Vad ska du bli när du blir stor? (2)

Vad ska du bli när du blir stor?
Klickfarmare, såklart!
Det vet inte mormor vad det är,
det måste du förklara för mig.
 ’
OK, mormor!
Det är så här, förstår du
jag ska ha ett företag
där jag anställer
massor av fattiga människor
i något utvecklingsland.
De får surfa runt
på nätet
och klicka på ”gilla”-knappen
på olika sajter
för att öka
deras popularitet.
Förstår du nu, mormor?
 ’
Får de betalt
för att göra det där …
Vad sa du att det hette?
 ’
Klickfarming!
Det är klart att de får betalt
En dollar för tusen klick.
Fatta!
 ’
Konstigt namn, tycker jag . . .
 ’
Det är det väl inte!
Jag ska hjälpa till
att öka trovärdigheten
för konsumtionsindustrin, ju!
klick 2
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Fantastisk MITT – i- PRICKARE vad gäller nu, just nu, Anita!!! Du är bra, nej BÄST!!!

    Svara
  2. Ja, tyvärr är det väl så att båda dessa sysselsättningar finns redan, inte minst i sverige. Att registrera våra vanor på nätet bl.a. har pågått en längre tid, och den läskigt förenklade tummen ”upp eller ner” skrämmer nästan mest ! Ett annat ”yrke” som lär öka är väl ”Medhållare”, men det har förstås funnits mycket länge..;-)

    Svara
    • Klick-farming är dessvärre en realitet, jag kunde knappt tro mina ögon när jag läste om det första gången.

      Svara
  3. Hahaha, klockrent! Det värsta är att satir idag, förmodligen är verklighet imorgon…

    Svara
    • Olof, jag skulle önska att det bara var satir, men det är värre än så: det här ÄR redan en verklighet!

      Svara
  4. Lycka till, nu måste vi sätta alla klutar till för att stoppa skymningen.

    Svara
  5. Jaha…stackars satiriker. De är väl snart arbetslösa hela bunten, för hur ska man kunna överdriva galenskapen i den här världen?

    Svara
  6. Ja, nog är det i sanning en dystopi du målar upp! Och inte kan jag säga emot dig, heller . . .

    Svara
  7. Wowww! Du vågar häda den nya religionen IT! Den store frälsaren som ska rädda oss alla och, om?, du ifrågasätter, får höra: -”Du är ju inte med på tåget och det är så här det är och det får vi leva med, du också, krångla inte till det”.
    Min son är dataspelsmissbrukare, och troligen förlorad om inget under sker. Men, jag tror inte på under. Inte på mirakel heller! Det var en gång en som sa. -” När ett nät täcker jorden så är det slut”.
    Utrotarna och dårarna tror som fan på sitt eget lilla liv och vinsten och skitgamla fantasyromaner och prästetröst och ”Om man inte rotar i problemen så försvinner dom av sig själv”. Lokalt styr nepotismen och kännerdenpolitiken och den respektlösa girigheten.
    Bitter? Jag? Nej! Jag bara lever och har faktiskt ett fritt tänkande och agerande liv totalt befriat från lågtänkande nivåer. Och har skitkul varje dag.

    Svara

Kommentera

