LEGO håller mig i ett järngrepp

När jag ser alliansens aspirant till statsministerposten på teve eller på bild händer det att jag fastnar i en frågeställning som inte alls har med politik och göra.

Jag kan inte göra något åt det, min hjärna triggar i gång, den lever sitt eget liv bortom min kontroll.

Frågan som hamnar överst och som skymmer alla eventuella seriösa tankar blir:

Går den eller går den inte att lyfta av – LEGO-kalotten?  🙂

akb

 

Tankarna går osökt till barnens (numera barnbarnens) små leksaksfigurer i plast, som man kunde ta av och sätta på valfri, formgjuten ”kalott”. Det kunde vara en skärmmössa som symboliserade en yrkeskår. Eller – ett hår.

 

frisyr

utan hår

Oavsett hur det är med den saken, alltså huruvida vår potentiella statsministers kalott sitter fast förankrad eller inte, så andas hennes frisyr onekligen kontroll och disciplin.

Konserverad är ett ord som kommer för mig . . .

Jag vet, jag vet, det här inlägget är på en tveksam nivå, men dagens politiska läge är så djupt deprimerande att jag bara måste släppa på seriositeten.

När jag tänker närmare på saken så är det ganska många politiker som verkar stöpta i LEGO-form. Då syftar jag inte enbart på kalotten.

 

lego-frisyr

 

Vanlig ”look” i våra politiska korridorer, oavsett partitillhörighet, oavsett kön.

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Sven-Erik Forslin

     /  december 11, 2014

    ”Hennes” ”man”, är det ”han” som dammsuger marknaden på gips??? Fullt förståeligt i så fall! Hur annars … ? …

    Svara
  2. Ja, stor sorg . . .

    Svara
  3. Roligt att se dig på banan igen. Jag har saknat dig – du är ingens legosoldat.

    Svara
    • Vackrare omdöme kan jag inte tänka mig! Tack!

      Som Göran Greider skriver (Det måste finnas en väg ut ur det här samhället):

      ”Att vara missnöjd, att inte acceptera och åtminstone i sina tankar vägra foga sig, är historiskt sett något oerhört, det rymmer någonting mer än bara den personliga vantrivseln i tillvaron. Missnöjet är nästan alltid grunden för sociala förändringar.

      Så är det ju! Jag måste vara rädd om missnöjet!”

      Svara
  4. thord wiman

     /  december 21, 2014

    Hej,

    du skriver från lekrutan, spegeln/plattformen för tillståndet i landet enfald just nu. Osäkert om man ska skratta eller gråta… men säkert är att politikerföraktet når en ny (all time high – vad jag avskyr det uttrycket!), svindlande hög nivå.
    Samförstånd. Samarbete (åtminstone vilja). Ansvar. Allt för Sverige. Ha! Snarare att utvidga och förstärka den egna maktbasen, helst endast se till egna syften, även om jag fortfarande tror på Löfvens politiska, uppriktiga vilja. Ändå. Vi som är folket/valmanskåren, måste börja tänka nytt, börja finna vägen ”ut ur det här samhället”, som du skrev. Det är vanliga människor ”verklighetens folk” (myntat av Ny Demokrati tror jag, 80-talet nån gång), som ska och måste börja bygga denna väg med ekologism som mantra och stabil grund.

    Badger´s drift

    är en blogg jag upptäckt nyligt och vem i helskotta skulle satsat en enda liten sekin på att ensamvargen Lundell någonsin skulle bli med social blogg. Inte jag. Även om flera av hans böcker i mycket påminner om en i tiden elastisk, oändligt utsträckt malande lång blogg. Nej, nu ger jag f:n i politiken för gott, säger Ulf uppbragt, för att i nästa inlägg vara där och karva igen.
    Marie Bergman har rätt: Ingen kommer undan politiken (Live Allsång på Skansen 3:35). Hennes konstnärsskap har alltid skimrat i guld hos mig.
    Uthållighet och tålamod (tid!) bör läsaren alltså vara utrustad med vid närkontakt med Ulf. Jag har bara orkat simma, skumma ytan litet, fast, möta drunkningsdöden i alfabetets sköna vävar av försonande textliga möjligheter är nog ändå inte helt oangenämnt, antar jag. Hyllning till alfabetet. A-Ö. Hyllning också till midvintersolståndets välsignelse (21/12) denna fina, gnistrande morgon då varmt rosamålade band både fylligt och fluffigt seglade fram på en skarpt kylig ljusblå himmel. Nåja, skönheten behöver aldrig be om ursäkt men vi måste vara rädda om den.
    Hoppet lever!

    Men det är tiotusenordsbilden
    jag vill förmedla.
    Ja jamerligen.
    Tillståndet i landet.
    Bilden att beskåda på Ulfs blogg (2014 12 14).
    Betraktas och tolkas efter behag.

    I ett större sammanhang återfinns inte bara politiker bakom tomtemasken… stor anledning till självrannsakan finns för den som vågar, i miljöfrågan inte minst om man inte anser att det räcker åka till miljöstationen en gång i månaden.

    Exempel: Ett stort gäng yngre härifrån flyger till Thailand över jul och nyår. På frågan om de klimatkompenserar bl.a koldioxidutsläppen lät det: Öh, va, vadå, vad är det, aldrig hört talas om, ska kolla det, har tänkt göra det. Ett försonande ljus i ett nästan kompakt mörker fanns det dock. En ung tjej skulle ta sitt ansvar.
    Bra!
    Men ändå…

    Svara
    • Allteftersom jag läste dina senaste rader – tack för dem! – så spred sig ett allt bredare leende i mitt vinterbleka ansikte. Så måste det vara! tänkte jag. Hur då, undrar du. Jo, antingen har du en mikrofon monterad under köksbordet i gröna torpet, eller också har du någon form av samarbete med facebook. Varför skulle det vara så? undrar du kanske. Här kommer bevisen:

      1. Dina reflektioner kring partipolitiken i landet just nu kunde lika gärna vara mina ord, orerade över frukost eller annan valfri måltid. Med tillägg att Ayn Rand Lööf kommer att gå till historien som den som prioriterade sin revanschlystnad framför landets väl och ve.

      2. Ulf Lundells blogg: Häromdagen hittade jag fram till den, och som vanligt när jag hittar godbitar ville jag dela upptäckten med mina vänner på fb. Jag uttryckte så sent som igår kväll exakt dina reflektioner om Ulfs skriverier. Jag kommer inte igenom hans ordmassor när de förekommer i bokform, har inte lyckats ta mig till slutet i någon av hans böcker, och jag har gjort flera försök, kan jag försäkra. Underligt, eftersom han kan skriva och det han skriver är intressant, dessutom delar jag ofta hans värderingar. Men som sagt, om det möjligen blir i mestaste laget med hans ordflöde, hundratals sidor staplade på varandra. Perfekt i bloggform, däremot!

      3. Inte Marie Bergmans version, men dock originalet strömmade ur högtalarna här igår kväll. Den ena systern, Anna tror jag, i systrarna Anna och Katie McGarrigle skrev Complainte pour Ste. Catherine. En fantastisk låt!

      Jag varvade musiken med Martha Wainwright, dotter till nämnda Kate. Hennes Rebel Jesus är ett måste i dessa tider.

      Övertygande bevis, eller hur? Så nu är det lika bra du erkänner: samarbetar du med fb eller handlar det om dolda mikrofoner? Eller har det något med telepati att göra? 🙂

      Beträffande människans ödesfrågor, klimat och miljö, har jag i det närmaste gett upp om att försöka omvända hedningarna. De är helt enkelt inte intresserade av att komma till tro. De föredrar att leva som förnöjda svin. Den stora gåtan för mig är hur de får ihop sina liv – som i sin livsstil slukar så där en fyra, fem jordklot – med det faktum att de sätter barn till världen? Hur får de ihop den ekvationen?

      Nu återvänder i alla fall ljuset . . . lev väl!

      Svara
  5. thord wiman

     /  december 28, 2014

    Hej Anita,

    näpp, ingen mickinstallation under något köksbord eller samliv/liering med Fb, mera då slumpmässigt samordnat i tiden, synkronicitet, och det begreppet är underbart och märkvärdigt nog, samtidighet. Läste om en apflock någonstans som studerades av forskare. Plötsligt började de med ett nytt smart beteende som gynnade artens överlevnad. Mer än femtio mil därifrån noterade en annan forskargrupp i samma veva samma gynnsamma beteende hos den grupp apor de studerade, all fysisk kontakt mellan grupperna omöjlig. Synkronicitet. Märkvärdigt! Det var Carl Gustaf Jung på 20-talet som präglade begreppet.

    Angående Marie Bergman är det nog en tämligen spridd missuppfattning att ”Ingen kommer undan politiken” är hennes skapelse, förknippad som hon är med den ”goa” låten med allvarsam botten. Nu vet jag fakta. Och den låter bra på franska också. Charmig bild på systrarna i baksätet. De ser ut att trivas med varandra. Har försökt vid flera tillfällen tråckla in mig på Spotify men förgäves – inte en ton jag hör. (Känner mig som Jona(?) i valfiskens buk, ständigt utspottad). Något felaktigt tangenttryck gör jag. Använder webbläsaren Chrome. Youtube är mitt öde. Angående Marie B. Har alltid gillat hennes musicerande, litet mystiska väsen, starka integritet, rösten och humorn och hennes uråldrigt kloka och unga skalle.

    Och apropå Youtube så finns hon där i 20 magiska sekunder med sin avspisning och nålvassa replik till relikten B. Söder: ”Du är inte min talman” (Rossana Dinamarca, v). Lär gå till topps på den poetiskt – nej, politiskt historiska kuriositetslistan (och mer än så – en evig klassiker utbrast G.G.) tillsammans med övrigt blandat godis i hälsningsväg på etniska minoritetsspråk.
    – Shalom, herr Söder.
    Betyder hej eller frid(!) på hebreiska. Karl´n skruvade på sig som om en kniv vridits om i hans helsvenska hjärta. Detta att ha en nazist i kammaren i Sveriges riksdag som vice talman, man kan ju få krupp för mindre (hoppas det inte är något farligt för jag har inte vågat slå upp det). sd, dessa gengångare från förr är ju rena mardrömmen i sina välpressade kostymer utanpå totalt krampaktigt förvridna små svarta själar. När Jimmy Åkesson gick med i partiet 1995 traskade flera medlemmar omkring i nazistuniformer. Och tankegodset finns kvar. Liksom Kristallnatten. Så jävla vidrigt.

    Ja, det går på tok för trögt med mänsklighetens största ödesfråga – miljön. Rent allmänt retoriskt finns inget att klaga på även om det från den politiska sfären mest är tom rappakalja. Handling. Det krävs handling – NU! Efter alla dessa decennier med miljökamp känns det obegripligt fortfarande lite som David mot Goliat. Tänkte på det i Moraeus sista pärla för säsongen när Laleh sjöng sin Goliat som har fina anslag av miljösång: ”Göra jorden hel, vattnet rent, aldrig skada”. Hon är så speciell den tjejen. En god förebild. Hoppas ungdomarna tar till sig budskapet. Bryr sig. Förstår att insikter, mognad, förädling är eftersträvansvärda mänskliga mål. Och något meningsfullt måste ju hända med människan/mänskligheten; att vi skyndsamt som art lämnar pubertetens (är väl därför det ser ut som det gör på vår jord) sega, fula kokong/larvstadium och genomgår kollektiv metamorfos – kanske inte blir vackra, färgpråliga fjärilar som dansar över ängarna precis men blir riktiga, riktigt genomlysta, sanna människor som strålar och glänser av stolthet och äkthet (nej, jag har inte luktat på glöggen…). Låter vett och sans och förnuft gå på segertåg över världen. Att det gryningsljuset – och låt det rodna lite extra – en dag ska komma över jorden är min högsta önskan. (Jag kommer att hamna i uppsamlingsnätet – Spam – för det här!)

    Och apropå Moraeus med mera blev jag lycklig en bit in i programmet när den sympatiske och coole Svante Turesson gjorde entré och karl´n tar sig för att sjunga Lundells nostalgiskt stämningsfina ”Rom i regnet” (från albumet Ripp rapp, 1979), och på det sätt han gjorde det. Doftade 70-tal så det stod härliga till. Årets musikaliska klo för mig. Det är ändå toppen med SVT-play, att kunna reprisera när andan faller på. Såg du programmet? Och så Laleh, som sagt, föll jag musikaliskt för efter hennes friska ”Vårens första dag”. Laleh och Katie Melua. Det finns likheter. Hoppas på att någon gång få syna hur Kalle bar sig åt att få denna världsstjärna Melua till Orsa (i något av de första programmen, tror jag). Då var högtid.
    Har du sett videon (Youtube) till hennes härliga låt ”The Flood”? Suggestiv, annorlunda, känns som nytänkande. Vilken artist hon är. Tycker jag. Har lyssnat till henne i många år nu. Efter låten ”Thank You Stars, var jag såld.

    Nej, nu ska jag vips iväg till Lundells Badger´s Drift, kolla om han lämnat diskhon. Frågan är nog: när ledsnar han? Såg honom några gånger slutet 60-talet när han bilade – snarare cruisade (solo, förstås) genom mitt lilla samhälle Hallstavik i Roslagen, stort, amerikanskt och nercabbat (hur annars?) Musik på? Det hördes vida när han närmade sig! Hade lite släkt, morfar Gerard tror jag, boende några kilometer utanför samhället, Lundås. Och så var det något mer. Det har jag glömt. Fortsatt allt gott tillönskas! Hej.

    Svara
    • Hej Thord!

      Nej då, ingen fara, dina ord hamnade så prydligt på rätt ställe, långt bort från uppsamlingsnätet! 🙂

      Synkronicitet är ett spännande fenomen, helt i Jungs övriga anda. Han lär ska ha haft en djupare andlig tro än han vågade knysta om så länge han var ”i karriären”. Han var orolig att hans verk inte skulle tas på allvar då. På äldre dar blev han – som tur är för oss lärjungar – mer öppenhjärtig.

      Ödet, slumpen eller Guds signaler – det är frågan som ryms i ordet synkronicitet.

      Marie B, Laleh, Katie M, Rossana Dinamarca – starka kvinnor allihop! Jag delar din förtjusning över dem alla. Däremot är jag en dålig tevetittare, så jag har missat programinslagen du nämner.

      Men du, nog måste du som musikälskare se till att fixa spotify. Det är verkligen en guldgruva, musik är det enda jag storkonsumerar, ja, jag skulle säga att jag närmast frossar i musik. Häromdagen kom statistik på hur mycket jag lyssnat på under året som gått och det handlade om ett imponerande antal timmar, drygt 500, om jag minns rätt.

      En värdefull funktion som spotify bjuder på är att man kan dela spellistor med andra musiknördar. Man kan också ge varandra tips om bra musik. Jag skulle uppskatta att få komma in i din musikverkstad.

      Jodå, sist jag kollade hade mr Lundell röjt undan på diskbänken.

      Väl mött på spotify, hoppas jag? Jag är inloggad på mitt namn där, Lindblad är efternamnet.

      Till dess önskar jag dig ett angenämt slut på det gamla året och allt gott inför året vi har framför oss.

      Svara

Kommentera

