Jag kallar dem KLIMATLARVER

Du har säkert stött på dem.
De är mycket aktiva på nätet. Om du läser ett intressant inlägg om klimatet så kan du ge dig den på att någon av dem är där med blixtens hastighet för att käfta emot.
*
Metoderna de använder är många:
1. De förlöjligar gärna både budskap och budbärare.
2. De letar fram egna ”experter” som påvisar det felaktiga i artikeln du läst.
3. Med en dåres envishet hamrar de in en eller flera ”sanningar” som motsäger fakta i artikeln.
*
Oavsett vilken metod de använder så har de några gemensamma nämnare:
1. De förnekar kategoriskt alla larmrapporter om klimatet.
2. De saboterar alla försök till en konstruktiv dialog i kommentarsfälten.
3. De är energitjuvar, de dränerar det konstruktiva samtalet.
3.  Skamlöst sprider de sin desinformation.
*
larv
*
De kallas klimatskeptiker – eller klimatförnekare.
Jag kallar dem KLIMATLARVER
De har inte kommit så långt i sin utveckling.
De larvar och gör sig till.
Precis som larver knaprar de i sig allt som råkar komma i deras väg.
De går fram som bulldozers och lämnar ingenting åt slumpen.
De tycks finna näring i att bryta ner sin omgivning.
*
Deras plats i näringskedjan, undrar du kanske?
Jag har funderat en del på det. Min slutsats är att de är som blodsugande fästingar – de parasiterar på andra, de sprider virus och bakterier. Jag kan inte se att de fyller någon som helst positiv funktion.
*
fästing
*
Nästa stadium – att bli en puppa
Jag är hjärtligt trött på dem, för att uttrycka det milt. Man kan bara hoppas att de snart spinner en puppa runt sin larviga kropp. Sedan kan de ligga läääääänge i sin förpuppning utan att jag skulle sakna dem.
Under tiden kan vi andra ostört arbeta vidare med den omställning som är nödvändig för att stoppa upp den skövling och förstöring som pågår av det enda hem vi har – moder jord.
Vem vet, en vacker dag kanske larven/puppan fullföljer metamorfosen och kommer ut som en fullfjädrad varelse – insiktsfull, sofistikerad och upplyst. Då säger jag med glädje:
Välkommen in i gänget! Nu behövs alla GODA krafter!
*
2010 augusti 3
*
*
*
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

19 kommentarer

  1. För att få lite vackrare väder så behövs det mera kosmetrologer.

    Svara
    • 🙂

      Ja, hellre kosmetrologer än klimatlarver!

      Återstår ”bara” frågan vem som ska bestämma vad som är ”vackert väder” . . .

      Svara
  2. Jo, dem har man ju stött på. Sjukt tröttsamt. Skulle dock vara lättare att stå ut med dem om alla som flaxar omkring i debatten och låtsas vara fjärilar slutade hyckla och verkligen tog konsekvensen av vackra ord om hållbarhet. Det vill säga typ förbjud ekonomisk tillväxt, införde tre timmars arbetsdag och lät flyg, kött och bilar kosta vad de kostar mänskligheten.

    Svara
    • Håller med!

      Jag har just gått med i fb-gruppen OMSTÄLLNING – en mycket inspirerande grupp. MEN – otroligt spretig så fort vi kommer in på HUR omställningen ska gå till. Då är lösningarna nästan lika många som vi är medlemmar:) Fladdrigt värre!

      Då handlar det ändå om människor som är genuint engagerade i frågan. Plus några klimatlarver och ett och annat troll. Förstås. 😦

      Svara
  3. Tankegångarna hos dessa larver? En larv lever för att äta, konsumera och har ingen tanke på framtiden. Inte heller tänker den på de andra syskonlarverna.
    Det finns många motargument vad gäller klimatförändringarna, hur mycket som vi påverkar, och hur mycket som är ”naturliga” svängningar. Men frågan är alltför stor att ignorera, och vi glömmer inte minst den omedelbara estetiska aspekten!

    Svara
    • Ha ha Ha – ”lever för att äta, konsumera och har ingen tanke på framtiden och sina syskonlarver”.

      Suverän sammanfattning!

      Till skillnad från dig så ser jag inga seriösa motargument vad gäller klimatförändringar. Ofta blandas begreppen ”väder” och ”klimat” ihop, och då blir det genast virrigt och trassligt. Ju mer jag sätter mig in i frågan, desto mer inser jag hur akut situationen är! (Dessutom går det alltid att hitta någon käring-mot-strömmen – oavsett vilken fråga det gäller.)

      ”Den estetiska aspekten” – hur menar du då? Blir nyfiken.

      Svara
  4. Jag tror som du att det är klokt att ta med alla tänkbara dimensioner när vi ska göra våra val.

    Förståndet ska vi absolut använda med förstånd. Det innebär, tror åtminstone jag, att vi alltid ska låta känslorna vara med. Om vi låter förståndet ta kommandot blir det inte så klokt.

    Ja, berätta gärna om Albert.

    Svara
  5. Med estetiken menar jag att det rivs och byggs ohämmat, utan tanke på vackra gamla byggnader, ståtliga ekar och blomsterängar… Ett blivande bostadsområde kan saluföras med argumentet vacker natur. Men när betongklossarna står där finns inte längre den vackra naturen! Vem försöker dom lura. Är det ren dumhet? Vart tar alla fina gärdesgårdar vägen? Sjöutsikter? Gammelskog?
    Anita, jag vill inte påstå att jag ser några seriösa motargument. Jag är bara lite osäker på klimatpåverkan i det långa loppet. Det är människan själv som kommer att råka illa ut. Naturen är stark och tål mycket. Men det finns naturligtvis en gräns. Naturen har redan börjat slå tillbaka. Kanske BEHÖVER mänskligheten reduceras något..? Vi är som ett virus som drabbat jorden.

    Svara
    • Då förstår jag, både dina tankar om estetiken och din inställning till människans framfart. Visst händer det att jag tänker att människan som art har förbrukat rätten till sin existens. Samtidigt kan jag inte slå mig till ro utan vill göra vad jag kan för att mina och andras barnbarn ska få ett rimligt liv.

      Svara
  6. Håller med om att det inte är särskilt fruktbart att debattera med de där motsägarna. Åtminstone inte föpr att försöka omvända dem. Men det finns en poäng i att debattera med dem för att visa de som läser men inte själv debatterar hur tunna motsägarnas argument är.

    Svara
    • Det finns grader till och med i helvetet och det är skillnad på klimatlarver och klimatlarver. Jag syftar i första hand på de larver som uppsåtligen och avsiktligt gör vad de kan för att stjäla fokus från den ursprungliga frågan. Sådana sabotörer är det enligt min mening bäst att ignorera. I regel lyckas de alltid provocera åtminstone någon med sina påståenden, och det räcker oftast med en enda person som börjar argumentera emot, sedan är det konstruktiva samtalet effektivt dödat. Vilket var klimatlarvens avsikt. Så jag är fortsatt avvisande mot dem, jag har redan använt på tok för mycket av min tid och energi på dem.

      Svara
  7. Med pengar går allt att köpa – sägs det. De av STORKAPITALET HÖGAVLÖNADE LOBBYISTERNA motsäger i vart fall inte – men å andra sidan är de bara outvecklade Larver, utan hjärna faktiskt, reagerande blott efter instinkt!

    Svara
  8. 🙂 Svar på frågan kanske är, att du hade mer på hjärtat?

    Svara
  9. roland

     /  januari 26, 2014

    🙂 Joo!

    Svara
  10. Tänk på att fästingen sprider sig. Det kan ju vara så att det vi ser är naturens sätt att lösa ett problem på ett sätt som vi inte begriper därför att människan är så egenfixerad. Observationsförmågan är skrattretande liten hos gemene man. Resistenta bakterier är också liv. De sprider sig. Vi människor förökar oss som frögurkor. Globalt sett. Om vi fortsätter att föröka oss i den takt som sker idag så består hela jordklotet av människor om tusen år. Från kärnan ut till ytan. All sten, lava, hav, allt! Vilket bottnar i att de flesta vill att någon ”ANNAN” ska lösa problemen. Det är väl klart att ”Naturen” slår tillbaka. Naturen har tid. Den enkla LBFS människan ser inte långsamma förändringar. Förändring är alltid farligt för denna människotyp. Det hotar dess ekonomi och därav trygghet. Det liv som den känner till utan stora förändringar och rädslan för nytt, är vad som driver en person med diagnosen LBFS. Att blunda för stora faror är ett typiskt kännetecken. Masspsykos tar denna typ gärna till sig. Upptäckte detta första gången på en stor musikfestival på åttiotalet. Det var en mycket kuslig insikt.. Titta på gudstron. Fantasyboksgudarna, Mammon, idoler, politiker m.m. Vi lever faktiskt på en begränsad yta som utvecklats miljarder år. Tidsbegrepp är något som LBFS betraktar som något absolut obegripligt.

    Svara
    • Jag var tvungen att googla LBFS. Let´s Be Fucking Stupid. Jag har en betydligt mer försonande syn på mina medmänniskor, kan jag säga. Och visst kan det vara så att vi har sådant sjå med att leva våra stackars liv att vi missar målet.

      Svara
  11. Klimatförändringsförnekarna är rädda! Gör som Giraffen i myten. Stoppar huvudet i sanden.

    Svara

Kommentera

