Grönkål – en vinterbaddare

 

 

P1140761.JPG

Trädgården ligger i vintervila. Allt är skördat sedan länge. Mycket är uppätet, även om en hel del fortfarande finns kvar. Löken mår alldeles kolossalt bra i en flätad korg på övervåningen i den ouppvärmda hallen. Vitlöksbuketter dinglar i trappräcket och ser ut att trivas förträffligt. Vinteräpplena, varsamt invirade i tunna pappersark, ett och ett, slår köptansäpplen med råge, vad gäller både smak och konsistens.

Allt är skördat sedan länge, skrev jag. Det är inte riktigt sant. Det finns nämligen ett undantag. En osannolikt grön växt står fortfarande kvar i trädgårdslandet. Just nu i symbios med snön som föll en bit in på det nya året.

p1140762

Vi tar det från början. Förra våren frösådde jag grönkål. Den växte snällt och så småningom skolade jag om fyra plantor i egna ”krukor”.

gronkal

Kål behöver täckas, om man vill ha den i fred. Annars är risken stor att kålfjärilen mutar in växten och gör den till både larvkammare och skafferi.

Jag använder Ikeas gardin Lill i stället för fiberduk. Gardinen är mycket smidig att arbeta med. Det är enkelt att dra undan den vid gödning och ogräsrensning. Däremot går det utmärkt att vattna ovanpå täckningen.

Det räcker med en enda kålfjäril för att kållandet ska bli en sorglig historia. Därför är det viktigt att gardinen fäster i marken, annars är risken stor att den blåser upp som ett segel när vinden friskar på. Vilken den gör ofta, ofta här i Roslagen.

Jag löser det med en träribba som jag lägger utmed landet och som jag virar in gardinen i på alla fyra sidor. Dessutom gärna några stenar ovanpå ribban för säkerhets skull för att den inte ska lyfta från marken när det stormar.

2015-06-13-17-18-14

Här har jag lyft av skyddet för att sköta om grönkålen (och broccolin i bakgrunden). Då passade jag på att ta ett foto. Innan säsongen var slut var grönkålen dubbelt så hög som på bilden, så pinnarna som gardinen vilar på fick bytas till en längre modell än på bilden ovan. ”Taket” hamnade alltså dubbelt så högt som på bilden för att grönkålen skulle rymmas.

gronkal1

Tillbaka till min nyskördade grönkål. Här ligger den på skärbrädan för att skiljas från sin vita vän.

P1140768.JPG

Det går att äta stjälken på grönkål, men eftersom jag har så gott om det så unnar jag mig att bara använda bladen. Jag ”repar” stjälken genom att klippa av bladen och lägga det som ska användas i stora skålar.

P1140771.JPG

Sedan klipper jag runt i bladmassan, runt runt, tills bitarna är lagom stora.

P1140773.JPG

 

P1140774.JPG

Jag kokar upp lättsaltat vatten i en stor gryta, därefter lägger jag i grönkålen som får koka i ca fem minuter.

P1140776.JPG

Jag häller av vattnet (även om det gör lite ont i mig att inte ta vara på buljongen), och fördelar grönkålen i ett stort fat.

P1140778.JPG

Välsignade kallfarstu! Där är lika kallt som i kylskåpet på vintern, så där ställer jag alltid storkok som ska svalna snabbt.

P1140779.JPG

Så snart kålen svalnat, fördelar jag den i plastpåsar, som jag formar till platta ”paket”. Att de är tunna gör att det är enkelt att bryta av den mängd grönkål man vill ha. Dessutom är de lätta att stapla i frysen.

P1140782.JPG

Tänk att den där knatten som till en början såg så ynklig ut i sin kruka, kunde bli en så präktig planta på några månader!

Tips till dig som har begränsat med trädgårdsland och vill ha valuta för ditt arbete:
Satsa på grönkål!

2014-05-20-14-26-04.jpg

 

 

Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Mia Hellström

     /  januari 9, 2017

    Både vacker och nyttig grönsak. Vet inte om du hade kunnat frysa in buljongen som isbitar? Tyvärr måste jag säga, är grönkålen och jag inte ”on speaking terms”. Däremot älskar jag broccoli, brysselkål och kronärtskockor 🙂 Mums, slurp…snålvattnet börjar nästan rinna vid tanken på underbart härliga färska gudagåvor. Ännu bättre om man är så duktig som du med egenodlade ekogrönsaker. Fantastiskt gjort Anita!

    Svara
    • Hej Mia, kul att du tittade in!

      Tack för uppmuntrande rader!

      Är det hela du eller bara ditt matsmältningssystem som inte är kompatibelt med grönkålen? OM det skulle vara begränsade delar: har du testat grönkål tillsammans med grädde? Grädden mjukar upp, smaken blir ”rundare” och, inbillar jag mig, gör grönkålen lite snällare för magen.

      Det där med buljongisbitar var ett bra tips, det ska jag testa. Tack!

      Svara
  2. Mia Hellström

     /  januari 9, 2017

    Hallå Anita! Ja därom tviste de lärde höll jag på att säga 🙂 Har provat grönkålen bara vid två tillfällen och upplevde en mycket fadd smak som nästan gjorde mig kräksfärdig…huvaligen, brrr… Men, jag är villig prova igen då det ÄR så nyttigt vad jag läst. Några tips?

    Svara
    • Grönkålssoppa är mums! Grönkål, buljong, lite grädde, vitlök, lite muskot.

      Eller allra enklast: Fräs hackad vitlök och grönkål (hackad) i en stekpanna. Fräs några minuter, häll därefter över en omelettsmet. Eller lite grädde i stället för omelettsmeten. Nu blir jag hungrig! 🙂

      Svara
  3. Mia Hellström

     /  januari 10, 2017

    Tack Anita för fina tipsen. Låter smaskens och ska absolut prova när jag känner för lite kulinariska äventyr 🙂 Hur fungerar det att odla broccoli då?

    Svara
  4. Hej Anita! En gammal Iskra-kompis har hittat dig i en kommentar på min blogg och där skrivit en hälsning riktad till dig.

    För egen del skulle jag önska att du fortsatte att skriva nya texter på din blogg. Jag kollar varje dag.

    Svara
    • Nej, så roligt! Ska genast kolla. Tack!

      Det har varit lite skralt med nya blogginlägg den senaste tiden. Kanske din önskan kan förmå mig att samla ihop mig och bli lite flitigare, framtiden får utvisa.

      Svara

Kommentera

