PESTO – med norrländsk touch

En ny maträtt har med raketfart rusat upp på min personliga tio-i-topp-lista: Pesto – men inte vilken pesto som helst, nej, det ska vara med norrländsk touch. För vad är väl mer norrländskt än västerbottensost? Den här peston är enkel att göra. Jag använder ingen mixer, utan det är handkraft som gäller. Det ger tillredningen ett välgörande, meditativt inslag.

*

2013-03-09 14.10.11

*

Pesto har tre stående ingredienser: ost, olivolja och någon form av nötter/frön.

*

2013-03-01 17.44.28

*

Pesto utan basilika är ingen pesto. Jag har tre plantor som står tätt intill varandra på blombrädan i köksfönstret. Eftersom jag knipsar blad i stället för att klippa ner stjälkarna så växer den snällt och går att skörda om och om igen.

*

Recept på pesto för två personer:

0,6 dl solroskärnor

0,6 dl olivolja

75 gr riven västerbottensost

basilika

(salt)

*

Kommentar:

Pesto innehåller vanligtvis krossad vitlök, och det går utmärkt även i den här peston.

Jag utesluter dock vitlöken, för att framhäva den karaktäristiska smaken av västerbottensost (som jag älskar!)

*

2013-03-09 14.22.33

*

Börja med att rosta solroskärnorna lätt i stekpanna.

*

2013-03-09 14.26.36

*

Krossa solroskärnorna i en mortel.

*

2013-03-09 14.32.03

*

Riv osten grovt.

*

2013-03-09 14.40.32

*

Plocka de största bladen på basilikaplantan, ca 40 blad kan vara lagom.

Skölj bladen och klipp i småbitar.

*

Blanda alla ingredienser.

Serveras till pasta eller nudlar, här med broccolirosetter.

*

2013-03-09 14.53.21

*

Smaklig måltid!

*

2013-03-09 14.55.53

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Varmaste tack för tipset!❤

    Svara
  2. Mia Hellström

     /  april 1, 2014

    Glömde äta middag ikväll så nu sitter en här med snålvattnet rinnande efter att ha sett bilden och läst receptet ditt. Måste prova det här för har aldrig gillat pesto då alla recept jag sett haft pinjenötter i sig men dessa ingredienser är ljuvligt goda🙂 Tack för fina tipset Anita.

    Svara
    • Hoppas du hittade något att stoppa i magen den sena timmen.

      Jag är inte heller så förtjust i färdig-pesto som går att köpa. Men den här äter jag med stor förtjusning.

      Tips! Det går att ersätta solrosfrön med pumpafrön, också.

      Svara

Kommentera

