Hösten i hela dess ursinniga och milda skönhet

Vi är många som i första hand lärt känna Eeva Kilpi som poet. Vem har inte i någon nyförälskad fas i livet gett den här dikten till föremålet för sina nyväckta känslor:

Säg till om jag stör,

sa han när han steg in,

så går jag med detsamma.

Du inte bara stör,

svarade jag,

du rubbar hela min existens.

Välkommen.

På åttiotalet, i väntan på min tur i en kassakö, gick blicken till ett bokställ. Där fanns flera böcker som var utgivna av EN BOK FÖR ALLA – ett svenskt bokförlag som startade 1976 för att med statligt stöd ge ut kvalitetslitteratur till lågt pris. Ett förnämligt initiativ, som innebar att priset för en bok var överkomligt även för en fattig student. (2008 drogs tyvärr det statliga stödet in.)

Boken jag fastnade för där i kassakön på Konsum, var ”Bröllopsdansen”  – en roman av Eeva Kilpi.

Det är inte ofta jag läser en roman mer än en gång. Men just den här har jag återvänt till flera gånger. Det är berättelsen om en kvinna som lever i en ensligt belägen stuga i Finland. Hennes enda sällskap är en gammal, oborstad och charmig vorstehhund vid namn Ruska.

En natur som lever

Det är en vemodig bok. Jag har varken förr eller senare läst en så vacker skildring av hur sommar obevekligt övergår i höst – inte bara i naturen, utan även i våra liv. Vi lär känna både kvinnan och hunden och den man hon mött på ålderns höst men det är Naturen som har den stora huvudrollen i boken. Ett par meningar har etsat sig fast i mitt medvetande:

Runtomkring rådde en brinnande färgprakt, en strålande ‘ruska’ – som man säger på finska. Hösten i hela dess ursinniga och milda skönhet.

*

Efter denna korta men välfångade beskrivning av den i mitt tycke allra storslagnaste årstiden är det inte stor idé att försöka sig på att skalda om den. Allt är redan sagt.  Jag får vackert hålla mig till kameran, i stället:)

*

(Jag har kollat upp, boken finns på Bokbörsen, jag utlovar en stor läsupplevelse för bara några tior.)

*

2012-10-06 14.11.43

*

2012-10-06 14.12.23

*

2012-09-30 14.29.41

*

2012-10-06 14.22.43

*

2012-10-06 14.23.32

*

2012-10-13 13.40.04

 

*

2012-10-13 13.41.02

 

*

2012-10-06 14.39.02

*

2012-10-06 14.34.39

*

2012-10-13 13.31.02

*

2012-10-13 13.33.11

*

Sensommar i Roslagen

Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Olof Olsson

     /  oktober 9, 2013

    Vackra ord, vackra bilder! Heja dig och den ursinniga, milda skönheten!

    Svara
  2. Det är som du skrev, det mesta är sagt. Dina bilder säger resten, och vackert är det sannerligen. Det är en kort men definitivt storslagen årstid. Bilden med grinden innehåller nog allt : Skönhet, dramatik och vemod.

    Svara
    • Bilden med grinden är vad jag ser när jag sitter vid köksbordet och tittar ut. Jag öppnade bara fönstret och lät kameraögat ta över. Behöver jag säga att jag njuter i min vardag?

      Svara
  3. Att följa årstidernas växlingar vid köksbordet, och kanske frukosten, vilken härlig start på dagen !

    Svara
  4. Fint och vackert, vad mer ska jag säja…
    Gunvor Åsäng

    Svara
  5. Att komma nära en romantiker ska brännas, som i Kilpi´s störas….

    Svara

Kommentera

