På örnfronten lite nytt

 

 

1 helgfrid

Hej!

Jag är en liten havsörn, Primus heter jag. Här sover jag tillsammans med mina syskon medan mamma vakar över oss. Det är jag som ligger närmast er. Eftersom jag är äldst så ligger mina syskon mellan mig och mamma.

Jag är fortfarande rätt dunig och Sekunda och Tertio retas ofta med mig. De tycker jag ser ut som en gammal örngubbe, säger de. Men jag bryr mig inte om dem, de är så barnsliga.

 

2 ensamma ungar

När mamma är borta och fixar mat till oss är det jag som tar över ansvaret för mina småsyskon. Det gäller att hålla koll på alla faror som finns därute i stora vida världen och skrika för att skrämma bort alla inkräktare.

4 mor och barn

Titta så pampig jag börjar bli, med stora präktiga fötter! Min fjäderdräkt börjar skifta med mörka stråk i det grå. Rätt snyggt, om jag får säga det själv. Sekunda och Tertio ser fortfarande ut som små dunungar.

5 ensamma lite större

Det är ett sjå att ha småsyskon, ingen rast, ingen ro! Mamma och pappa är borta allt längre stunder, då tar jag över.

6 regn regn

När det regnar stannar mamma i boet och håller oss varma och torra. Då breder hon ut sina vida vingar, vi kryper in under henne och pressar ihop oss så mycket vi bara kan. Det känns så varmt och tryggt att veta att hon finns där för oss.

7 lillingen bajsar

Ni kanske undrar hur vi gör våra toalettbestyr? Vi får absolut inte göra på oss i boet. Nej, vi fick lära oss från början att backa oss fram till bokanten, lyfta på stjärten och bajsa rätt ut i luften. Här är det Sekunda som visar hur vi gör. Den här gången går det bra men en gång råkade hon träffa pappa med en kraftig stråle, när han satt på bopinnen och blickade ut mot havet. Det såg så roligt ut, men jag vågade inte skratta högt. Jag har stor respekt för pappa.

8 svajigt

Jag övar varje dag på att resa mig upp och stå på mina ben. Jag får bättre och bättre grepp med mina klor men rätt svajigt är det och det är lätt att tappa balansen, speciellt när det blåser friskt och boet gungar.

9 hela familjen

Här är hela familjen samlad, det händer inte så ofta. För det mesta är pappa ute och fiskar, men han matar oss aldrig, det sköter mamma om. Vi kan inte äta själva ännu, mamma sliter fisken i småbitar som hon sedan matar oss med.

12 uppmaning

En godnattsaga innan vi ska sova. Till och med Sekunda sitter tyst då, annars är hon rätt bråkig.

13 se så stor jag är

Mina småsyskon slocknar direkt när det är sängdags men jag brukar sitta uppe en stund. Du och jag, mamma!

14 du och jag alfred

Dagarna går och vi börjar bli rätt stora, alla tre. Tertio börjar växa ifatt mig, men än så länge är det jag som är störst.

15 toalettbestyr

Titta, jag har fått in snitsen riktigt bra!  🙂

16 kolla maten är klar

Pappa har ordnat fredagsmys som mamma tar hand om.

Min älsklingsrätt!

17 stolt tonåring

Nu är vi tonåringar, mamma säger att vi snart växer ur boet. Hon sitter oftast på kanten för att vi barn ska få plats.

1 INVASION

En dag hände något fruktansvärt! En jättestor fågel med konstiga fjädrar på huvudet dök plötsligt upp. Jag blev så skräckslagen att jag inte protesterade. Och mamma syntes inte till! Sekunda och Tertio verkade lika rädda, vi satt som paralyserade alla tre.

Då började han sätta konstiga, hårda saker på våra ben! Han började med mig, sedan Tertio och sist satte han konstiga saker på Sekunda. Hon var den enda som protesterade, men det hjälpte inte, han var ju så stooooor!

 

2 INVASION

Jag trodde att det var över och att jättefågeln skulle lämna oss, men nej, det blev bara värre! Han trädde en säck över hela Tertio och hängde upp honom i en gren!

3 INVASION

Jag satt som förstenad, men vad kunde jag göra? Stackars lilla Tertio!

4 INVASION

Sekunda skrek och skrek men det hjälpte inte. Han bara fortsatte. Nu tog han den hemska säcken och trädde över mig.

5 INVASION

Sekundas skrik blev till knappt hörbara pip därinifrån, jag har aldrig känt mig så ynklig och hjälplös.

6 INVASION

Han gjorde med mig precis som han gjort med mina småsyskon. Jag förstår fortfarande inte varför han gjorde så! Kanske mamma kan förklara.

7 INVASION

Sekunda skrek och skrek, själv var jag stel av fasa, Tertio låg som död.

8 INVASION

Men kanske var det Sekundas skrik som räddade oss, för till sist tog han sig ner från vårt bo. Det var en underlig fågel, han hade inga vingar.

 

9 INVASION

Efteråt blev vi bara sittande. Vad var det som hade hänt?

Så vi längtade efter mamma!

Timmarna gick, men hon kom inte tillbaka. Hela dagen gick och ingen mamma i sikte.

Vi började bli både hungriga och trötta, men det är svårt att sova på fastande mage. Så vi blev bara sittande, timme efter timme.

11 INVASION

Det blev kväll och det blev ny morgon. Men mamma syntes inte till!

Hade hon övergett oss?

1 mamma

Den som väntar på något gott. Plötsligt bara satt hon där igen, som vanligt. Hon hade en stor fisk med sig. Jag lät Sekunda äta först, hon behövde det allra bäst, tror jag.

2 mamma

Så småningom blev det min tur.

3 mamma

Det blev åter kväll i vårt örnbo. Mamma satte sig på utkikspinnnen, jag kurade ihop mig tillsammans med mina syskon och mätt och mycket belåten kunde jag för första gången på många, långa timmar sova djupt och drömlöst.

* * *

Länk till Primus och hans syskon

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Kersti Norell Norman

     /  maj 28, 2016

    TACK för en underbar berättelse från örnboet! Vilken fantastiskt levande, underfundig och gullig rapport på plats. Rörande!

    Svara
    • Tack Kersti! Jag hoppas mina fantasiutsvävningar inte går alltför mycket på tvärs mot de ornitologiska. 🙂

      Svara

Kommentera

