Byggnadsvårdsföreningen (om jag minns rätt) och det var många arbetslösa byggnadsarbetare som i det projektet fick möjlighet att lära sig gamla tekniker som är på väg att gå förlorade. Läs mer om Mariehem i en sammanställning gjord av Uppsala kommun. På sid 21 finns ett foto som visar fastigheten efter renovering.

Tänk om Källörsskolan kunde få samma möjlighet! Det måste gå att kombinera ett nytt hotell med ett bevarande av den anrika fastigheten!

2012-02-29 14.54.29

*

Intill den rivningshotade byggnaden (som ligger längst till höger på bilden, bakom baracken) finns en stor obebyggd tomt. Det måste vara möjligt att få in ett hotell på den här jätteytan utan att Källörsskolan rivs – om viljan finns! Jag har hört invändningen att tomten består av lera – men halva Uppsala, där jag bott tidigare, är byggt på lerjord.

*

Intill artikeln i UNT där jag läser om rivningsbeslutet finns också en liten notis om en annan fastighet i en annan kommun, Kyrkskolan i Östervåla. Där går kommunen emot en försäljning av fastigheten med motiveringen ”fastighetens betydelse för orten och dess identitet skall inte underskattas”.

I Östervåla har politikerna förstått att det finns värden som inte går att mäta i pengar.

Till stadsplanerarna i Östhammar!

Jag vädjar till er: 

Riv inte det mest unika huset i hela Östhammar!

*

Byggnadsantikvarie Göran Gudmundsson, grundare av Gysinge Byggnadsvård, har kommenterat rivningsbeslutet.

2011-11-09 14.25.35

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Härliga bilder ! Vi tänker i samma banor. Problemen är desamma även här i ”trästaden” Alingsås. Dom får snart hitta på nåt nytt epitet. ”Göteborgs charmigaste sovstad” kanske. Utkanternas betongklossar kommer närmare för vart år. De bestämmande tycks inte ha något begrepp om kultur och livskvalitet. Människor som väljer den politiska banan är tydligen av en annan sort. Det FINNS undantag, som bekräftar regeln: Lena Klevenås (MP), kämpar mot övermakten, den kortsiktiga profiten. Förnuft ? Nej det finns inte. Vad de makthavande inte tänker på är att vissa saker går inte att återställa. Hoppas Östhammar klarar sig bättre.

    Svara
    • Skönt att höra att det finns flera som tänker som jag! Det enda synliga som gjorts på Källörsskolan sedan jag flyttade hit är att man målar över texten ”Bevara mig väl” som någon fyndigt sprejat på fasaden – och som jag fångat på det sista fotot. Då tycks det finnas tid att lägga på klenoden från 1800-talet!

      Svara
      • Glömde: Tyvärr så finns det nog ett samband mellan SKB – Svensk Kärnbränslehantering (som ska ”ta hand om det svenska radioaktiva avfallet på ett säkert sätt” här i Forsmark) och behovet av att bygga ett hotell. De behöver nattrum för sin personal, jag har svårt att tro att turisterna i vår lilla sovstad kan göra ett jättehotell lönsamt – i synnerhet vintertid!

  2. Måste berätta om det senaste i byggnadssvängen: First Hotel Grand, trevån. charmigt trähus, det ”finaste” hotellet i Alingsås, vill bygga en ny tretton vån. hög betong-hotellbyggnad. Kommer att förstöra miljön i hela omgivningen. Anledning till det hela är att antalet övernattande gäster har gått ner !!! Man tror tydligen att fler rum ska locka fler gäster !? Samtidigt visar också statistiken att kommunerna runt omkring har en nedåtgående trend i övernattande… Blodtrycket är i farozonen…

    Svara
    • Men – kan det vara möjligt! Det låter ju helt sanslöst! Man tar sig för pannan!

      Svara

Kommentera

