Sensommar – en tid att rycka upp . . .

Allt har sin tid,
det finns en tid för allt som sker under himlen:
en tid för födelse, en tid för död,
en tid att plantera, en tid att rycka upp . . .
 *

Orden inleder Predikaren 3 i Bibeln. En tid att rycka upp. Eller skörda, som vi kanske snarare säger.

A Time To Reap

Tack, Enn Kokk, för din kommentar nedan! (Den innehåller info om Pete Seegers fina tolkning av Predikarens tidlösa text. Du kan höra Pete Seegers egen version här. )

Kall och blöt vår
Odlingssäsongen i Roslagen har varit märklig. Våren var mycket kall och blöt. Visst stod alla fruktträden som vanligt i full blomsterskrud, men det verkar inte som om insekterna hade hunnit vakna för att haka på och göra sitt jobb. Åtta äppelträd och ett plommonträd har vi fått att förvalta på gröna torpet, skörden brukar vara riklig. Men i år – inte en enda frukt!
Däremot har vi kunnat avnjuta skuggmoreller och både röda och svarta vinbär i vanlig ordning,  liksom välsmakande  hallon.

mums

 

Sent omsider kom blomningen i gång i trädgårdssängarna och en och annan humla har bistått med pollineringen. Humlan på fotot har fröjdat sig omåttligt och är knappt synlig eftersom hen är helt täckt av pumpapollen.

 

 

2014-08-18 11.19.15

 

Men säg den lycka som varar. I början av augusti drabbades vi av ett par häftiga hagelskurar. Hagel stora som spelkulor, stod det i lokaltidningen och jag kan bara bekräfta. Jag tackar högre makter att fönsterglasen, som i flera fönster är munblåsta originalglas från 1800-talet, inte kraschade av den ursinniga attacken.

 

2014-08-02 19.08.25

 

Hagelskuren var så ihållande att det bildades små drivor som låg kvar dagen efter, trots att det var sommarvarmt. Här en bild från gågatan i centrum:

 

hagel

 

Hagelskuren gjorde sitt bästa för att sabotera mina grönsaksodlingar. Även de kraftigaste bladen på pumpa, squash och broccoli perforerades och revs itu av kraften i haglen, men mot alla odds så har det mesta återhämtat sig. Och minsann, en och annan pumpa har klarat både snigelangrepp och kyla. Om hösten blir fortsatt varm så kanske, kanske, kanske det blir pumpapaj i år, också.

 

2014-08-15 14.07.21

 

Något som trivts gott trots dåliga väderförhållanden är vitlöken, blasten snett till höger om äppelträdet.

 

2014-07-05 18.56.23

 

Ett försiktigt spadtag under varje planta för att inte slita av blasten, inte ”rycka upp” som det står i Predikaren.

 

2014-08-09 11.33.49

 

Som förstagångsodlare av denna kulinariska aptitretare är jag mer än nöjd.

 

2014-08-09 11.46.05

2014-08-09 11.47.48

 

I buketter om sju, åtta lökar sitter vitlöken nu på tork under verandataket.

 

2014-08-09 16.33.21

 

Ytterligare två grönsaker är nya för i år i mina land, nämligen grönkål och broccoli. Med ett skyddande ”nät”, IKEA-gardinen Lill, har det fungerat bra och inga kålfjärilar har letat sig in under nätet. Både grönkål och broccoli är helt befriade från angrepp.

 

2014-08-15 14.26.13

 

Broccolin liknar inte den som finns att köpa i butiken. Sorten jag odlat är lös i blomställningen och smakar alldeles superbt.

 

2014-08-15 12.12.28

 

Gratinerad broccoli, potatis (Amandine) och röd lök, enklare och godare kan det knappast bli. Här har broccolin gått i blom, men det går alldeles utmärkt att äta den ändå.

 

 

2014-08-15 16.45.23

 

2014-08-15 17.31.36

 

Grönkål har jag tidigare bara betraktat som dekoration på julbordet. Nu vet jag bättre. Här och här finns fakta för den som vill läsa om grönkålens nästan osannolika egenskaper.

 

2014-08-15 14.29.46

 

Jag klipper ner ett par blad av grönkålen (jag skördar nerifrån och låter plantan fortsätta växa uppåt) i stekpannan, låter det puttra några minuter i lite matlagningsgrädde, smakar av med salt och peppar. Mumsigt tillsammans med en omelett.

 

Många syns inte men finns ändå

Jag nämnde sniglarna tidigare. Jag är lyckligtvis förskonad från den spanska så kallade mördarsnigeln, men i år har den lilla åkersnigeln varit nog så besvärlig. Till min stora lycka har jag upptäckt att pantersnigeln trivs i trädgården. Den är vackert tigrerad, därav namnet, och den är torparens vän, till skillnad från andra sniglar och snäckor. Pantersnigeln äter nämligen bara förmultnade växter, den ger sig inte på det friska. Dessutom – och kanske bäst av allt – så lär den ska mumsa i sig andra sniglar som kommer i dess väg.

Häromdagen fick jag syn på en mycket stor insekt i ett av äppelträden. Det såg ut som om hen satt och lapade sav i en grop vid en gammal beskärning. Jag rusade in efter kameran och hann faktiskt fånga varelsen på bild. Den var som sagt stor, kroppen var fem cm och antennerna ännu längre. Här lämnar den sitt vattenhål när jag blir alltför närgången.

 

2014-08-15 16.00.07

En facebook-vän som är biolog kunde, efter att i sin tur ha konsulterat sin vän entomologen, slå fast att det troligen rör sig om en myskbock. Så här förklarade min vän namnet: ”Det vetenskapliga namnet kommer av att om man håller fast den så avsöndrar den en aromatisk doft från mellankroppen – prova gärna detta… !”

Även om min vän biologen ifrågasätter storleken på ”min” myskbock, fullt så stora blir de inte, påstår han, så är det här exemplaret tillräckligt imponerande för att jag ska lämna det helt i fred. Jag erkänner villigt att jag avstått från att testa huruvida den ”lilla” krabaten doftar mysk.

 

* * *

 

Hur får jag nu till en övergång från skördetid till en låt som satt sig på hjärnan på mig? Så här kanske:

1967 skadades Bob Dylan i en motorcykelolycka. 47 år senare hittades handskrivna dikter från den perioden. Förra året handplockades fem framstående musiker – Jim James, Elvis Costello, Marcus Mumford, Taylor Goldsmith och Rhiannon Giddens –  för att sätta musik till dikterna. Den provisoriskt sammansatta gruppen kallar sig The New Basement Tapes. Inspelningen finns för övrigt på Spotify  (Lost On The River).

Hela skivan håller mycket hög kvalitet, men jag har fastnat allra mest för Kansas City, med sång av Marcus Mumford från Mumford & Sons. Spelglädjen går inte att ta miste på!

Så får vi då ”skörda” frukterna av vad Bob Dylan sådde för snart fem decennier sedan. (Nej, usch, den var dålig!)

Oavsett krystade övergångar: skruva nu upp volymen och avnjut hur det kan låta när musiker kommer samman och trivs!

 

 

 

 

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Chemtrails för väderstyrning, inga, eller för få insekter, ingen, eller usel fruktskörd, svältande fåglar, hagelstorm – men låt oss, om möjligt, glädjas åt att vi vanliga mänskor med vår tystnad hjälper de nu härskande, nya GUDARNA till omåttlig berikning, i pengar räknat.
    Dessa stackars GUDAR arbetar lugnt och stilla på sitt huvudmål: VÄRLDSHÄRSKANDE – under devisen: ”Verka men inte synas.”

    Svara
  2. För mig ekar orden ur Predikaren i en sång, tonsatt av Pete Seeger:

    Han skrev 1954 en sång som till innehållet ligger mycket nära sin förlaga, som man alltså hittar i Predikaren i Bibeln.

    Den spelades in av The Limeliters 1962; året därpå sjöngs den in av Judy Collins.

    1965 blev den en jättehit med The Byrds.

    Turn! Turn! Turn!

    Text (med bibeltext ur Predikaren som förlaga) och musik: Pete Seeger, 1954

    Chorus:
    To everything (turn, turn, turn)
    There is a season (turn, turn, turn)
    And a time for every purpose under heaven.
    A time to be born, a time to die
    A time to plant, a time to reap
    A time to kill, a time to heal
    A time to laugh, a time to weep.

    A time to build up, a time to break down
    A time to dance, a time to mourn
    A time to cast away stones
    A time to gather stones together.

    A time of war, a time of peace
    A time of love, a time of hate
    A time you may embrace
    A time to refrain…from embracing.

    A time to gain, a time to lose
    A time to rend, a time to sew
    A time of love, a time of hate
    A time of peace…I swear it’s not too late.

    Pete Seeger har själv sjungit in den här sången på LPn ”The Bitter and the Sweet” (Columbia CL 1916, 1962), som senare också gavs ut som CD.

    Text, noter och gitarrackord finns i ”The Bells of Rhymney and Other Songs and Stories from the singing of Pete Seeger” (Oak Publications, 1964). Där finns också några tilläggsverser, som Pete sjöng tillsammans med sina barn.

    Svara
    • Tack för fint komplement till blogginlägget! Jag lägger in en spotify-länk till Pete Seegers fina tolkning av den tidlösa, bibliska texten i inlägget.

      Svara

Kommentera

