Rosornas och schersminernas tid

Midsommaren ligger redan bakom oss och midsommarstången extraknäckar som fågel-, rådjurs- och grävlingsskrämma.

 

2014-06-30 19.12.39

 

Den har ju redan viss erfarenhet av rävar som raskar och grodor som kvackar, så det kommer säkert att gå bra.

 

2014-06-30 19.11.20

 

Rosornas och schersminernas tid

Första veckan i juli är rosornas och schersminernas tid i Roslagen. Den som försöker locka mig från trädgården under den här perioden måste bruka våld om det alls är möjligt att ta mig härifrån. Jag strosar runt, runt och sniffar och snusar, klämmer och känner och – framför allt – njuter!

Först kommer den ”vanliga” schersminen. Någon vecka senare är det dags för den förnäma kameliaschersminen. Blommorna doftar förföriskt och liknar små rosor.

 

2013-07-07 12.22.56

 

Rosorna, ja. De vill inte bli fångade på bild. Jo, visst kommer de med på bilderna jag tar, men det är omöjligt att fånga deras väsen och deras doft. Här en Wild Edric, en robust och frisk rugosa som blommar generöst med intensivt mörkrosa blommor.

 

2013-07-07 12.00.33

 

Just nu blommar faktiskt alla rosenbuskar i min rosenberså – eller rosenmandalan som jag kallar den. Där dröjer jag mig alltid kvar länge, länge på mina rundvandringar.

 

2013-07-10 13.02.58

 

Nässelvatten *

För första gången använder jag nässelvatten som jag göder både grönsaksland, rosor, buskar och perenner med och det växer så det knakar. Även det lilla hallonlandet utefter lekstugans ena långsida har fått sin beskärda del av den näringsrika blandningen (dock inte efter midsommar för rosornas och hallonens del).

Hallonplantorna har skjutit i höjden och behöver hjälp för att orka hålla sig upprätt.

 

2014-06-28 16.58.32

 

Sambons far hade stora hallonodlingar. Han spände upp ståltrådar runt odlingarna och fäste varje planta med en liten manick i tråden. Sambon har nu tillverkat något liknande (en förenklad variant), och de fungerar bra.

 

2014-06-28 16.35.49

 

2014-06-28 16.45.48

 

2014-06-28 16.57.15

 

Nu står plantorna rustade mot nordanvinden när den sveper in från havet.

 

2014-06-30 19.10.31

 

Hur har det då gått med insektsholkarna? Jodå, hyresgästerna strömmar till. De är dock inte så sociala. När de väl bestämt sig för att flytta in så stänger de ordentligt om sig – eller kring sin avkomma, kanske? Obehöriga äga ej tillträde!

 

2014-07-05 18.57.36

 

2014-07-05 18.57.19

 

Även höghuset har fått hyresgäster:

 

2014-07-05 18.50.41

 

 

Ett litet jordgubbsland har tillkommit i trädgårdens nyttohörn i år. Toscana heter sorten och den har väldigt vackra blommor som lovar gott.

 

 

2014-06-27 15.40.54

 

Plantorna är små, men redan nästa år hoppas jag på god skörd.

 

Facebook-grupp för odlarentusiaster

Jag är med i en fb-grupp som jag kan rekommendera. Den heter KÖKSTRÄDGÅRDEN – Le Potager -The Kitchen Garden. I beskrivningen av gruppen står det: Facebooks skönaste grönaste grupp. Här hittar du massor av vetgiriga, kloka och odlingsglada människor.

Det stämmer verkligen! Här samsas nybörjare med proffs. Alla frågor blir tålmodigt besvarade och jag lär mig massor hela tiden.

 

Vallört

Jag nämnde nässelvatten tidigare i inlägget. Nässelvatten innehåller kväve, något som växterna vill ha i början av odlingssäsongen. Efter midsommar föredrar de som fortfarande ska gödas (inte rosor, hallon och buskar) ett mindre kväverikt gödningsmedel. I fb-gruppen har jag lärt mig att vallört är det allra bästa för växtligheten under den senare delen av säsongen. Vallört finns i många varianter, Uppland har till och med en alldeles egen sort som följdriktigt heter uppländsk vallört. Växten kan vara invasiv, varnas det, och den ska därför planteras i ett eget hörn av trädgården, så att den inte sprider sig.

Men hur får man då tag i denna ört? undrade jag i fb-gruppen. Inom fem minuter blev jag erbjuden rötter av vallört från en medlem i gruppen! Helt fantastiskt!

Idag anlände ett litet paket från Olofström.  Tack, Anders!

 

2014-07-07 16.22.26

 

Posten gjorde dessvärre skäl för namnet snigelpost – rötterna postades i torsdags i förra veckan och anlände inte hit förrän idag, tisdag. Så rötterna var lite slemmiga och degiga. De är rätt sladdriga och liksom slafsiga i konsistensen annars också, förklarade mannen som så generöst grävt upp rötterna på sin vedbacke, så förhoppningsvis blir det bra, tröstade han.

 

2014-07-07 16.22.35

 

Jag valde ett hörn på behörigt avstånd från mina grönsaksodlingar, där vallörten kan få breda ut sig.

 

2014-07-07 16.23.15

 

Jag började med att gräva bort grässvålen för att bereda plats för rötterna.

 

2014-07-07 16.34.01

 

Rötterna räckte till ganska många små gropar och de kommer nu är behandlas som dibarn. Nästa säsong hoppas jag att vallörtens klarblå blommor ska lysa upp sitt eget hörn av trädgården.

 

2014-07-07 16.35.02

 

En annan vacker blå blomma – aklejan – som också sprider sig villigt och glatt:

 

2014-06-27 22.37.22

 

Till sist ett musiktips, som jag vill illustrera med den vackraste rosen av alla, Celestial.

 

2013-07-07 12.04.14

 

William Blakes tonsatta dikt Never Seek To Tell Thy Love, framförd av Armonico Consort.

Celestial – himmelskt vackert!

 

Never Seek to Tell thy Love
Never seek to tell thy love
Love that never told can be
For the gentle wind does move
Silently invisibly
I told my love I told my love
I told her all my heart
Trembling cold in ghastly fears
Ah she doth depart
Soon as she was gone from me
A traveller came by
Silently invisibly
Oh was no deny
William Blake 1757–1827 

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Anita, du är den mest ”grönfibngrade” jag nånsin mött under vandringen! =D Vilka skönhetens livssprudlande underverk, tindrande av utgivande inspiration du förmår skapa!!! HURRAAA för dig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Svara
  2. Mia Hellström

     /  juli 12, 2015

    Så innovativa ni är, du och fine sambon🙂 Har ännu inte kommit till den däringa insektsholken, undrar om den kan vara ”au naturel”. Blev lite fundersam då den till vintern ska ställas frostfritt. Har ju bara välisolerad snickerboa & hur ska de då kunna dra iväg till våren? Tips? Kram, Mia & fåntrattar fina

    Svara
    • Jag hörde av sambon att du var här och inspekterade häromdagen! Jag höll till nere i rosenbersån och märkte inte att du var här. Nästa gång måste du tjoa eller förmå någon av killarna att skälla till så jag hör er.

      Ett tips skulle ju vara att din holk får vara tillsammans med våra i vårt uthus under vintern. Det är allt annat än välisolerat. Å andra sidan kanske ”dina” småkryp blir kvar i vår trädgård, då. . .

      Svara
      • Mia Hellström

         /  juli 20, 2015

        Nja, är rädd om mina kryp jag så de får nog gott stanna här🙂 Frostfritt står det i beskrivningen men var är det det i naturen när de boar? Ska fundera ett tag, kan ha ett ställe för dem…

      • Jag tror faktiskt inte att det är nödvändigt att plocka in insektsholkarna på vintern. Det är ju inte riktigt så det fungerar i guds fria natur? 🙂

Kommentera

