Gröna torpet anropar Kontrollrummet, Forsmark

Jag bor i Östhammar. Det ligger i Roslagen. Det gör kärnkraftverket Forsmark, också. Närmare bestämt 2 mil från den lilla pittoreska staden där gröna torpet, mitt hem på jorden, är beläget.

Häromdagen såg jag ett avsnitt av Svt:s Vetenskapens värld. Vi får se en rekonstruktion av vad som hände i Fukushima när den enorma tsunamin sköljde över och slog ut kärnkraftverket. Steg för steg får vi följa hur ett katastrofalt beslut följs av nästa, på vägen mot den ödesdigra härdsmältan.

*

fukushima

*

Nu anropar jag Kontrollrummet Forsmark. Jag har nämligen några tips jag vill förmedla så att ni inte gör samma tabbar som i Fukushima om olyckan är framme:

OM Forsmark har ett nödsystem där en hjälpkondensor ska kyla reaktorerna om strömmen bryts, kom då ihåg:

Ni måste öppna ventilerna manuellt, annars fungerar inte hjälpkondensorn!

Det är viktigt att ni känner till det. Det gjorde inte teknikerna i Fukushima.

batterier

En annan sak, en petitess kanske, men ändå:

Förvara inte laddade reservbatterier, som ska användas vid elavbrott, i källaren!

Det gjorde de i Fukushima. Det innebar att vattnet som strömmade in i kärnkraftverket förstörde alla batterier. Teknikerna fick ge sig ut och plocka batterier ur bussar som stod parkerade utanför kärnkraftverket för att få i gång systemen i kontrollrummet. Det gick så där.

Så ett tips, förvara hellre batterierna en bit upp i byggnaderna.

Men programmet handlade förstås om ett kärnkraftverk på andra sidan jorden. Sånt här kan inte hända i Forsmark. Vi har inga jordbävningar och inga terrorangrepp, åtminstone inga inplanerade. Att den mänskliga faktorn skulle påverka och förvärra utgången av en katastrof händer bara på andra ställen. Vi kan vara fullständigt trygga, i Forsmark fungerar alla kontrollsystem. Eller?

*

greenpeace

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Vad bra att du bidrar till att höja säkerhetsnivån;) Enligt kärnkraftskramarnas logik blir ju kärnkraften bara säkrare och säkrare för varje lärorik incident och katastrof. Att priset råkar vara tusentals sjuka döda människor och ödelagda ekosystem är en annan femma.

    Svara
    • Man drar sina strån:)

      Logik verkar vara ett töjbart begrepp. . .

      Men allvarligt talat, jag vet inte om du sett programmet jag refererar till? Hur man kan vara kärnkraftskramare efter att ha sett det är en gåta för mig. Tekniken kanske är säker i sig – i teorin – MEN – det finns en felande länk – den heter ”människan”. Vi är inte i stånd att sköta dylika muskedunder, så är det bara.

      Svara
  2. Olof Olsson

     /  november 8, 2013

    Precis, du beskriver ”den mänskliga faktorn” på ett pedagogiskt vis. Nej, inte sett programmet. Får kanske göra det.

    Svara
    • Ett mycket klargörande program. Att programmet som visas är en rekonstruktion av vad som faktiskt hände i kontrollrummet i Fukushima är obestridligt, oavsett vad man tycker om kärnkraften.

      Svara
  3. Hur vore det att Flytta, Anita … nog finns väl mysiga Torp längre ifrån en möjlig dödskälla, eller?

    Svara
  4. Jag såg programmet, och reagerade som du, men jag blev inte förvånad. En sak är jag övertygad om, japaner är vida överlägsna oss viklingar vad gäller teknik, effektivitet och, inte minst mod.
    Vågar inte tänka på vad som skulle hänt i sverige. Jordbävningar och tsunamis har vi inte här. Närmast liggande är väl attentat. Risken att något skall hända här är förmodligen liten, men något förtroende för makthavarna har jag inte !
    Vad gäller att flytta så håller jag inte med. Det är inte du (människor),som skall flytta, det är kärnkraftverken som skall bort ! Det framgick också i programmet att Japan har klarat sig UTAN kärnkraft ett bra tag nu, och bygger ut bl.a. solcellspaneler… (som även Tyskland). Det fungerar, men vissa får inte lika mycket klirr i kassan, och fickan, utan motarbetar all annan teknik.

    Svara
    • Om det är som du tror, att japanerna är vida överlägsna oss, då har vi skäl att vara oroliga! Det gjordes ju kusliga tabbar vid Fukushima. Bara det att ingen hade korrekt kunskap om hur hjälpkondensorn fungerar – den enda till buds stående kylmöjligheten när strömmen gått. Man tar sig för pannan!

      Nog kan jag förstå Sven-Eriks uppmaning. Det är nog stolleprov att bosätta sig så här nära ett kärnkraftverk. Men blir man blixtförälskad (i ett hus) så blir man . . . då är förnuftet satt ur spel. 🙂

      Svara

Kommentera

