Inte ett barr . . .

. . . kunde jag se i hallonlandet. Jag inspekterade noggrant efter att ha läst Herberts hetaste hallontips. Herbert skriver:

Alla har sett hur bra hallon trivs på hyggen där det stått gran. Förutom att det finns mycket mullämnen där som ger rikligt med balanserad näring, finns det gott om mykorhizza i sådan granförna.”

Jag behöver inte grubbla på vad mykorhizza är för något, Herbert vet besked:

Mykorhizza är mikroskopiska svampar som lever i symbios med hallonens (och granarnas) rötter. Hallon som växer i jord med iblandad granförna (det översta lösa jordlagret under granar) får mycket finare och vitalare rötter.

Granförna, visst är det något man bara måste fixa till sina hallon! Så – inspirerad av Herbert och utrustad med ryggsäck som ska fyllas med granförna traskade vi i väg, hundarna och jag, ut i storskogen för att söka oss en redig gran. Storskog och storskog, vi gick mot löparslingan och kom rätt snart till ett parti vid en glänta, där granarna såg lovande ut.

2014-03-18 15.21.40

Vi bestämde oss för att göra en närmare inspektion, och ja, granarna höll måttet, de har producerat mängder av granförna under ett ansenligt antal år.

2014-03-18 15.23.05

Den utvalda granen är så ståtlig att den inte ryms i närbild på ett foto.

2014-03-18 15.23.11

Dags att plocka fram medhavda don ur ryggan. Fiskars lilla kratta och spade (som jag rågarvade åt, när sambon kom hem med dem, men som jag blir alltmer fäst vid, allteftersom åren går –  oerhört fula men också oerhört ergonomiska).

2014-03-18 15.24.26

Jag kratsade och öste i plastpåsen i ryggan. Ett och annat tallbarr fick jag med på köpet.

2014-03-18 15.24.54

Inspektörerna såg lite skeptiska ut, det här uppdraget var något udda i deras tycke.

inspektörerna

Ryggsäcken härligt stinn, fylld med nyskördad granförna (jag gillar det ordet!)

2014-03-18 15.27.35

Mission completed, dags att gå hemåt.

2014-03-18 15.34.54-1

Titta här, fortfarande is i de skuggiga partierna. Inget underligt med det, kanske, det är trots allt bara mars månad. Naturens egen glittrande mosaik.

(Nu åker väl kameran fram igen. Suck!)

2014-03-18 15.29.10

2014-03-18 15.29.25

2014-03-18 15.30.36

2014-03-18 15.30.51

Dags att dra, matte?

ebba vill gå hem

Sätt fart, syrran, så hon inte upptäcker något mer hon vill plåta.

2014-03-18 15.34.46-2

Hemma igen, på plats vid det lilla hallonlandet på lekstugans ena långsida.

2014-03-18 15.53.58

Bort med lönnlövstäcket som har skyddat mot vinterns nordanvindar.

2014-03-18 15.54.12

Så här luftigt och fint blev det med nya granförnatäcket.

2014-03-18 16.00.58

2014-03-18 16.01.18

Nu får sol och regn ta över och göra resten av jobbet.

 

2014-03-18 16.03.09

 

Nästan obegripligt, men om ungefär fem månader kommer de här pinnarna att vara översållade av vackert gröna blad och välsmakande hallon.

 

hallon2

 

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Stort tack,
    kära Anita,
    att du tog mig med på denna spännande ‘naturpromenad’ 🙂
    Hoppas att det finns otaliga, mogna, smakliga hallon på sommaren. Mums!

    Hjärtliga hälsningar till Sverige
    Hausfrau Hanna

    Svara
    • Tack, att du ville gå med mig på promenaden, Hanna!

      Jag antar att våren har kommit mycket längre hos er? Jag minns hur jag njöt av att körsbärsträden stod i blom redan i februari, när jag arbetade i Schweiz (för många år sedan nu).

      Svara
  2. Ja, våren har kommit,
    kära Anita,
    men blommande körsbärsträden i februari eller mars är mycket mycket tidigt och inte vanligt. Kanske i södra Schweiz.

    Hjärtliga hälsningar till min älskade Sverige
    ‘Hausfrau’ Hanna

    Svara
    • Jag bodde i Sargans, där jag arbetade på grönsaksavdelningen i ett nytt köpcentrum. Jag packade upp auberginer, fänkål, endiver och andra vackra grönsaker som var så stora, så stora jämfört med de vi har i Sverige.

      Svara

Kommentera

