Som ett regn, kapitel 3

Här följer tredje avsnittet ur Som ett regn, som just nu är satt under tryck (usch, den var dålig) på tryckeriet.

Vill du läsa de andra kapitlen och bakgrunden till att jag skrivit boken så scrolla bara nedåt bland inläggen, så hittar du inläggen.

 

babushka

 

Vad gjorde hon här?

Den upprörda kvinnan spänner blicken i mig. Rösten är fientlig och skarp. Jag ryggar tillbaka för kraften i hennes ord. Vad som än utspelas mellan de båda systrarna tänker jag se till att inte bli indragen.

Vem menar du?

Jag såg att ni pratade med varandra.

Vilka då?

Min syster Mirjam och du, naturligtvis!

Ursäkta mig, du är alltså Mirjams syster?

Kvinnan uppfattar sarkasmen, hon bekräftar med en nick och byter genast tonläge.

Förlåt om jag var otrevlig. Jag heter Anna, det var min syster Mirjam som skenade härifrån alldeles nyss. Hon hade säkert upptäckt att jag var på väg hit. Hon skämdes förstås, så bråttom som hon fick.

Drar du inte litet väl förhastade slutsatser nu. Hon kanske bara var sen till en lektion.

Det får vara hur det vill med den saken! Jag vill inte att hon ränner på stan när hon borde vara i skolan.

Jag ilsknar till, har absolut ingen lust att bli insyltad i något familjedrama.

Din syster är säkert fullt kapabel att ta hand om sig själv, svarar jag syrligt. Om jag blir tilltalad av någon förbehåller jag mig rätten att svara.

Hon retirerar ögonblickligen och byter än en gång ton.

Jag ber om ursäkt om jag tog i, jag är bara så orolig för Mirjam. Hon har så svårt att hålla sig till verkligheten. Hon är säkert nyfiken på dig. Om du berättar för henne om allt du har varit med om …

Och vad vet du om vad jag har varit med om? avbryter jag.

Det hettar till i Annas kinder. Hon ser ner på sina hoptvinnade händer när hon svarar.

Jag är inte den som far med skvaller, men det har inte undgått mig att … Jag vill inte att min syster …

Med kylig blick granskar jag den stammande, besvärade kvinnan. Det är svårt att se några som helst likheter mellan systrarna. Mirjam rör sig mjukt och smidigt, det vilar något flyktigt och elegant över hela hennes väsen. Den äldre systern ger ett tungsint och svårmodigt intryck. Hon är påfallande späd över axlarna, men breda höfter och kraftiga ben förstärker det tunga draget, som om hon stod fjättrad vid marken.

Som en rysk babusjka, tänker jag och ler inombords. Det mörka håret är stramt tillbakastruket. Blicken närmast skygg, munnen generöst tilltagen. Rena, påfallande vackra drag, det vilar en tidlöshet över henne, hinner jag tänka, men det förtas av kvinnans marterade framtoning.

Tretton år äldre, hade Mirjam sagt. Jag skulle spontant ha gissat att Anna var betydligt äldre än så. Inte ens trettio, men redan kan man skönja ett bittert drag kring hennes mun. Kanske livet har farit hårt fram med henne, tänker jag innan jag stramar upp mig och påminner mig om att jag inte vill bli inblandad i något.

Undrar du vad din syster och jag samtalade om tycker jag att du ska fråga henne om det. Nu får du ursäkta mig, jag tror inte vi har något mer att säga varandra.

Jag rafsar åt mig anteckningsblocket och reser mig demonstrativt så häftigt att stolen åker omkull. Med knyckiga rörelser ställer jag upp den innan jag hastigt lämnar serveringen. En förvånad Thessa lufsar lydigt efter mig.

Jag går mot parken, Thessa blir glad över att äntligen få röra på sig och jag behöver skaka av mig det obehagliga samtalet med den äldre systern. Det förvånar mig att jag varit så brysk mot henne. Kanske väl brysk.

Ett stråk av isande kyla sveper fram mellan de kala träden. Solen har förlorat striden mot ett olycksbådande mörkt moln som snabbt tornar upp sig ovanför mig.

Jag blir medveten om att jag är alldeles för tunt klädd. Huttrande sveper jag halsduken runt huvudet som skydd mot den skoningslösa blåsten. Thessa struttar obekymrad på hundars vis framför mig på parkvägen som löper längs ån ner mot havet.

Vi passerar en skara övervintrade gräsänder. De står i en klunga på isen, som fortfarande ligger tjock och vårsmutsig på båda sidor om strömfåran. Änderna glider ljudlöst ner i det djupsvarta vattnet när Thessa gläfsande tar några lekfulla språng mot dem.

Jag följer fåglarna förstrött med blicken medan tankarna vandrar till Mirjam. Vilken egendomlig flicka! Så brådmogen och oskuldsfull på samma gång. Kanske helt följdriktigt utifrån den uppväxt hon haft, utan mor och med en frånvarande far, om man får tro henne. Anna antydde ju, nej, hon påstod utan omskrivningar att hennes betydligt yngre syster har svårt att hålla sig till sanningen.

Jag kallar till mig Thessa och vi går vidare ner mot havet. Parkträden, som ger skön svalka under sommarheta dagar, har ännu inte vaknat ur sin vintervila, deras avklädda grenar spretar hjälplöst mot skyn.

Havsviken är isfri sånär som på ett uppsplittrat istäcke närmast stranden. När de små isflaken guppar och nöter mot varandra i den hårda blåsten uppstår ett egendomligt klirrande ljud, som ett böljande klockspel. För en stund blir jag stående och bara lyssnar, fascinerad över konststycket som naturen spelar upp för mig.

Snart går tankarna tillbaka till de två systrarna. Varför bevakar Anna sin syster så hårt, kan det vara befogat? Var det dumt av mig att ställa upp på Mirjams intervju? Det kan väl inte vara fel att lita på magkänslan? Men var den så entydigt positiv, egentligen? Nu har jag i alla fall sagt ja. Om det skulle visa sig att det var ett misstag kan jag dra mig ur. Mer kan jag inte göra just nu.

Vinden friskar i, ljudet från havets eget klockspel stegras samtidigt som en häftig hagelskur överrumplar mig. Ettriga hagelkorn piskar mot ansiktet. Jag sänker huvudet, drar sjalen långt fram över pannan för att skydda mig mot angreppet, ropar till mig hunden och börjar hukande småspringa hemåt.

2015-11-21-15-56-31

Lämna en kommentar

Kommentera

