Stormuftin om rivningsbeslutet av societetshuset i Östhammar

gysinge_logotype

Den som följt min blogg vet att jag är en hängiven älskare av gamla hus. Gysinge byggnadsvård är således mitt Mecka. Grundaren av butiken, byggnadsantikvarie Göran Gudmundsson är följdriktigt min stormufti. Utan hans engagemang i bevarandet av gamla hus skulle vi glada husrenoveringsamatörer ha betydligt svårare att genomföra våra projekt.

2012-02-29 14.49.52

När jag med stor sorg läst om rivningsbeslutet för societetshuset i Östhammar skrev jag till stormuftin och berättade om kommunens planer. Hans fatwa är inte nådig. Den lyder:

Kan inte låta bli att höja på ögonbrynen inför rivningsplanerna av societetshuset i Östhammar.

När alla andra småstäder försöker bevara och återställa sin profil, så river Östhammar bort sin.

Det enda som behöver rivas i Östhammar är detta beslut! Och förstås lönekuverten för de ansvariga.

För här handlar det om att någon medvetet struntat i underhållet – och därmed aktivt medverkat till husets rivning.

 

2011-10-01 13.36.22

 

Gammalt blir som nytt med material och goda råd från Gysinge Byggnadsvård

*

 

2012-03-05 13.17.26

Badanstalten i ursprungligt skick – societetshuset som står inför rivningshot längst till höger

*

 

Ni politiker i Östhammar som fattat rivningsbeslutet av societetshuset, jag ber er:

Lyssna till stormuftins ord och besinna er!

Än är det inte för sent.

Ni kan fortfarande riva upp rivningsbeslutet!

 

göran g 2 

Stormuftin Göran Gudmundsson i gröngräset utanför ”templet”  – Gysinge byggnadsvård

Lyssna till mästaren själv när han sommarpratar i radions P1. Göran Gudmundsson berättar med stor inlevelse om sin passion, gamla hus. Med hans egna ord: ”Jag ska ta dig till en alldeles underbar värld av magiska gamla hus. Få dig att bejaka ditt vansinne och, som jag, unna dig ett riktigt äkta ruckel.”

Den som tar sig tid att lyssna på Göran Gudmundssons program inser att det går att rusta upp byggnader som varit i betydligt sämre skick än societetshuset i Östhammar.

*

Mina tidigare inlägg som rör renovering av gamla hus:

Linoljefärg – när huset får bestämma

Man kan inte äga ett hus . . .

Det är dom små, små detaljerna som gör det!

spjälltofs

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

14 kommentarer

  1. De hus rivande styrande är oftast de Jorden rivande. Det är synd om mänskorna sa Strindberg. Särskilt synd är det om de allt rivande, de i sin självtillräcklighets spegel drunknade.

    Svara
    • Visst är det sorgligt att vi har så svårt för att värna och vårda det vi fått att förvalta.

      Svara
      • Jaa, sannerligen sorgligt, Anita, är det att vi har förlorat förundran inför det oefterhärmliga, färgsprakande, av liv pulserande Konstverk vi förärats – att VÅRDA!

      • Vi lever i ÄGANDETS tidevarv. Men man kan inte äga en katt. Eller ett barn. Eller ett träd . . . som Bernt Rosengren skaldat så fint. Och inget annat heller! Allt är bara till låns . . . och då kommer Karin Boyes ord singlande ner till mig: ”inom kort ska allting tagas från mig.Träden, molnen, marken där jag går . . .”

  2. Hej Anita,
    Jag såg att du hälsat på min sida via tipset från Varghjärta och det var ju jättebra för nu hittade jag till din sida också och kan lägga ytterligare en läsvärd sida till min samling

    /Peter

    Svara
    • Hej Peter och tack! Jo, jag blev nyfiken på zedonken! 🙂
      Återvänder gärna för att läsa mer hos dig.

      Svara
  3. Det slår mig att runt om i europa finns mycket av den äldre, mycket äldre, bebyggelsen kvar eller återuppförd. Länder betydligt ”fattigare” än vårt. Inte minst på andra sidan östersjön. Det är väl faktiskt så, att KULTUR är något som sverige saknar ! Vi har ingen egen utan sneglar ängsligt och förgäves västerut. Långt tidigare var det mot Frankrike… Vår egen historia tycks vara något vi helst ska gömma undan. Tack och lov finns det några få eldsjälar kvar.

    Svara
    • Viktiga reflektioner! Tack!

      Ja, vi ska vara så ”moderna” vi svenskar. Jag vet egentligen inte vad man menar med uttrycket.

      Rotlösa och historielösa blir vi!

      Svara
  4. Demonstration! Skriv på bloggen när så kommer jag!

    Svara
  5. Frida Jorlin

     /  april 15, 2013

    Hej! Vilken härlig blogg du har! Här har jag precis läst ut såväl Nina Björks ”Lyckliga i alla sina dagar” som ”Att ha eller att vara” av Erich Fromm och så snubblar jag in här och finner en otippad allierad. Skönt att det finns folk som du, i världen i allmänhet och i Östhammar i synnerhet. Har du sett namninsamlingen för societetshuset bevarande? http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7607

    Med vänliga hälsningar från ”de andra Ebba och Frida”, på Bodagatan.🙂

    Svara
    • Hej Frida!

      Så ROLIGT att du hittat hit! Kanske det var du som hunnit låna Nina Björks bok före mig på biblis? Den var utlånad när jag sökte den. Nu är det jag som har den hemma. Mycket bra bok, som bekräftar mina egna tankar.

      Erich Fromm är inte dum, han heller, även om det var ett tag sedan jag läste honom. Kärlekens konst, har jag för mig att en av hans böcker heter.

      NU har jag (och sambon) skrivit under namninsamlingen. Ska göra mitt bästa att sprida den!

      Svara
      • Frida Jorlin

         /  april 15, 2013

        Det var inte jag som lånat den från bibblan, vilket ju är toppen! Då finns det ju åtminstone tre personer häromkring som läst den.🙂 Jag såg en intervju med Nina Björk på svt24 och satt och snyftade hejvilt. Jag förstod plötsligt att det fanns fler som tänkte som jag. Inom buddhismen finns visst något som heter ”sangha”, som ska betyda ungefär ”gemenskapen av dem som kommit så långt i sin utveckling att de inte längre kan gå tillbaka” (låter det som om jag har någon typ av storhetsvansinne tar jag risken ;-)) och det kändes som om min personliga lilla sangha utökats med Nina Björk och därmed fördubblat sitt medlemsantal. Hursomhelst köpte jag boken.

        Toppen att du sprider namninsamlingen!

      • Hej igen Frida!

        Det var till och med kö på Nina Björks bok så vi är nog fler än vi anar! 🙂

        Visst är det skönt att hitta någon som formulerar det som snurrar runt i ens egen hjärna! Hon är klok, Nina Björk. En annan i samma division, som gör mig lycklig att följa är Birger Schlaug. Om du inte hittat fram till honom så finns här:

        http://schlaug.blogspot.se/

Kommentera

