Virtuell fågelskådning – och en och annan säl

Ett säkert vårtecken: Länkarna till fågelbon på andra sidan Östersjön som legat nere under vintern är i gång igen. Jag hade tur vid mitt allra första besök hos fiskgjuseparet i Seili, i sydvästra Finland. Den ena fågeln var på plats och den andra anlände samtidigt med mig. Dock har båda två varit utflugna när jag hälsat på senare och då har boet gapat tomt. Men det står nog inte länge på så är det småttingar på gång. Länken saknar ljud, men den makalösa utsikten kompenserar mer än väl. Länk till fiskgjuse i SEILI

fiskgjuse i luften

 *

I Estland har man riggat kamera vid två fågelbon, båda högt uppe bland trädkronorna. Jag svajar med där jag sitter vid datorn när vindarna far fram. Upplevelsen förstärks av ljud, ofta kan man höra göken gala och däremellan dränker småfåglarna skogen med sin fågelsång.

Länk till KALAKOTKAS 1

Länk till KALAKOTKAS 2

Ibland är det stor dramatik i fiskgjusarnas reality-bon. Här en kommentar från en av mina nätvänner, Thord Wiman:

Den estniske ringmärkaren var i kalakotkas 2 vid lunchtid idag. När varningsvisslingen kom tryckte dunbollarna hårt, bägge två. Vad är å färde, tänkte jag? Plötsligt ett gigantiskt huvud med skäggstubb och skogsgrön skärmmössa på. Han både smilade och vinkade in i webbkameran. Det blev som i fjol (otrolig tur att två år i rad få bevittna detta fågelarbete som långsiktigt är för artens bästa), vägning i påse, mätning av vinglängd och ringmärkning, allt arbete utfört utan handskar på händerna – antingen en galning eller ett riktigt proffs. De två sockersöta grynen var i någon form  av koma. Huvudet in under vingen men med ett bibehållet vilt öga på inkräktaren. Inte ett pip. Inte en klo framme. Helt passiva. Bara en malör: nån rem i ryggsäcken hakade fast i nån pinne när han vände om och började klättra ner med påföljd att halva borgen höll på att följa med. Människan vill det inte men allt som råkar komma i närheten av henne råkar illa ut på ett eller annat sätt. Uppe på denna ansenliga höjd var återigen din utslungade varning befogad när människan är i närheten med sitt pyssel –  Livsfarligt!

*

kalakotkas 2

 

*

 

I Kalakotkas 2 var det ”saker på gång” när jag var på besök alldeles nyss, så jag drog mig diskret tillbaka och lämnade kärleksparet på tumanhand. Kalakotkas lär förresten ska betyda fiskgjuse på estländska. Kanske någon som behärskar språket kan bekräfta att det är så?

– – –

Förra året hittade jag ett nytt fågelbo, som blev något av en favorit. Där häckar svartstork, helt osannolika fåglar. Utdöd i Sverige, tyvärr, men i Estland finns den kvar. Ungarna är kritvita och ulliga när de kläcks, men allteftersom sommaren går liknar de mer och mer sina föräldrar i imponerande svart skrud.

Länk till svartstork

*

Svartstorkens bo

 Jag har sett båda svartstorkarna i boet i år, men här är de utflugna. De har inrett så inbjudande med mjuk och grön mossa.

*

 

Till sist vill jag tipsa om en sajt som är placerad vid en strandremsa i Vilsandi Nationalpark i Estland. Oftast, men inte alltid när jag har tittat in så har jag sett sälar som lekfullt och bekymmerslöst tumlar runt i vattenbrynet.

Länk till sälarna i Vilsandi

Sälar

Inga sälar synliga dem här gången, men desto fler vita gäss:)

*

 

Lycka till med din fågel- och sälskådning! Vill bara utfärda en varning: virtuell skådning är beroendeframkallande. Man kommer så nära och det är lätt att bli sittande långa stunder när man från första parkett får följa både vardag och dramatik i guds fria natur.

 

*

 De tu

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. http://enn.kokk.se

     /  april 22, 2014

    Jo, visst är kalakotkas fiskjuse.

    Svara
    • Tack för den upplysningen! När jag hittade det första boet som hette Kalakotkas så trodde jag att det var ortnamnet. Men när ytterligare ett bo hette likadant var det någon som menade att det troligen betyder fiskgjuse på estländska (eller heter det estniska?). Nu behöver vi inte fundera mer.

      Svara
  2. http://enn.kokk.se

     /  april 23, 2014

    Estniska är nog det mest korrekta.

    Svara

Kommentera

