Mera fåglar

Jag har utökat mitt estniska ordförråd. Till de tidigare Kalakotkas och Merikotkas (Fiskgjuse och havsörn) kan jag nu foga Must toonekurg.

Av bilderna att döma betyder det svart stork.

1 svartstork

Modern är rörande försiktig när hon duttar och bökar med sin långa, vassa näbb för att göra det bekvämt för sina små.

2 svartstork

Familjefoto

3 svartstork

De långa vadarbenen bara försvinner när storken värmer och skyddar ungarna.

4 svartstork

Jag har inte kommit underfund med exakt hur matningen går till, förloppet går så snabbt. Om jag uppfattar det korrekt så kräks mamman upp hela grodor, som ungarna kastar sig över och slukar i ett nafs.

5 svartstork

Att det fungerar att sova stående på ett ben förstår jag inte, men så här ser det ut i alla fall.

* * *

 

1 ormvråk

 

De här rara små krabaterna är inga svarta storkar. På estniska heter de hiireviu  , ormvråk på svenska.

3 ormvråk

När mamman kommer med ett byte, sitter ungarna helt stilla och tittar på när hon ”plockar” fågeln, för att få fram det ätliga.

4 ormvråk

Lunchdags. Mums, så gott!

5 ormvråk

Ögonkontakt med en ormvråk.

6 ormvråk

Det är bråda tider för fåglarna just nu och ungarna växer snabbt.  Snart är de utflugna. Så skynda, skynda om du vill uppleva att på ett unikt sätt få titta in i deras liv.

* * *

 

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Hur kommer det sig, att du har lärt dig de här fågelnamnen på estniska?

    Svara
    • Det har en enkel förklaring. Jag vet inte hur det kommer sig, men i stort sett alla kameror som monterats vid fågelbon som jag hittar på nätet finns i Estland. Webbadressen börjar då med pontu.eenet.ee, landskoden, och därefter följer fågelns namn på estniska.

      Svara
  2. På nätet hittar jag följande information:

    EENet
    The Estonian Education and Research Network EENet
    is a structural unit of the Information Technology Foundation for Education.
    EENet’s main goal is to ensure the development and stable functioning of the information technology infrastructure necessary for research, education and culture in Estonia.

    Svara
    • Tack för info. Jag har utgått ifrån att EENet stått för landet Estland men nu vet jag bättre.

      Svara

Kommentera

