Odlingsbädd för trötta ryggar

När jag för tio år sedan flyttade från en modern villa i Uppsala till gröna torpet i Roslagen fattade jag ett principbeslut: jag skulle inte odla så mycket på det nya stället. Jag skulle ”bara” ta med (ett femtiotal!) sticklingar av de perenner jag kommit att älska. Ett antal buskar fick också följa med när flyttlasset gick.

Jag har hållit mig till principbeslutet. I princip. 

De perenner som har trivts i roslagsmyllan har förökat sig under årens lopp och fyller idag upp landen så att ogräset icke  göre sig besvär. En rosenberså har jag också anlagt och visst har det tillkommit ett och annat träd men ”i princip” så har jag varit beslutet trogen.

Till för två år sedan. Då sprack löftet jag gett mig själv. Då råkade jag halka in i en grupp på facebook med det inspirerande namnet KÖKSTRÄDGÅRDEN – Le Potager -The Kitchen Garden. Med tillägget facebooks skönaste grönaste grupp.

Ganska snart blev jag som sagt en löftesbrytare. Jag vill inte skylla på fb-gruppen, att jag råkade hamna där var kanske inte en tillfällighet. Tiden var mogen att låta eventuella gröna fingrar få lite mer att pyssla med, helt enkelt.

I trädgårdsgruppen ”minglar” glada amatörer och proffs på ett beundransvärt prestigelöst sätt. Vi nybörjare kan ställa våra frågor och får alltid tålmodiga svar och glada, uppmuntrande tillrop av de som kommit lite längre i sin odlingsvurm.

Det som förenar medlemmarna i gruppen är vårt brinnande intresse för att själva odla det vi stoppar i oss och att vi odlar garanterat ekologiskt (vilket bland annat betyder utan konstgödsel).

Inte helt novis ändå

Visst har jag odlat grönsaker tidigare i mitt liv, men ändå: ju mer jag satsar desto fler blir mina frågor till de andra i gruppen.

Vi tar det från början, i det här fallet för två år sedan: jag började med att välja ut ett hörn av tomten som flödar i sol från tidig morgon tills solen går ner. En gammal syrenhäck mot grannen blir ett perfekt skydd mot nordanvinden som kan vara rätt vass här i Roslagen. Soligt och vindskyddat läge, det gillar grönsakerna!

 

2013-04-16 14.04.42

Här satt jag i vårsolen och ”kände in” att ja, det här hörnet blir bra. Här ska gräsmattan sakta men säkert förvandlas till bördiga odlingsbäddar.

2013-04-13 13.35.49

Jag markerade ut platsen för mina första land. Och började gräva. Och gräva och gräva och gräva. Alla som har gett sig i kast med att avlägsna urgammal grässvål vet att det är ett mycket drygt arbete. När jag väl fått bort svålen vände jag den upp och ner i landen och fyllde på med kompostjord. Redan efter ett par år har de täta rotsystemen förvandlats till lucker jord.

2013-04-23 12.52.36

På loftet som hör till torpet har det under årens lopp samlats virke i olika dimensioner, bland annat finns där mycket grova plankor. De har säkert legat där sedan torpet byggdes, 1890. De tunga brädorna kommer väl till pass som avgränsningar mellan landen. Här är ramen lagd kring de första två landen och plankorna visar hur jag tänkt att landet ska breddas.

2013-06-25 12.13.23

De första tre landen hann bli planteringsfärdiga den första säsongen.

2013-06-15 13.54.59

Jag hade fått blodat tand och hann även påbörja ett land som ska löpa längs med de tre mindre landen.

2014-07-31 18.05.40

Årets därpå var även ”långa landet” klart, säsongen var lyckosam för en hobbyodlare.

2014-07-31 18.06.48

En pumpalåda – också den ett nytillskott förra året.

2014-10-19 15.58.59

I år har grönsaksavdelningen utökats med tre stora ”pallkragar”.

Men mycket vill ha mer. Ytterligare ett långland intill det första, kanske? Då kan jag odla dubbelt så mycket potatis, ett helt land med palsternacka i stället för bara ett halvt . . .

Men all denna grässvål, kroppen protesterar högljutt, varenda liten muskel skriker nej, nej, inga mer utgrävningar!

Precis då hittar jag ett tips (ja, ni vet var, trädgårdsgruppen på fb, så klart) om att man kan bygga odlingsbäddar på höjden UTAN att dessförinnan ta bort grässvålen!  Jag läste och läste tills ögonen blödde. Redan dagen därpå skred jag till verket.

2014-10-19 16.01.09

Man börjar med att markera längd och bredd för det nya landet. Helt grävningsfritt är det inte, men det är en sak att gräva ett smalt v-dike (för att knipsa av alla befintliga rötter) och en annan att gräva upp hela ytan.

2014-10-19 16.00.50

Grässvålen ligger intill det blivande landet.

2014-10-19 16.13.35

Ytan ska täckas med tidningar (kartong går också bra). Det gör att gräset under tidningarna kommer att förmultna och förvandlas till jord utan att torparmor behöver lyfta ett finger! Jordens alla små kryp gör jobbet åt henne. Mycket fiffigt! Allteftersom tidningarna förmultnar så kommer också de odlade grönsakernas rötter att tränga genom tidningslagret och påskynda ”komposteringen”.

2014-10-19 16.33.41

Jag återanvänder grässvålen genom att lägga den upp och ner runt landet som en ram.

2014-10-19 16.34.04

Först ett tjockt lager löv.

2014-10-19 17.24.41

Ovanpå löven halvbrunnen kompost blandat med gräsklipp.

2014-10-25 13.02.47

Ytterligare ett lager löv toppat med lite kogödsel. Plus en ”golvtilja” som avgränsning mot . . . nästa land?

2014-10-25 13.05.43

Ser man på – ett helt nytt land utan att ryggen värker.

2014-10-19 17.27.54

Nu lägrar sig höstmörkret över gröna torpet och torparmor längtar redan till nästa odlingssäsong! Vem vet, hon hinner kanske fixa ytterligare en odlingsbädd om kylan och frosten dröjer. Men just nu njuter hon av att beskåda sin senaste skapelse. Endera dagen måste hon ta ett snack med fågelskrämman, försiktigt höra sig för om han behöver förstärkning nästa år eller om han på egen hand klarar av att vakta över utökade domäner.

2014-06-30 19.11.20

 

 

 

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Känner igen mig! Hela vägen!

    Svara
  2. Lycklig Du, Anita, som förärats sååå gröna fingrar!!! =D❤

    Svara
    • Ja, jag känner mig lyckligt lottad i det avseendet. Liiite ljusgrönt kan jag i alla fall skönja längst ut på fingertopparna (men det kanske bara är klorofyll från växterna). 🙂

      Svara

Kommentera

