Musiken – en gåva

IBIngmar Bergman – bild på SR:s hemsida

*

I mitt förra inlägg om musiken som skingrar minnets mörker ledde dialogen bland kommentarerna fram till Ingmar Bergman och hans Sommar-prat i SR.

Jag blev inspirerad att än en gång lyssna till programmet. Det sändes första gången  2004 och kunde höras i repris strax efter Bergmans död 2007.

Det är fascinerande att höra honom berätta om den musik som följt honom genom livet, alltifrån hans första musikaliska upplevelse som femåring, hans möte med pianisten Käbi Laretei och fram till stycket som ingick i hans allra sista produktion:

Saraband

Ingmar Bergman avslutar programmet med dessa, något motsägelsefulla ord:

Personligen har jag en föreställning om att musik har vi fått som en gåva. Jag är ingen troende, men jag tror ändå att musiken har vi fått som en gåva för att ge oss en föreställning om verkligheter och världar utanför den värld vi lever i.

Vill du lyssna på programmet så finns det HÄR

*

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Man kan sväva ut i det oändliga, men vad gäller Bergman, så håller jag med, men jag anser att gåvan är en egenskap, mer eller mindre framträdande hos oss alla. Dessutom inga yttre verkligheter eller världar, utan inom oss.! Visst skulle livet vara bra mycket fattigare utan musiken. Enskilt OCH tillsammans…

    Svara

Kommentera

