Locke (No Turning Back)

Jag börjar med sammanfattningen: Locke (2013) är en av de bättre filmerna jag sett på mycket länge. Manus är genialiskt, fotot är outstanding, likaså musiken. Tom Hardy är suverän som Ivan Locke, mannen som gör vad han måste, trots insikten att hela hans liv kommer att påverkas, kanske slås i spillror.

Dialogen är förtätad, det finns en sällan skådad närvaro i detta kammarspel som vi bevittnar, eller snarare deltar i, eftersom vi med kamerans hjälp kommer Ivan Locke så nära.

Vart han är på väg? Det vill jag inte avslöja. Men efter bara några minuter är jag ohjälpligt fast i ett närmast hypnotiserande drama som utspelar sig en livsavgörande kväll i Ivan Lockes liv.

– – –

Filmen inleds med en scen där kameran sveper över ett gigantiskt, just påbörjat bygge mitt i en stad.

betong

Vi förstår att ett arbetspass är över, byggarbetare med trötta, krökta ryggar sprids åt olika håll.

förman

En man går fram till en BMW, drar av sig de grova stövlarna, öppnar bildörren, sätter sig vid ratten och kör i väg.

bil

Vi befinner oss inne i bilen tillsammans med mannen, biobesökaren delar Ivan Lockes perspektiv när han lämnar sitt arbete som förman för bygget.

kontakt med yttervärlden

Stadens ljus flimrar i mörkret, på instrumentpanelen lyser ”adressboken” till Ivan Lockes telefon. Han markerar ett namn, några signaler går fram innan personen i andra änden svarar. På trygg walesisk dialekt bedyrar Ivan Locke att han är på väg.

beslut

Därefter börjar han beta av de samtal han måste ta den här kvällen. Vi förstår snabbt att Ivan är en betrodd, pålitlig och skicklig förman i betongbranschen, men i kväll får chefen (kallad Bastard i adressboken) veta, att Ivan inte kommer att vara på plats när Europas största bygge ska påbörjas dagen därpå. Chefen hotar med uppsägning men Ivan är omutlig: han har gjort sitt val, han vet att han fått sparken men han kommer ändå via telefonkontakt att se till att allt går som det ska.

fixa en grej

Det blir många samtal med arbetaren som i Ivans ställe ska fixa betongleveransen dagen därpå.

bästa förmannen

Ivan ringer hem, talar med en av sönerna, som inte kan dölja sin besvikelse över att fadern inte kommer hem i tid för att se kvällens fotbollsmatch på teve. När han till sist får kontakt med sin älskade fru och berättar vad som hänt slänger hon på luren.

Ivan Locke kör ensam i natten, alla runt honom krisar av det han berättat för dem. Ingen har någon förståelse för honom. Ändå försöker han sin vana trogen att stötta alla efter bästa förmåga. Ivan är den ständige klippan, lika solid som betong.

no turning back

Han far genom natten, samtalen avlöser varandra, ljusen från staden och motorvägen flimrar oavbrutet förbi.

motorväg ljus

Det här är en lågbudgetfilm som har vunnit massor av (välförtjänta!) priser, i första hand för bästa manus och bästa skådespelare.

no turning back 2

Tom Hardy är fullständigt suverän i rollen som den trygge familjefadern, som för kanske första gången gör något som ingen väntat sig av honom. Och det är verkligen No Turning Back som gäller, vilket också är filmens originaltitel. Ivan Locke anser inte att han har något val, trots att alla i hans omgivning protesterar högljutt.

Hela filmen utspelar sig i realtid i bilen med Ivan och de samtal han för, ett grepp som jag gillar. Sällan har ett drama gripit tag som den här filmen gör. För det mesta befinner vi oss i bilen men ibland glider kameran ut och fångar motorvägens och storstadens alla ljus.

 

En resa mot helvetet eller?

Många som recenserat Locke menar att han kör raka vägen mot helvetet, att hela hans värld krackelerar, att allt han byggt upp bara raseras inom en timme.

Jag ser en annan film. Visserligen spricker den fasad han byggt upp men jag ser en film om en man som ger sig själv upprättelse, en man som tar sitt ansvar trots att han inser vilka konsekvenser det kan få. Vissa saker kan man inte kompromissa om. Som Ivan Locke säger, med en metafor från den bransch han kan så väl:

”Om inte rätt betong används vid grunden kan det uppstå sprickor. Dessa sprickor blir större och större tills byggnaden kollapsar.”

Ivan Lockes dialekt

Tom Hardys walesiska dialekt fungerar fantastiskt bra som trygghetsskapare. Jag hittade en artikel på nätet som berättar om hur Tom Hardy fann ”sin” Ivan Locke i Mellanöstern under en research för en annan film.

– – –

Foto:

foto

Musik:

musik 2

Manus och regi:

regi o manus

 

Till sist en trailer (även om jag tycker att filmen är mer lågmäld än trailern):

 

 

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Varmt tack, Fina Anita, för värdefullt tips om, så vidt jag förstår, en S E V Ä R D film, till skillnad mot dravlet vi oftast serveras!!!❤

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: