Fullkornskornbröd

Nej, jag har inte skrivit fel i rubriken. För en tid sedan hörde jag ett program om kost och hälsa på radion. Nya koststudier har visat  att fullkorn av korn är mycket välgörande för vår hälsa. Försökspersonerna fick äta ett bröd där man bakat in fullkorn av korn. Det poängterades att det var viktigt att kornen inte maldes ner, nej, de skulle vara hela för att ge önskad effekt.

Forskaren var så övertygande att jag beslutade mig för att tota ihop ett eget kornbröd på fullkorn.

Sagt och gjort. Första åtgärden blev att inhandla fullkorn av korn eller helt korn, som det står på förpackningen. Jag läste anvisningarna, tog det bästa från olika brödrecept som fastnat i mitt huvud och testade att baka mitt eget kornbröd. Det blev så saftigt och magiskt gott att jag vill dela med mig av receptet. Inte skadar det att det är nyttigt, heller. 🙂

Kornen behöver tid för blötläggning, och brödet har lång jästid. Man kan med fördel koka kornen, dela i tre delar och djupfrysa, och ta fram i god tid när det är dags att baka.

 

 

2013-08-26 11.15.42

Mät upp 2 dl korn, skölj (och pilla bort eventuella små blomfrön som slunkit med i förpackningen).

Häll på 7 dl vatten och låt kornen ligga i blöt i ungefär åtta timmar.

 

2013-08-26 11.23.20

Koka kornen i blötläggningsvattnet i en timme (ungefär).

Salta mot slutet av koktiden.

Dela upp kornen i tre delar. En tredjedel räcker till en sats bröd på 5 dl vätska.

Till brödet behövs:

25 gr jäst

2 msk olja

1 knapp msk salt

5 dl vatten

kokta korngryn (ca 300 gr)

Mjöl

 Kommentarer:

Observera att det bara ska vara ett halvt paket jäst.

Den långa jäsningstiden på 2 timmar kompenserar och gör brödet saftigt (och gott!)

Vattnet ska bara vara ljummet.

Jag använder rapsolja, men det går säkert lika bra med exempelvis olivolja.

Om korngrynen varit frysta, brukar jag mikra dem försiktigt, så de blir ljumma.

 

2013-08-26 12.51.13

Rör ihop alla ingredienser.

Jag mäter aldrig upp mjölet, utan arbetar in det tills degen börjar släppa från kanterna.

Låt degen hellre vara lite kletig än för hård.

2013-08-26 13.04.23

2013-08-26 13.17.04

Nu ser degen bra ut.

På med bakduk och låt den jäsa i två timmar (minst, det går säkert bra att låta den jäsa längre tid)

 

2013-08-26 13.22.48

2013-08-26 15.35.44

 

Häll över degen på bakbordet.

Knåda försiktigt och dela degen i två delar.

 

2013-08-26 15.42.25

Forma varje del till en längd, som delas i 9 delar.

2013-08-26 15.47.34

 

 

Doppa de lite degiga ändarna i mjöl och lägg på bakplåt (behöver inte smörjas).

 

2013-08-26 15.48.09

2013-08-26 15.50.50

Täck och låt bröden jäsa i 1 timme.

 

2013-08-26 16.05.31

 

Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 13 minuter.

 

2013-08-26 17.05.55

2013-08-26 17.22.26

 

Den uppmärksamme noterar att det redan saknas två bröd på gallret.😉

Inte mycket som slår nygräddat matbröd!

 

 

Till sist:

Min ”lathund” när jag bakar fullkornskornbröd:

2013-08-26 16.30.10

 

 

 

Önskar dig lycka till med baket!

För den som vill läsa mer om rapporten om kornets inverkan på hälsan:

Ny koststudie: små förändringar gav stor effekt

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Görel Hedberg

     /  september 6, 2014

    Detta bröd må prövas! Har du sett något om hel havre?
    Intressant artikel du hänvisade till, håller ju på och kämpar med en inflammation i blodkärlen och alla tips mottages med största tacksamhet. Görel

    Svara
    • Men hej, Görel, så roligt att du hittat hit! Det var inte igår.

      Ledsamt att höra att du kämpar med en besvärlig åkomma. Hoppas kornbrödet kan stärka ditt försvar. Havre har jag tyvärr inte provat mer än i müsli, förstås, men vad jag förstått så är det mycket nyttigt i alla former.

      Beträffande tips: jag antar att du redan hittat fram till den nyttiga kombinationen ingefära, lök och vitlök? Både vitlök och ingefära har antiinflammatoriska egenskaper. Om inte, så skriver jag en del om det i inlägget https://pyttiminpanna.wordpress.com/2012/11/14/treenigheten-i-en-brun-papperspase/

      Kram!

      Svara
  2. Görel Hedberg

     /  september 6, 2014

    Hej Anita och tack för att du bryr dig.
    Har precis ätit en god middag innehållande lök, vitlök och ingefära, dessutom rödbetor som också lär vara bra. Inlägget du hänvisar till, läste jag för ett bra tag sedan.
    Har haft litet besvärligt med att skriva eftersom jag bröt bägge händerna i vintras och de ger mig vissa besvär fortfarande.

    Kram!

    Svara
    • Nu har du fått din beskärda del av elände för lång tid framöver, tycker jag. Bägge händerna brutna, låter obegripligt jobbigt!

      Om du vill, så finns jag fortfarande på fb.

      Kraftkram!

      Svara

Kommentera

