Cinema Paradiso – filmernas film

 

Skärmklipp 2017-07-25 20.11.15

 

Cinema Paradiso. Det är titeln på filmen som tronar högst upp på min egen lista över favoritfilmer.

Cinema Paradiso. En meta-film. En film om film. Filmernas numero uno.

Cinema Paradiso. En film om en unik vänskap mellan en pojke, Salvatore med smeknamnet Toto och Alfredo, (suveränt gestaltad av Philippe Noiret) en gammal man som arbetar som maskinist i den sicilianska hålans enda nöjespalats, biografen Cinema Paradiso.

Kärleken till film för Alfredo och Toto samman, och kommer att ha en avgörande betydelse både för deras vänskap och deras fortsatta liv.

vänskap

Cinema Paradiso. En film om kärlek. Kärleken till filmens värld. Men också en film om den romantiska kärleken, den allra första, trevande, spirande, som hör ungdomen till. En italiensk film utan ”amore” har jag svårt att föreställa mig. Tonåringen Toto förälskar sig i den nya flickan på skolan, Elena, något som kommer att påverka resten av hans liv.

bikt

Guiseppe Tornatore är mannen som har regisserat detta mästerverk. Filmen kom 1988, den dränktes i prestigefyllda priser, bland annat en Oscar för bästa utländska film.

Skärmklipp 2017-07-25 20.11.07

Filmen är delvis självbiografisk

Tornatore växte upp i en liten stad i norra Sicilien. Han tillbringade massor av tid i den lokala biografen och hade liksom Toto en djup vänskapsrelation med biografens maskinist. Maskinisten, som hette Pintacuda, gav även han den unge Tornatore en filmkamera i present.

tornatore

Mimmo Pintacuda, Giuseppe Tornatore and Paolo Pintacuda (Mimmo’s son). Photo by Giovanni Maria Falcone, from sicilymag.it

*

Cinema Paradiso inleds med att Salvatore, nu vuxen och framgångsrik, får ett samtal från Sicilien. Det är hans mor som har något att berätta. Salvatore har då inte besökt sin hemstad på 30 år.

Ett telefonsamtal, och ett klirrande vindspel utanför fönstret till Salvatores lyxvåning för hans tankar till barndomen. För sitt inre ser han korgossen med pinglan i sin hand.

Skärmklipp 2017-07-25 20.20.19

Korgossen  sover sig igenom mässan eftersom han inte gått till sängs som han borde kvällen innan. Han har (förstås) varit på sena bioföreställningen. Precis som alla andra kvällar, till hans mors stora förtvivlan.

young toto

Därefter spelas berättelsen om Totos barndom och ungdom upp. Film fungerar bättre än alla andra konstformer när det kommer till att skildra att någon gör  drömska återblickar. Ibland spelar minnet oss spratt, vissa bilder förstoras, andra förminskas, vissa bilder minns vi kanske fel, vissa bilder minns vi inte alls. Vissa bilder etsar sig för alltid fast i våra hjärtan.

 

toto på biografen 2

toto på biografen

totos rum

Handlingen tar sin början på 40-talet, andra världskriget är slut, men många sicilianska män som deltagit i kriget saknas fortfarande. Det enda Toto vet om sin far är att han liknar en känd filmstjärna. Överhuvudtaget blir det många referenser och till och med långa citat ur filmer i de fascinerande samtalen mellan Alfredo och Toto.

 

clark gable

 

Behöver jag säga att det här är en oerhört vacker film? Tornatore låter ofta kameran gå från översiktsbild till närbild. Tempot är lugnt, bilderna arkaiska – stillastående och i rörelse på samma gång.

klockstapel

 

stadsbild

staden uppifrån

skolan

Det finns många likheter mellan Federico Fellinis Amarcord (en annan favorit) och Cinema Paradiso, men där Fellinis minnesbilder framställs aningen drastiskt, ja snudd på skruvat så är Tornatores minnesbilder skildrade med stor värme och ömsinthet. Tornatore balanserar skickligt mellan vemodig nostalgi och lågmäld humor, filmen växlar ständigt mellan allvar och skratt, pappersnäsduk anbefalles för den lättrörde.

Stora delar av filmen utspelas inte oväntat i biograf Cinema Paradisos maskinrum.

projektorrum

Men kameran följer också med in i biosalongen. Ibland ligger fokus på biografbesökarna – den lilla sicilianska stadens invånare verkar alla gå på bio samtidigt. Där sitter den ammande kvinnan med sitt spädbarn, där hittar vi mannen som löst biljett för att få sova i en skön fåtölj, vi anar de som längst bak i salongen gör allt annat än tittar på filmen som visas, och vi ilsknar till när överklasskillen på balkongen spottar ner på ”pöbeln”.

Ibland är fokus på den film som för tillfället visas i salongen. Vi ser då samma film som biobesökarna. Chaplin, förstås, till allas förtjusning, och publiken viker sig av skratt. Många stönar och suckar blir det bland stadens unga pojkar i salongen när Brigitte Bardot dyker upp på filmduken. Men vi får även se glimtar ur nyhetsjournaler, där kameran förevigat tröstlösa, ringlande karavaner av krigsfångar på vintriga vägar.

Censur

Det är bara en enda person, utöver maskinisten (och Toto) som ser alla filmer i sin helhet. Det är stadens präst.

 

Skärmklipp 2017-07-25 20.27.12

 

Han censurerar filmerna och alla ekivoka scener klipps bort innan filmen får visas för publiken, som buar och protesterar våldsamt när de inser att de (återigen) gått miste om konfekten. Prästens censur får för övrigt en dråplig upplösning i filmens slutscen.

Filmmusik = Ennio Morricone

Till sist: Vad vore en italiensk film utan musik av maestro Ennio Morrocone.

 

morricone

Ennio Morricone
Filmmusikens padre padrone

med Clintans hjälp och med sin sisu
han snärjt mig för evigt i Cinema Paradiso

Här har jag skrivit mer om honom. Dessutom finns där ett klipp med ledmotivet ur filmen.

*

Den som blivit nyfiken på filmen har möjlighet att se den på youtube-klippet här nedan, tyvärr en nedbantad version. Director´s cut verkar inte längre finnas tillgänglig. Filmen är textad på engelska, och både ljud och bild kunde vara av bättre kvalitet. Men det glömmer du snart, om du börjar titta, det kan jag försäkra.

Föreställningen kan börja!

toto o elena

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Annonser
Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: