Min egen Hälsobomb

Tidigt i våras bröt jag en bit av roten på en Hälsobomb,  planterade den ytligt i en kruka, som jag därefter placerade ljust och varmt i ett söderfönster.

Månaderna gick – ingenting hände. Blomkrukan med jord men ingen grönska utgjorde en sorglig syn, där på fönsterbrädan. Flera gånger övervägde jag att slänga jorden på komposten.

Men så en dag – en liten grön stjälk med dito liten ”vimpel” började pressa sig upp ur den mörka jorden. Stjälken hade en lustigt sätt att ”dra” sig ur det översta bladet.

 

2013-06-14 12.34.35

 

Plantan växte långsamt, den var i ärlighetens namn inte mycket för världen.

Krukan var komiskt stor för den pyttelilla plantan.

 

2013-06-14 12.32.40

 

Men efter några blad tog den plötsligt fart.

 

2013-07-19 15.07.48

 

Den blev högre. Och högre och högre.

 

ingefära augusti

 

Inte mycket att yvas över, när man ser hur den frodas i kommersiell odling, kanske, men jag var glad att plantan levde och verkade trivas.

 

ginger farm

 

Här ett jättefält med Hälsobomber i en annan del av världen. Kina, kanske. Växten föredrar tropiskt klimat.

 

farm_ginger

 

När bladen började vissna rotade jag försiktigt med fingrarna ner i krukan, bröt av och fiskade upp den första skörden: en liten bit av roten – eller jordstammen, som är det korrekta uttrycket. Här ligger första skörden, mjäll och fin, intill moderplantan.

 

2013-08-27 12.20.29

 

Hälsobomben, som förstås har ett helt annat namn.

Ingefära – min absoluta favorit!

 

2013-08-27 12.23.56

En dag utan ingefära ger mig abstinensbesvär. Nej, fullt så illa är det inte, men har man fått smak på den undergörande – och goda! – örten, kräver kroppen sin dagliga dos.

Inom yogi-kost talar man om Trinity roots – tre ingredienser som bör finnas med i vår dagliga kost.

Trinity roots – lök, vitlök och ingefära – och allt gott de gör med dig, kan du läsa mer om  här

trinity roots

 

Recept på min favoritsoppa, baserad på Trinity Roots.

 

yogisoppa 071

 

Ingefära kan användas till mycket: allt från ett uppfriskande té till ett välgörande fotbad.

Ännu inte övertygad? Läs då det här:

Fem anledningar att äta det varje dag

 

 

 

Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Jisses! Jag får nog börja tro på min dotter som säger samma sak… ska genast ge mig av till affären och inhandla detta mirakel:-)

    Pssst. Gott å ”se” dig igen.

    Svara
  2. Görel Hedberg

     /  oktober 23, 2014

    Inte en dag utan ingefära här heller!

    Svara
    • Så klokt! Och visst är det spännande att mixtra med ingefära i både den ena och den andra maträtten!

      Lax i ugn blir förförsikt gott med ett täcke av fänkål (kryddan), ingefära och kokosflingor, t ex.

      Svara
      • Görel Hedberg

         /  oktober 24, 2014

        Kryddan fänkål har jag inte prövat, kul att testa något nytt!

      • Då har du något gott att se fram emot! Jag brukar mortla fänkålen för att smaken ska framträda ordentligt.

Kommentera

