Enligt önskemål från Enn Kokk . . .

. . . så kommer här en uppdaterad bild av grönkålsplantan.    🙂

(En förklaring till andra läsare kan vara på sin plats:  Jag är bosatt i Östhammar och Enn Kokk är sommarboende i Öregrund. Den geografikunnige vet att städerna ligger väldigt nära varandra i Norra Roslagen.

Igår fick jag en kommentar skriven av Enn Kokk på mitt senaste inlägg: ”Att döma av din blogg verkar ni fortfarande ha snö i Östhammar. Fast Östhammar ligger ju norr om Öregrund…”

Eftersom det inte går någon skarp klimatgräns mellan våra Ö-städer så återstår bara att konstatera: Bilden på fjolårets sista grönkålsplanta i bästa vinterskrud avslöjar att jag varit allt annat än aktiv på min blogg det här året.

För att råda bot på denna försummelse traskade jag nyss ut i trädgården med kameran i högsta hugg. Det här är vad jag fångade in av försommargrönskan:

2016-06-17 12.30.03

 

Den första (givna) bilden är moderplantan till de frön som ska bli nästa års grönkålsplantor i mitt trädgårdsland. Det är alltså samma planta som var med i förra blogginlägget.

Naturen är generös, till hösten kommer jag, som synes, att ha frön så det räcker till både Öregrunds och Östhammars grönkålsodlare, om inte till hela Roslagens alla grönkålsentusiaster.

 

 

2016-06-11 13.53.32

Än blommar syrenerna, även om de är på upphällningen. Naturen har bråttom, bråttom, bråttom!

nyklippt

2016-06-11 14.02.10

Grönytorna som går under beteckningen ”gräsmatta” har fallit offer för gräsklipparen (med sedvanligt dåligt samvete hos mig), men som vanligt sparades små oaser här och där där småblommorna får fortsätta växa fritt.

2016-06-11 13.55.57

Tusensköna, teveronika och förgätmigej. Kan det bli mera somrigt?

2016-06-17 12.29.04

I perennlanden är iris och daglilja som vanligt först ut.

2016-06-17 12.27.10

Vresrosen, den robusta, börjar alltid blomma ett par veckor före alla andra rosor.

2016-06-17 12.33.21

Första potatisblomman, snart får matjessillen sällskap på tallriken av egenodlad Amandine.

2016-06-17 16.43.19

Det har varit en mycket kylig och för grönsakerna ogästvänlig vår, men vitlöken sviker inte. Vi är storförbrukare av den användbara löken och så gott som självförsörjande.

2016-06-17 16.45.03

Årets grönkål börjar arta sig. Jag kör med täckodling, men måste då vara uppmärksam på att sniglarna inte väljer att bosätta sig där.

2016-06-17 12.32.13

Jag var lite lat och lyfte inte på nätet när jag skulle föreviga broccoli-plantorna, skönt inbäddade i ett tjockt lager gräsklipp.

2016-06-17 16.45.34

Gräslök i främre lådan, portlak och rucola i den bortre. Portlak är köldkänslig, så den ser fortfarande lite tanig ut.

Rabarbern ger som vanligt mer än jag kan skörda, medan tomatplantorna i lådan ser ganska glåmiga ut. Förhoppningsvis kommer de snart i gång.

2016-06-17 16.49.32

Pionerna som ramar in lekstugan har lovande knoppar. Hallon-stånden mår gott invid lekstugeväggen.

2016-06-17 12.34.01

Rosen-mandalan lovar rik blomning i år. Här sitter jag ofta och gärna och mediterar över tillvaron, i synnerhet första veckorna i juli, då rosorna avlöser varandra i skönhet.

2016-06-17 15.56.41

Nytt för i år: Tomatodling i hink. I perfekt söderläge med lä från nordanvinden, som kan bli bister här på höjden, av uthuset.

2016-06-17 16.51.14

Basilikan trivs bra i varma hörnet i söderläge på kallfarstubron. Snart är det dags för pesto på färsk basilika, västerbottensost och solrosfrön. Mums!

2016-06-17 16.50.24

Helt vindstilla idag. Tempelklockan hänger slak och ljudlös.

2016-06-11 13.50.22

– Där har du en orkidé! utbrast goda grannen som gick förbi. Hon pekade på en oansenlig växt som jag inte ens lagt märke till.

– Den heter tvåblad, upplyste hon, den ska du vara rädd om.

Och det lovade jag förstås att jag ska vara.

2016-06-11 13.52.18

I min barndom kallade vi denna rara ört för gubben-i-tunnan. Korrekt namn är humleblomster.

*

Ja, det var vad jag fångade på min lilla rundvandring i trädgården idag. Förhoppningsvis återkommer jag innan Kung Bore har slagit till igen.  🙂

Jag vill för säkerhets skull passa på att önska alla läsare en angenäm och avkopplande sommar! Ni är många, från jordens alla hörn, som dagligen tittar in på min blogg. Det gläder mig mycket!

Njut nu av  midsommaren!

 

Till sist: Tack, Enn Kokk, att du sporrade mig till att komma i gång med bloggandet igen!

2016-06-11 14.00.57

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Och tack själv för en serie mycket fina bilder av det som finns i din välskötta och vackra trädgård.

    Också ett par av mina gamla rabatter har restaurerats med hjälp av en lokal trädgårdsmästare och hennes hjälpredor. Jag har just druckit förmiddagskaffe och läst dagens tre morgontidningar vid ett av trädgårdsborden, som för tillfället har ställts i rad inför min 80-årsmottagning i morgon. Birgitta sliter med förberedelserna, så också vår dotter Kerstin, som i går anlände tillsammans med sina två barn.

    Svara
    • Jag bugar och tackar för uppmuntrande beröm. Och vill givetvis passa på att gratulera i förskott. Hoppas du, liksom Lotta på Bråkmakargatan, får en inte så usel födelsedag.

      Svara

Kommentera

